مدیرعامل شرکت پست: برای تحقق حداکثری سهم پست در اقتصاد دیجیتال در تلاشیم
مدیرعامل شرکت ملی پست، گفت: تحقق حداکثری سهم پست در اقتصاد دیجیتال در دستور کار است و در این راستا برنامهریزی و نقشهی استراتژیک مطابق با اسناد بالادستی تهیهشده است.
به گزارش سیتنا، محمود لیائی در گردهمایی سراسری مدیران شبکه پستی کشور که به میزبانی پست استان کرمان، ضمن گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: این همایش به برکت حضور و تجدید میثاق با این شهید والامقام در این استان برگزار میشود و ما امنیت اکنون ملت را مدیون این شهید و همراهانش هستیم.
لیائی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته بهواسطه کرونا همایشی نداشتیم، اما بنا داریم این مراسم را هرساله در استانها برگزار کنیم و در این زمینه ضمن آشنایی با خدمات ادارات کل پست سراسر کشور، سیاستها و راهبردهای یکساله را در این جلسات به مشورت میگذاریم و مروری بر عملکرد گذشته خواهیم داشت.
وی بابیان اینکه برنامه راهبردی شرکت ملی پست در سه بخش متفاوت ارائه میشود گفت: بهار آورد همان برنامه کوتاهمدت ما است که در قالب برنامهای از بهار 1402 تا سال 1403 راهبردها و استراتژیها را مشخص میکنیم و این طرح بهصورت آزمایشی اجرایی خواهد شد.
وی افزود: در این برنامه چشماندازی تعریفشده که مأموریت عرضه خدمات فیزیکی پست با گستردهترین شبکه کشور بهصورت مویرگی با اتکا به سرمایه انسانی توانمند و استفاده از فناوری اطلاعات تقویت میشود که با اجرای این پروژه نقشی مؤثری در رشد اقتصادی کشور خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پست بابیان اینکه، پست باید انتخاب نخست مشتریان باشد گفت: رویکرد پلتفرمی در سکوی الکترونیکی بخشی دیگر از چشمانداز تعریفشده این برنامه است.
لیائی ادامه داد: پنج هدف کلان برای پست کشور تعریفشده که بر اقتصاد و رشد بهرهوری، ارتقای جایگاه، سهم مناسب در اقتصاد دیجیتال، ارتقای کیفیت خدمات پستی و افزایش ارزشافزوده و تجارت الکترونیک اشاره دارد.
وی افزود: شرکت ملی پست 10 هزار نیروی مستقیم و 14 هزار نیروی پیمانکاری دارد که با توجه به تغییر رویکرد از کسبوکار خطی به سمت پلتفرمی، بایستی وضعیت نیروی کار برنامهریزی و منابع مناسب آن تهیه شود.
رئیس هیئتمدیره شرکت ملی پست عنوان کرد: برنامهای است که از چارچوب کنونی خود خارج و در این راستا به وظایف عمل کرده و راه را برای بخش خصوصی باز و دولت را از تصدیگری خارج کنیم.
پنج هدف کلان برای پست کشور تعریفشده که بر اقتصاد و رشد بهرهوری، ارتقای جایگاه، سهم مناسب در اقتصاد دیجیتال، ارتقای کیفیت خدمات پستی و افزایش ارزشافزوده و تجارت الکترونیک اشاره دارد.
لیائی اضافه کرد: در این شیوه، قبول مرسوله، تجزیه مبادلات و رهسپاری و توزیع پیگیری میشود، در تمامی دنیا شرکتهای پست در عاملیت پستی حضور دارند اما عرصه برای حضور بخش خصوصی نیز بایستی فراهم شود.
وی بابیان اینکه، نقش پست در راهبردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در قالب پنج پروژه تعریفشده که ما در قالب شبکه ملی اطلاعات در آن ایفای نقش میکنیم، افزود: 10 درصد سهم اقتصاد دیجیتال مختص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که از این میزان، سهم ۸ درصدی برعهده پست قرارگرفته و باید تمام تلاش خود را برای تحقق آن بهکارگیریم و مهمترین معیار وزارت یاد شده نیز تحقق این سهم است.
وی گفت: افزایش سهم خردهفروشی الکترونیکی پست نیز نیم درصد از کل برنامه است.
لیائی ادامه داد: پنج هدف اصلی برای پست مشخصشده که تا پایان سال 1403 بایستی به آن دست یابیم، در این راستا میتوان به رشد درآمد پستی به میزان 108 درصد، دستیابی به سهم هشتدهم درصدی از سهم اقتصاد دیجیتال کشور، افزایش سهم ۶۷ صدم درصدی خردهفروشی، ایجاد 20 میلیون ایمیل پستی و افزایش سهم درآمدی به میزان 65 درصد کل خدمات پستی اشاره کرد.
لیائی با تأکید بر اینکه درآمد پست از ترافیک به سمت کسب درآمد از سوی خدمات نوین پستی باید هدایت شود گفت: این امر هزینه تمام شده کمتر و درآمد بیشتری برای ما ایجاد میکند.
وی با اشاره به شاخصهای کلیدی پایش گفت: سال 1401 پیشبینی چهار هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای شرکت ملی پست شده است و بودجه امسال را بر همین مبنا تدوینشده است.
رئیس هیئتمدیره شرکت ملی پست بابیان اینکه 500 میلیارد تومان از محل فروش املاک و 300 میلیارد تومان از محل کمک وزارت متبوع به شرکت ملی پست اختصاص مییابد گفت: برنامهریزیشده است که در پایان برنامه به ۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دست پیدا کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: طی 6 ماهه نخست سال جاری برخی از برنامههای شرکت ملی پست محقق شده و مابقی باید تا پایان امسال تحقق یابد.
وی با اشاره به تجربه فروش الکترونیکی لاستیک در خراسان جنوبی گفت: اقدامات و خدمات برخی استانها برای الکترونیکی شدن باید در اختیار سایر استانها نیز قرار گیرد.
لیائی با اشاره به اینکه مجوزی برای افزایش تعداد نیروی انسانی شرکت پست نداریم افزود: باید خلاء موجود را با هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال جبران کنیم.
وی گفت:با پیگیریها و تصویب مجلس شورای اسلامی شرایط برای توسعهای شدن شرکت پست در حال امادهسازی است.
وی با تأکید بر لزوم تفکر سیستمی در شبکه پست گفت: هر قرارداد و سرویس جدید باید با همین تفکر اجرا شود که سود اصلی به شبکه پست ملی برسد.
لیائی اذعان داشت: قاچاق مرسولههای پستی با رویکرد جدید و همکاری ستاد قاچاق کالای نیروی انتظامی تا حدودی در حال رفع شدن است و امیدواریم دیگر شاهد این نباشیم که مرسولهها در استانهای مرزی متوقف شود.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به کمبود وسایل نقلیه و لزوم تقویت حوزه لجستیک گفت: با توجه به قوانین موجود باید کمبودها با تأمین منابع از سوی بخش غیر دولتی و همکاری با این بخش جبران شود.
وی با اشاره به انتظارات قشر بازنشسته پست کشور گفت: ما شرکت درامد هزینه هستیم و برای سرمایه انسانی که قبلاً بهعنوان کارمند و اکنون بازنشسته هستند، باید با تشکل تعاونیها و کسب راهکارها برای درآمدزایی بتوانیم از ظرفیت بازنشستگان، انتظارات این قشر را برآورده کنیم.
رئیس هیئتمدیره شرکت ملی پست افزود: سرانه ورزشی و کارت باشگاه پیام که قبلاً فقط در تهران و کرج ارائه میشد با مصوبه هیئتمدیره در اختیار استانها نیز قرار میگیرد و با دادن سرانه ورزشی و کارت در همین ماه در میتوانند از آن استفاده کنند.
وی بابیان اینکه عمده استانها چشم به مرکز شرکت دارند و درخواست منابع میکنند، گفت: منابع خوبی در استانها داریم که مولدسازی میتواند بسیاری از این مشکلات را رفع کند.
رئیس هیئتمدیره شرکت ملی پست بر برتری شرکت ملی پست در جشنواره شهید رجایی اشاره کرد و ضمن قدردانی از حوزه بازرسی و منابع انسانی و کارکنان شبکه گفت: موارد ضعف شرکت باید احصاء شده و بنا داریم در سال آینده این رتبه را حفظ کنیم و حتی فاصله خود را با سایر دستگاهها افزایش دهیم.
انجام انتصابات مدیران استانی بر مبنای شایستگی و تعامل با استانداران و نمایندگان مجلس؛ تجهیز مهمانسراها و تعیین تکلیف تبدیل وضعیت ایثارگران از دیگر مباحث مطروحه وی بود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید