کدخبر :226721 پرینت
10 فروردین 1398 - 15:19

بشردوستی دیجیتال و یک پیشنهاد به وزیر ارتباطات

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یادداشتی به تجربه استفاده از ظرفیت تکنولوژی‌های ارتباطی در مواقع بحرانی تاکید کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در یادداشت "روزبه کردونی" رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمده است:

پل کانلی یکی از امدادگرانی که در  زلزله فاجعه امیز هاییتی در سال ۲۰۱۰ حضور داشت در یک سخنرانی پس از آن فاجعه که ( با ۳۰۰ هزار کشته یکی از مرگ اورترین فجایع در تاریخ مدرن بشر بوده است )  با استفاده از عبارت "بشردوستی دیجیتال" از پدید آمدن یک نقطه عطف در نگرش گروه‌های امدادی برای کمک به آسیب‌دیدگان نام می‌برد.

کانلی توضیح می‌دهد: "از میان ویرانه‌های شهر پورتو‌پرنس هزاران پیام کوتاه (SMS) بیرون آمد؛ مردمی که ملتمسانه تقاضایی داشتند، پیشنهاد یاری می‌دادند، به‌دنبال عزیزانشان می‌گشتند."

آن تجربه نهادهای امدادی را به سمت ایجاد یک ارتباط دوطرفه با آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی و بحران‌ها سوق داد؛ ارتباطی که هم امکان شنیده‌شدن صدای آسیب‌دیدگان را فراهم کند و هم قادر باشد صدای امدادگران را به‌صورت هدفمند و در مکان‌های خاص جغرافیایی به گوش بلازده‌ها برساند.

سیستم ترا « Trilogy Emergency Response Application» یا برنامه واکنش اضطراری سه‌گانه، پاسخی سیاستی به ضرورت استفاده از ظرفیت تکنولوژی موبایل در زمان وقوع بحران‌هایی نظیر زلزله و سیل بود که توسط فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ وهلال احمر طراحی و در اختیار نهادهای امدادی قرار گرفت. «ترا» بر مبنای امکان ارسال پیام کوتاه، آن‌هم با حداقل ظرفیت شبکه ارتباطی طراحی شد. این شبکه اس‌ام‌اسی، امکان ایجاد ارتباط دوطرفه با آسیب‌دیدگان بلایا و بحران‌ها را فراهم می‌کند و ارزیابی های مستقل صورت‌گرفته پس از آن که درباره این سیستم صورت گرفته است، بیانگر کارایی آن بوده است.

هم اکنون که وزیر ارتباطات هوشمندانه عنوان کرده است که از مدیران اپراتورها خواسته است سرویسی ارتباطی طراحی کنند تا نهادهای امدادی از نیاز آسیب‌دیدگان در موقع بحران مطلع شوند به ایشان پیشنهاد می‌دهم دستور دهند تجربه ترا Trilogy Emergency Response Application که یک تجربه موفق بین‌المللی برای نهادهای امدادی در ایجاد ارتباط دوسویه بین امدادگران و آسیب دیدگان است هم مورد مطالعه  و در طراحی سرویس ارتباطی برای نهادهای امدادی کشور مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از چنین تجاربی، توجه به چالش‌های فرا روی آن و البته آثار مثبت آن در «امدادرسانی هدفمند» و بهینه، می‌تواند در کنار نگاه بومی، این گونه برنامه‌ها را تقویت نموده و آثار آن را ارتقا بخشد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.