کدخبر :191946 پرینت
27 مهر 1395 - 10:19

مهلت ثبت نام اینترنتی تمدید نخواهد شد؛

آخرین فرصت برای شرکت در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن 95

مهلت ثبت اطلاعات اینترنتی خانوارها در سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ ایران امروز سه‌شنبه، ۲۷ مهر (۱۸ اکتبر)، به پایان می‌رسد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، قائم مقام ستاد سرشماری گفته است که تا صبح روز سه‌شنبه، بیش از ۸ میلیون و هشتصد هزار خانوار شامل بیش از ۲۸ میلیون و دویست و پنجاه هزار از طریق ثبت اطلاعات اینترنتی در سرشماری سال جاری شرکت کرده‌اند و تا این زمان، میزان مشارکت اینترنتی در سرشماری در شانزده استان از پیش‌بینی قبلی فراتر رفته است.

وی گفته است که "اپراتورهای تلفن همراه اهدای ۲ گیگ اینترنت رایگان به ثبت نام کنندگان در این طرح را آغاز کرده‌اند."

در همین مورد، یک مقام طرح سرشماری نفوس و مسکن استان تهران به واحد مرکزی خبر گفته است که تا ساعت ۵ صبح روز سه‌شنبه، بیش از یک میلیون و یکصد وهفتاد هزار خانوار این استان در سرشماری اینترنتی ثبت نام شده‌اند. این تعداد خانوار شامل حدود سه میلیون و هفتصد و سی هزار نفر است.

مقامات اجرایی سرشماری نفوس و مسکن گفته‌اند که مهلت ثبت نام اینترنتی تمدید نخواهد شد.

نخستین سرشماری اینترنتی ایران از روز ۳ مهرماه در ایران آغاز شد و قرار بود تا روز ۲۴ مهرماه ادامه داشته باشد و سرشماری حضوری از روز ۲۵ مهر آغاز شود. به گفته مقامات طرح سرشماری، به علت مراجعه بیش از انتظار برای شرکت در سرشماری اینترنتی، این مهلت تا پایان روز ۲۷ مهرماه تمدید شد.

برای شرکت در سرشماری اینترنتی، یک وبسایت ویژه درنظر گرفته شده و به کسانی که از این طریق ثبت اطلاعات می‌کنند، کد ویژه‌ای اختصاص می‌یابد. هنگام مراجعه ماموران سرشماری حضوری، خانوار با ارائه این کد از شرکت در سرشماری حضوری معاف می‌شود.

قرار بود به تمام خانوارهای شرکت کننده در این شکل از سرشماری، یک گیگا بایت اینترنت رایگان داده شود و برای یک هزار شرکت کننده نیز به قید قرعه هرکدام یک جایزه نقدی ده میلیون ریالی در نظر گرفته شده است.

پیش بینی‌شده بود که با توجه به نفوذ ۴۵ درصدی اینترنت در ایران، حدود ۳۵ درصد از خانوارها از روش ثبت اطلاعات اینترنتی استفاده کنند که در شانزده استان، تا کنون مشارکت اینترنتی از حد پیش‌بینی فراتر رفته است.

ثبت اطلاعات از طریق اینترنت باعث کاهش هزینه پرکردن پرسشنامه در مراجعه حضوری ماموران سرشماری می‌شود و از این نظر، مقرون به صرفه است. انتظار می‌رود سرشماری حضوری حدود یک ماه به طول انجامد.

به گفته مقامات مرکز آمار ایران، سرشماری سال جاری با همکاری حدود چهل و پنج هزار مامور انجام می‌شود که بیست و پنج هزار تن از آنان مامور مراجعه برای آمارگیری حضوری هستند و سایرین وظایف دیگری در ارتباط با سرشماری خواهند داشت. ثبت اطلاعات در این سرشماری به صورت غیرکاغدی انجام می‌گیرد.

نخستین آمارگیری سراسری در ایران در سال ۱۳۳۵ صورت گرفت و تا سال ۱۳۸۵، طبق قانون هر ده سال یک بار این سرشماری انجام می‌شد اما در آن سال، فواصل زمانی انجام سرشماری به پنج سال کاهش یافت.

در آخرین سرشماری نفوس و مسکن ایران که در سال ۱۳۵۵ انجام شد، جمعیت ایران حدود ۳۳ میلیون و هفتصد هزار نفر بود که در سرشماری قبلی در سال ۱۳۹۰، به بیش از هفتاد و پنج میلیون و یکصد هزار نفر افزایش یافته بود. در سرشماری قبل از آن در سال ۱۳۸۵، جمعیت ایران هفتاد میلیون و چهارصد و نود هزار نفر بود.

در سرشماری سال ۱۳۹۰، تعداد خانوارها در ایران بیش از ۲۱ میلیون و یکصد و هشتاد هزار واحد و در سرشماری سال ۱۳۸۵، بیش از ۱۷ میلیون و پانصد هزار واحد بود. طی پنج سال بین دو سرشماری قبلی، اندازه متوسط اندازه خانوار از ۴ و سه صدم درصد در سال ۱۳۸۵ به ۳ و پنجاه و پنج صدم درصد در سال ۱۳۹۰ کاهش یافته بود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.