کدخبر :178342 پرینت
11 تیر 1394 - 13:25
در نشست شورای راهبری جویشگر بومی عنوان شد:

راه‌اندازی رسمی موتور جستجوی "پارسی‌جو" در مهرماه 94

یازدهمین نشست شورای راهبری جویشگر (موتور جستجوی بومی) با حضور اعضای این شورا در محل سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در این نشست، گزارش پیشرفت طرح، گزارش آخرین وضعیت "پارسی‌جو" و بررسی برنامه راه‌اندازی این جستجوگر و نیز بررسی تفکر استراتژی در طرح در دستورکار اعضای شورا قرار گرفت.

در ابتدای نشست، سه نفر از مدیران شرکت وب‌پردازان نوین پارسی‌جو (جویشگر پارسی‌جو) گزارشی از آخرین وضعیت جویشگر بومی پارسی‌جو برای اعضا ارایه کردند، که این گزارش شامل اهمیت موتورهای جستجو، موتورهای جستجوی بومی در سایر کشورها ازجمله چین،کره و…، مزیت موتورهای جستجوی بومی، سرویس‌های کنونی جویشگر پارسی‌جو (جستجوی وب، تصویر، ویدئو، سرویس خبر هوشمند، جستجوی آوا، سرویس نقشه، سرویس روی گوشی‌های هوشمند همراه و سرویس تبلیغات هوشمند بود.

براساس اعلام مدیران جویشگر بومی"پارسی‌جو"، شمار کاربران این جویشگر برای سال نخست 500 هزار کاربر، سال دوم 1.2 میلیون کاربر، سال سوم 2.5 میلیون کاربر و سال چهارم چهار میلیون کاربر ببب بوده است پیش‌بینی شده است.

بوده است. به‌گفته مدیران جویشگر "پارسی‌جو"، شمار پرس‌وجوهای روزانه دراین جویشگر هم‌اکنون 200 هزار مورد است که 32 درصد ازطریق اینترنت و 68 درصد ازطریق اینترانت از این جویشگر استفاده می‌کنند و "پارسی‌جو" در زمان حاضر توان پاسخ‌گویی به روزانه یک میلیون پرس و جو را داراست، ضمن آنکه شمار بازدید روزانه از این جویشگر 600 هزار بازدید، شمار کاربران یکتا 55 هزار کاربر و تعداد کلیک آن 300 هزار کلیک است.

مدیران جویشگر "پارسی‌جو "همچنین مسایل کیفی شامل پیچیدگی زبان، پیچیدگی گراف وب و دشواری مسئله رتبه‌بندی، رقبای قدرتمند جهانی و پیش ذهنیت کاربران، ارایه سرویس‌های ارزش افزوده محلی و بومی مناسب، زیرساخت سخت‌افزاری و پهنای باند مناسب را چالش‌های کار خود نام بردند و با اشاره به نیروی انسانی متخصص به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه جویشگر پارسی‌جو، جذب حمایت مالی برای نگهداری و جذب نیروی انسانی متخصص را از دغدغه‌های اصلی این جویشگر عنوان کردند.

مدیران جویشگر "پارسی‌جو" اوایل مهرماه را به‌عنوان زمان نهایی پیشنهادی برای راه‌اندازی رسمی این جویشگر اعلام و عنوان کردند: در سه ماه آینده، فعالیت‌های در دست اجرا شامل ارتقای موتور و رساندن به کیفیت بالای ۸۰ درصد گوگل (با 10 درصد افزایش درمقایسه با زمان حاضر)، راه‌اندازی سرویس‌های بومی و محلی کسب و کار، دانلود و خرید، راه‌اندازی واسط کاربر جدید و ‌راه‌اندازی ایمیل و پروفایل‌سازی انجام خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید سرویس‌های کنونی "پارسی‌جو" شامل جستجوی وب (درپانصدمیلیون سند وب)، جستجوی تصویر (در 80 میلیون عکس)، جستجوی ویدئو (در ۵۰۰ هزارفیلم)، سرویس خبرهوشمند (دسته‌بندی وطبقه‌بندی خبرها)، جستجوی آوا (در یک میلیون فایل صوتی)، سرویس نقشه، سرویس روی گوشی‌های هوشمند و موبایل، سرویس تبلیغات هدفمند و سرویس‌های داغ (آب و هوا،قیمت سکه،ارز و خودرو،برنامه‌های تلویزیون، بورس) است.

از نگاه مدیران جویشگر "پارسی‌جو"، نگهداری مستمر کاربر مهم‌ترین مسئله موتورهای جستجو است چرا که هزینه به‌دست آوردن مشتری جدید 3 تا 30 برابر هزینه حفظ مشتری کنونی است در حالی که هزینه بازگرداندن مشتری از دست داده 50 تا 100 برابر هزینه حفظ مشتری کنونی بوده و راز اصلی حفظ کاربران در کیفیت بالای موتور و سرویس‌های کلیدی نهفته است.

در ادامه این نشست، مدیران جویشگر "پارسی‌جو" به پرسش‌های اعضای شورای راهبری جویشگر (موتور جستجوی بومی)پاسخ دادند و مقرر شد مدیران این جویشگر گزارش پیشرفت کار خود را تا زمان راه‌اندازی رسمی آن (مهرماه امسال) هر ماه به شورا ارایه کنند.

این گزارش حاکی است در نشست مذکور همچنین گزارشی از دستاوردهای مهم کارگاه‌های 9‌ گانه طرح جویشگر بومی برای اعضا شورای راهبری بیان شد.

در پایان این نشست، براساس تصمیم اعضای شورای راهبری مقرر شد مهلت "فراخوان مشارکت درتولید و ارایه محصول‌ها و خدمات طرح جویشگر بومی"تمدید شود.

گفتنی است؛ نشست‌های شورای راهبری جویشگر (موتور جستجوی بومی) هر یک هفته در میان سه‌شنبه‌ها در سازمان فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.