نمونه فرایند (Process Instance)
شروع یک فرآیند، همیشه با راهاندازی (Trigger) یک رخداد است، درواقع یک رخداد از پیش تعریفشده که موتور گردش کار برای شروع فرآیند منتظر وقوع آن است. رخداد شروع یک فرآیند میتواند فرستادن یک ایمیل، یا زدن دکمهی ارسال یک فرم یا شکلهای دیگر باشد.
سیتنا -شروع یک فرآیند، همیشه با راهاندازی (Trigger) یک رخداد است، درواقع یک رخداد از پیش تعریفشده که موتور گردش کار برای شروع فرآیند منتظر وقوع آن است. رخداد شروع یک فرآیند میتواند فرستادن یک ایمیل، یا زدن دکمهی ارسال یک فرم یا شکلهای دیگر باشد.
با هر بار رخداد آغاز فرآیند، یک "نمونه فرآیند" مستقل، مطابق "مدل فرآیند" ایجادشده که اطلاعات مربوط به آن در هرلحظه ذخیره میشود؛ پسازآن طبق دستورالعملها و ترتیب "مدل فرآیند" چرخه فرآیند را طی میکند، بنابراین از یک "مدل فرآیند"، به تعداد اجرای آن "نمونه فرآیند" ایجاد میشود.
یک مثال ساده: اگر کیک درست کردن را یک فرآیند در نظر بگیریم، دستور پخت، مدل فرآیند است و هر بار که فردی مطابق آن دستور (مدل)، کیک تهیه کند یک "نمونه فرآیند" رخداده است.
انواع نمونه فرآیندها:
نمونه فرآیند فعال "Active process Instance": نمونه فرآیندی که شروعشده ولی کامل نشده است و در چرخه اجرای فرآیند قرار دارد (در شکل زیر فرآیندهای E,D از این قبیل هستند).
نمونه فرآیندهای کامل شده "Completed Process Instance": نمونهای از فرآیند که مطابق مدل تا پایان چرخه فرآیند را طی کرده و به اتمام رسیده است (در شکل زیر فرآیندهای سمت راست داخل جعبه از این قبیل هستند).
موتورهای گردش کار BPMS تمامی رخدادها و بهروزرسانیهای انجامشده در "نمونه فرآیندها" را در پرونده ثبت وقایع (Log Folder) ذخیره میکنند. ابزارهای مدیریتی و نظارتی با بازیابی اطلاعات "نمونه فرآیند"های کامل شده، فعال و نمونههایی که با خطا مواجه شده، اطلاعات آماری مناسب را در دسترس تحلیلگران قرار میدهند، که میتوانند فرایندها را بهبود بخشند.
موتور فرآیند کسبوکار، با در دسترس قرار دادن اطلاعات "نمونه فرآیند" ها، میتواند مخزنی برای تحلیل فرآیند باشد. تحلیلگر کسبوکار با دسترسی به این اطلاعات، میتواند هزینه و زمان متوسط انجام فرآیند را محاسبه نماید. بر پایه اطلاعات هزینه، بهبود فرآیند و بازگشت هزینهها ممکن میشود. دسترسی به اطلاعات نمونه فرآیندها بهمنظور " بهبود مستمر" امری ضروری است؛ بدون دسترسی به این اطلاعات، تعیین کیفیت وضعیت جاری و اندازهگیری پیشرفت ممکن نیست.
بعضی از BPMS های قویتر، شامل توابع دادهکاوی میباشند که فرصتهای پیشرفت را در اختیار تحلیلگر کسبوکار قرار میدهد.
نویسنده : James F.Chang
منبع : کتاب Business Process Management Systems
ترجمه: نرگس امیرسرداری - محسن جمشیدی
افزودن دیدگاه جدید