کدخبر :16825 پرینت
03 مهر 1393 - 09:22

دکتر مینایی: حدود نیمی از پهنای باند اینترنت جهان در اختیار بازی‌های رایانه‌ای است

متن خبر

رئیس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، گفت: در حال حاضر 46 درصد پهنای باند و ترافیک اینترنت را بازی‌های رایانه ای به خود اختصاص داده اند.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر "بهروز مینایی" در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان «ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران»، اظهار داشت:  پرداختن به سوادهای دیداری، کامپیوتری، اطلاعاتی و دیجیتالی در حال حاضر در کانون بحث‌ها قرار دارد.

 

وی افزود: بازی‌های یارانه ای منشوری پنج وجهی هستند اولین هدف آنها در بادی امر تفریح و سرگرمی است اما در کنار آن به بحث آموزش البته به صورت مخفی، پنهان و غیرمستقیم توجه دارند. بازی رایانه ای در عین حال یک تجارت است که از سال 2005 به این طرف بیشتر در معرض توجه قرار گرفته است و در حال حاضر پردرآمدترین صنعت تفریح و سرگرمی در جهان است بعد چهارم بازی‌های رایانه ای بعد هنری و زیبایی شناختی آنها است. آنها در واقع هنر هشتمی هستند که در عین حمایت از سایر هنرها دارای وجهی تعاملی و خلق صحنه‌ها توسط خود کاربران هستند. بعد پنجم این بازی‌ها بعد رسانه ای آنها است در واقع بازی‌های رسانه ای حامل پیام‌هایی هستند.

 

رئیس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای سپس سواد بازی‌های رایانه ای را به معنای توانایی ارتباط با این بازی‌ها از طریق تولید محتوا تعریف کرد و گفت: اگر بخواهیم یک بازی رایانه ای را خوب بشناسیم باید به ابعاد و توانایی‌های سازنده آن توجه داشته باشیم. در حال حاضر 46 درصد پهنای باند و ترافیک اینترنت را بازی‌های رایانه ای به خود اختصاص داده اند.

 

همچنین به گفته مینایی براساس پژوهشی که در شهر قم انجام شده است صد در صد نوجوانان پسر دبیرستانی سن 12 تا 18 ساله در این شهر بازی رایانه ای انجام می‌دهند که این میزان در مورد دختران نوجوان در همین رنج سنی 80 درصد است.

 

وی با بیان اینکه بازی‌های رایانه ای اندک اندک تبدیل به بستری می‌شوند برای انتقال جهان بینی‌ها شناخت دقیق این بازی‌ها و سلطه نهفته در آنها را در مواجهه با کاربران، بسیار ضروری خواند و گفت: متاسفانه طیف هنرمندان ما هنوز متوجه قدرت این رسانه‌ها نشده اند و حتی می‌توانم بگویم که اطلاع و آگاهی از وضعیت آنها ندارند و در رده‌های حاکمیتی هم نشانی از شناخت نسبت به توانایی این بازی‌های رایانه ای به چشم نمی‌خورد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.