جابجایی سالانهی 350 میلیارد مرسوله پستی در دنیا
عضو هیات مدیره پست، گفت: با توسعه زیرساختهای پستی در بخش ارتباطات فیزیکی و الکترونیکی، پست می تواند نقش مؤثری در توسعه دولت الکترونیکی ایفا نماید.
به گزارش سیتنا، نجاری که در هفتمین کنفرانس نظام اداری الکترونیکی سخن میگفت، ضمن بیان این موضوع، با اشاره به 4 محوری که پست به مردم و دولت خدمات ارائه میدهد افزود:تعامل الکترونیکی یکپارچه در دولت هوشمند، چابکسازی و متناسبسازی تشکیلات دولت هوشمند، پنجره واحد خدمات دولت به مردم و هوشمندسازی سازمانها و خدمات الکترونیک از مهمترین توانمندیهای شرکت پست در حوزه دولت الکترونیک است.
وی پس از آن به تعداد کارکنان پست دنیا اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون بیش از 5 میلیون کارمند در ادارات پست دنیا مشغول به کار میباشند که این تعداد، بیش از 350 میلیارد مرسوله را طی یک سال در جهان جابهجا میکنند که سهم کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا و اروپا که دارای دولت الکترونیکی پیشرفته میباشند به ازای هر نفر رقم بسیار قابل توجهی است، در حالی که این رقم در کشور ما بسیار ناچیز میباشد.
عضو هیئت مدیره پست در ادامه یکی از پایههای دولت الکترونیک را خدمات فیزیکی و پستی دانست و گفت:نمیتوان دولت الکترونیک را بدون پست متصور شد چرا که این امر در تمام کشورهای دنیا به ویژه کشورهایی که از لحاظ شاخص رفاه عمومی در سطح بالایی قرار دارند به اثبات رسیده است.
نجاری سپس به خدمات پستی مبتنی بر فناوری اطلاعات پرداخت و افزود:پست درصدد توسعه زیرساختهای خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات است و هماکنون نیز خدماتی مانند سرویس خرید و فروش الکترونیکی که تمام مراحل آن از طریق اینترنت انجام میشود و توزیع کالا برعهده پست است از همین دست خدمات به شمار میرود.
وی پس از آن به چهار محوری که پست در راستای توسعه دولت الکترونیک پیگیری میکند اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات، ارتقای کیفیت خدمات پستی، توسعه سرویسها و خدمات نوین الکترونیکی و توسعه مدیریت و افزایش کارایی سازمانی از جمله اهدافی است که پست برای اجرایی شدن دولت الکترونیک دنبال میکند.
عضو هیئت مدیره پست در ادامه به خدمات و سرویسهایی که در حال ارائه به مردم و دولت است اشاره کرد و گفت: نرمافزار جامع قبول که در بیش از 4 هزار دفتر پستی و پیشخوان دولت در سراسر کشور بستری امن برای ارائه خدمت به مردم فراهم نموده، سیستم رهگیری مرسولات، دستگاههای اسکن امضای گیرنده یا PDA، بازار الکترونیک، تمبر شخصی، کارت پستال اکترونیکی و پست الکترونیک که بیش از 600هزار مشترک داشته و توانسته بستر امنی برای مراودات دولت و مردم فراهم کند، تنها بخشی از خدماتی است که بر پایه فناوری اطلاعات به مشتریان عرضه میشود.
GNAF یا نظام ملی آدرسدهی براساس عوارض مشخص جغرافیایی یکی دیگر از محورهای سخنان عضو هیئتمدیره پست بود و وی در این خصوص گفت: در حال حاضر با همکاری سازمان فناوری اطلاعات درصددیم تا سیستم نظام ملی آدرسدهی براساس عوارض مشخص جغرافیایی را راهاندازی کنیم تا از این طریق هم نیازهای اطلاعات مکانی بانکها و سایر دستگاههای دولتی مرتفع شود و هم با اختصاص کد مکانی برای هر فرد در کنار کدملی، نشانی جغرافیایی هر فرد ایرانی نیز به صورت کد تهیه شود.
نجاری در ادامه سخنانش، به توسعه مدیریت و افزایش کارایی سازمانی اشاره کرد و اظهار داشت:شبکه پستی به منظور افزایش بهرهوری نیروی انسانی، اقدامات زیادی مانند راهاندازی سیستم اتوماسیون اداری را انجام داده که منجر به کسب نتایج خوبی مثل کاهش مصرف کاغذ شده است.
عضو هیئت مدیره پست در پایان، کمترین تأثیر توسعه خدمات پستی را کاهش مصرف انرژی، آلودگیهای زیست محیطی، ترافیک و بروکراسی اداری دانست و گفت:امیدواریم بتوانیم با توسعه خدمات پستی، علاوه بر افزایش بهرهوری ملی، در توسعه دولت مقتدر الکترونیکی نقش موثری داشته باشیم.
بازدید از نمایشگاهی که به همین مناسبت برپا شد، پایان بخش حضور نجاری در هفتمین کنفرانس نظام اداری الکترونیکی بود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید