کدخبر :812 پرینت
28 آبان 1390 - 18:42

بنیانگذار موسسه ملی زبان، خبر داد: تدوین فرهنگ لغت فناوری اطلاعات

پیشکسوت آموزش زبان انگلیسی در ایران (بنیانگذار موسسه ملی زبان) با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزار فناوری اطلاعات در آموزش زبان های خارجی از راه اندازی فرهنگ لغت فناوری اطلاعات و نیز آموزش الکترونیکی زبان خارجه به عنوان برنامه های در دست اقدام این موسسه خبرداد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، بر اساس این گزارش دکتر عباس حری بنیانگذار موسسه ملی زبان و استاد دانشگاه با تاکید بر اصلاح ساختار آموزشی و تدوین کتب یادگیری زبان انگلیسی و دیگر زبان های خارجی و حرکت به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: طی 10 سال اخیر فناوری اطلاعات تمامی جنبه های زندگی بشر را تغییر داده و در این راستا آینده آموزشگاه های زبان خارجه نیز در ایران باید در این جهت باشد همچنین نحوه و شکل آموزش نیز باید با فناوری های روز سازگار بوده اما همواره نقش تعاملی استاد و زبان آموز باید برقرار باشد.

وی با بیان اینکه تطبیق فناوری اطلاعات با کتب آموزشی از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود خاطرنشان کرد: با کمک فناوری اطلاعات می توان زمان آموزش را کاهش داد.

دکتر حری فناوری اطلاعات را بستر مناسبی برای آموزش و یادگیری زبان های خارجی عنوان کرد و گفت: در این راستا موسسه ملی زبان برای استفاده متخصصان ICT، تدوین فرهنگ لغت فناوری اطلاعات را در دستور کار قرار داده است.

بنیانگذار موسسه ملی زبان ارتقای سطح آموزشی و تاثیر آن در یادگیری و نیز سرعت دادن به امر یادگیری را از جمله مزایای بکارگیری فناوری اطلاعات برشمرد و گفت: از دیگر برنامه های این موسسه حرکت به سمت آموزش الکترونیکی زبان انگلیسی است تا با کمک ابزارهای فناوری در آموزش و با صرف کمترین زمان و هزینه بتوان افراد جامعه را با دیگر متون آشنا کرد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه اصول ساختار آموزشی و تدوین کتب متناسب با نیاز‌های فرهنگی و اجتماعی کشورمان، یادگیری زبان انگلیسی در موسسه‌ی ملی زبان را متحول کرده است، گفت: تدوین کتب آموزش انگلیسی متناسب با نیاز کشور‌مان برای نخستین‌بار توسط این موسسه صورت گرفته و حاصل نیم قرن تلاش است. تدوین این کتاب‌ها مشابه کاری است که سیبویه در قرن دوم هجری با نوشتن دستور زبان عربی انجام داد، چرا که در تدوین این کتاب‌ها به استفاده از نحویات زبان توجه خاصی شده است.

دکتر عباس حری لازمه‌ استفاده از این روش در تدوین کتب آموزشی زبان انگلیسی را وقوف کامل به ساختار زبان قلمداد کرد و افزود: گروه تدوین‌کننده‌ی کتب آموزشی این موسسه تلاش کرده‌اند تا زبان‌آموزان به موازات یادگیری زبان خارجی، زبان مادری خود را نیز به‌طور تدریجی تجزیه و تحلیل کرده و وجوه تشابه‌ و مغایرت‌ها را فرا گیرند. 

بنیانگذار موسسه‌ی ملی زبان با بیان این‌که سری Internationalاین کتاب‌ها در هشت جلد منتشر شده و از 10 سال پیش در موسسه‌ی ملی زبان تدریس می‌شود، تصریح کرد: این کتاب‌ها نه تنها با کتاب‌های تدوین شده توسط مولفان باسابقه‌ در انگلستان و ایالات متحده‌ی آمریکا برابری می‌کند، بلکه از نظر آموزشی نیز اصولی در تدوین آن رعایت شده که فرآیند یادگیری زبان انگلیسی را تسهیل کرده است. هم‌چنین تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا منتقدان ایرادی را به محتوای این کتاب‌ها نداشته‌اند و اگر حمایت لازم توسط این وزارتخانه صورت گیرد، امکان عرضه‌ی این کتاب‌ها در کشور‌های همجوار نیز وجود دارد. 

حری با بیان این‌که کتاب‌های مذکور از نظر آموزش گرامری و محتوای واژگان درجه‌بندی و متناسب با نیاز زبان‌آموزان در مراحل مختلف آموزشی تدوین شده است، به بیان چهار ویژگی مهم این کتاب‌ها پرداخت و گفت: استفاده از واژگانی که در محاوره و مکاتبات روزانه کاربرد بیشتری دارد، خلق شخصیت‌های داستان‌ها متناسب با سلیقه‌ی زبان‌آموزان و نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه همانند آنچه در سرگذشت پسران و دختران بلند پرواز به ویژه در درس سوم و سیزدهم به کار رفته و استفاده از اسامی و الگو‌های تربیتی متناسب با فرهنگ جامعه از جمله این ویژگی‌ها محسوب می‌شود. 

وی در تشریح دو ویژگی عمده دیگر این کتاب‌ها افزود: هر کتاب شامل 16 درس است که دروس فرد به آموزش ساختار‌ها پرداخته و دروس زوج نیز به آموزش مکالمه اختصاص دارد. در ترکیب دروس فرد از ساختار‌هایی استفاده شده که کاربرد روزمره داشته باشند. علاوه بر این حوادث، حکایات نیز در قالب فرهنگ ایرانی به کار گرفته شده و با این شیوه پندار‌های نادرست زبان‌آموزان که باید زبان خارجی را با محتوای فرهنگی مربوط به‌ آن زبان آموخت از بین می‌رود. هم‌چنین موضوعات مکالمه در دروس زوج‌ از فعالیت‌ها و رویداد‌های رایج و روزمره انتخاب شده تا منجر به افزایش اشتیاق زبان‌آموزان به یاد‌گیری شود. 

بنیانگذار موسسه‌ی ملی زبان از پذیرش یک میلیون و 457 هزار و 628 زبان‌آموز تاکنون و با استفاده از این شیوه‌ی تدریس در موسسه‌ی مذکور خبر داد و افزود: از این تعداد 943 هزار و 207 (63 درصد) گواهی‌نامه‌ی مقدماتی، 416 هزار و 712 نفر (28 درصد) گواهی‌نامه‌ی میانه و 115 هزار و 709 نفر (8درصد) گواهی‌نامه پیشرفته دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

بادرود فراوان میخواستم اعتراض مرابه گوش دکترحری برسانیدکه چراشعبه موسسه ملی مهرشهرفعالیت خودرامتوقف کرده؟تمام زبان اموزان این شعبه اعتمادخودرابه این موسسه ازدست داده وبلاتکلیف مانده اند.لطفااقدامات لازم رادراین خصوص مرحمت بفرمایید.a prompt reply will be appreciated

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.