کاربرانی که چشمبسته هزاران صفحه در فیس بوک را لایک میزنند!
فعالیت کاربران ساختگی در فیس بوک، که چشمبسته هزاران را صفحه را لایک میزنند، باعث میشود تا این تردید پیش بیاید که آیا تبلیغ در فیسبوک واقعا آن قدری که بابتش پرداخت میشود میارزد؟
به گزارش سیتنا، "لایک" خوردن یک صفحه در فیسبوک چه قدر به معنی دوست داشته شدن آن است؟ چند نفر از کسانی که یک صفحه را "لایک" میزنند واقعا آن را دوست دارند؟ به نظر میرسد که جواب، دست کم برای صفحههای تجاری، چندان امیدبخش نیست.
روری سلان جونز، خبرنگار فناوری بیبیسی، تحقیق جالبی در این باره انجام داده است.
صفحهای به نام "شیرمال مجازی" را تصور کنید که ادعا میکند به شرکتی خیالی که تولیدکننده نان و شیرینی است تعلق دارد. برایتان عجیب نیست اگر ظرف ۲۴ ساعت بیشتر از ۱۶۰۰ نفر این صفحه را لایک بزنند؟
این اتفاقی است که برای شرکت نان شیرمال خیالی جونز افتاده است.
از شرکتهای تجاری تا چهرههای مشهور، و از مجلهها گرفته تا سازمانهای خیریه، همه دوست دارند که طرفداران بیشتری در فیسبوک جلب کنند.
بعضیها برای رسیدن به این هدف با پرداختن مبلغی به فیسبوک در آن برای خود تبلیغ میکنند تا شمار بازدیدکنندگان از صفحه خود را بالا ببرند و شاید از بین آنها چندتایی هم لایک دشت کنند.
جونز پس از به راه انداختن صفحه "شیرمال مجازی" تبلیغی هم برای آن در فیسبوک سفارش داد. او در سفارش خود از فیسبوک خواست تا تبلیغ را برای کاربران بریتانیا، ایالات متحده و چند کشور از آسیا و خاورمیانه نمایش دهد.
صفحه او، که نه کالایی برای فروش داشت و نه مطلبی جالب یا سرگرمکننده، یکروزه بیشتر از ۱۶۰۰ لایک گرفت. لایکهایی که تقریبا همه از هند، مصر، اندونزی و فیلیپین به این صفحه سرازیر شده بودند.
شیرمال مجازی همچنین بیش از هر گروهی در میان نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله قاهره محبوب بود.
کاربرانی که به نظر میرسد خیلیهایشان آن کسی که میگویند نیستند.
اسم یکی از آنها "احمد رونالدو" است، خود را در "رئال مادرید" شاغل میداند و عکس کریستیانو رونالدوی فوتبالیست را هم به عنوان تصویر خودش گذاشته است. احمد رونالدو علاوه بر شیرمال خبرنگار بیبیسی، بیشتر از ۳۰۰۰ صفحه دیگر را هم لایک زده است.
به نظر میرسد که بعضی از این کاربران جعلی به طور تصادفی و بدون منطق مشخص، انبوهی از صفحات مختلف را لایک میزنند.
یک کارشناس امنیت کامپیوتر میگوید این کاربران جعلی به وسیله برنامههای کامپیوتری و برای پراکنده کردن هرزنامه فعالیت میکنند. فعالیت این کاربران ساختگی، که چشمبسته هزاران را صفحه را لایک میزنند، باعث میشود تا این تردید پیش بیاید که آیا تبلیغ در فیسبوک واقعا آن قدری که بابتش پرداخت میشود میارزد؟
فیسبوک میگوید مشکل چشمگیری در این زمینه نمی بیند و صافی خودکارش هم پیوسته مشغول حذف کاربران ساختگی است.
بعضی فعالان بازاریابی و تبلیغات نسبت به ارزشمند بودن تبلیغ در فیسبوک تردید دارند، اما خود فیسبوک میگوید که اگر تبلیغی مخاطبش را درست هدف بگیرد موفق خواهد بود.
در نمونه شیرمال مجازی که روری سلان جونز به راه انداخت، وقتی دامنه تبلیغ به بریتانیا محدود شد تعداد لایکهای جدید به شدت سقوط کرد.
درآمد سال گذشته فیسبوک از تبلیغات ۴ میلیارد دلار بوده و بر همین مبنا است که ارزش سهامش به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. اگر اعتبار تبلیغات فیسبوکی زیر سوال برود این ارقام میلیاردی چشمانداز روشنی نخواهند داشت.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید