لزوم فعالسازی سامانه جامع حوادث رانندگی
مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی، گفت: در کنار پویش نه به تصادف، ایجاد یک سامانه جامع حوادث رانندگی میتواند راهکاری مؤثر برای شناسایی علل اصلی تصادفات و کاهش تلفات باشد.
به گزارش سیتنا به نقل از ایرنا، پویش ملی «نه به تصادف» به ابتکار رئیسجمهور پزشکیان و با هدف افزایش آگاهی عمومی در زمینه پیشگیری از تصادفات جادهای و ارتقای امنیت مسافران نوروزی راهاندازی شده است. صنعت بیمه کشور نیز در راستای ایفای نقش مؤثر در کاهش تلفات جادهای، به این پویش پیوسته است.
در این راستا، بیمه مرکزی و صندوق تأمین خسارتهای بدنی با همکاری یکدیگر اقدام به اجرای یک کمپین اطلاعرسانی در چهار حوزه کلیدی کردهاند که شامل افکارسنجی و پژوهش درباره تأثیرات اجتماعی و اقتصادی تصادفات، تبلیغات در شبکههای استانی صداوسیما، اکران آگهی در بیلبوردهای جادهای سراسر کشور و اطلاعرسانی در فضای مجازی میشود.
اقدامات صندوق تأمین خسارتهای بدنی در همراهی با پویش
مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا به تشریح اقدامات این صندوق برای همراهی با پویش «نه به تصادف» پرداخت. وی با اشاره به برنامههای سالانه صندوق در زمینه کاهش تصادفات، از اهدای ۱۰ هزار کلاه ایمنی به موتورسواران بهعنوان یکی از مهمترین اقدامات یاد کرد که با هدف کاهش صدمات و تلفات جانی راکبان موتورسیکلت انجام شده است.
به گفته قمصریان، این طرح از اواخر آذرماه سال گذشته با مشارکت رسانهها، بیمه، پلیس راهور و آموزشوپرورش آغاز شده است. وی تصریح کرد: «برای پرهیز از اقدامات صرفاً نمادین، تلاش کردیم توزیع کلاه ایمنی را هدفمند کنیم؛ از جمله اهدای آن به پدران موتورسوار دانشآموزان و رانندگانی که سابقه تخلفات کمتری دارند.»
وی همچنین از تلاش برای گسترش فرهنگ بیمه و کاهش تصادفات خبر داد و افزود: «در همین راستا، در چهار مقطع اقدام به بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث کردیم که میتواند تأثیر قابلتوجهی در کاهش تخلفات و افزایش پوشش بیمهای داشته باشد.»
سامانه جامع حوادث رانندگی، راهی برای مدیریت بهتر تصادفات
مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی با اشاره به اهمیت تداوم و نهادینهسازی اینگونه پویشها، بر ضرورت روندسازی و فرآیندسازی برای افزایش تأثیرگذاری آنها تأکید کرد. وی با اشاره به ماده ۴۱ قانون بیمه شخص ثالث خاطرنشان کرد که بر اساس این قانون، وزارت راه و شهرسازی مکلف به تشکیل سامانه جامع حوادث رانندگی کشور شده است.
قمصریان با انتقاد از نبود اطلاعات کافی در این سامانه، اظهار داشت: «این سامانه قرار بود اطلاعات نهادهایی مانند اورژانس، پزشکی قانونی، وزارت راه، بیمهها، هلال احمر و سایر دستگاههای مرتبط را یکپارچه کند تا در فرآیند تصمیمگیری و برنامهریزی برای کاهش تصادفات مورد استفاده قرار گیرد. اما در حال حاضر اطلاعات موجود در آن ناقص و بهروزرسانی نشده است.»
وی تأکید کرد که با ثبت و تجزیهوتحلیل اطلاعات در این سامانه، میتوان بهطور دقیق نقاط حادثهخیز را در سطح استانها، شهرها و حتی خیابانهای خاص شناسایی و اقدامات لازم را برای اصلاح آنها انجام داد.
ضرورت اطلاعات دقیق برای مقابله با تصادفات
قمصریان همچنین از اظهار نظرهای پراکنده مسئولان درباره دلایل اصلی تصادفات انتقاد کرد و گفت: «هر روز آمارهای مختلفی درباره علل تصادفات منتشر میشود؛ برخی خستگی و خوابآلودگی را عامل اصلی میدانند، برخی کیفیت خودروها را مقصر میدانند و برخی وضعیت جادهها را. اما بدون یک سامانه دقیق و بهروز، امکان تحلیل علمی این موضوع وجود ندارد.»
وی با اشاره به لزوم تکمیل سامانه جامع حوادث رانندگی، این اقدام را کلیدی برای شناسایی دقیق مشکلات و یافتن راهکارهای عملی عنوان کرد. وی افزود: «برای مثال، ممکن است برخی نقاط کشور مشکل پوشش ارتباطی داشته باشند و همین امر در زمان وقوع تصادفات، امدادرسانی را با تأخیر مواجه کند. چنین مسائلی فقط با یک سامانه جامع و دقیق قابلشناسایی و حل خواهد بود.»
پویش «نه به تصادف» تلاشی ملی برای کاهش تلفات جادهای است که با حمایت صنعت بیمه، رسانهها و نهادهای مرتبط در حال اجراست. در کنار این پویش، ایجاد یک سامانه جامع حوادث رانندگی میتواند راهکاری مؤثر برای شناسایی علل اصلی تصادفات و کاهش تلفات باشد. با اجرای این اقدامات، امید است که روند کاهشی تصادفات و افزایش ایمنی جادهای در کشور محقق شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید