کدخبر :314559 پرینت
10 بهمن 1403 - 12:31

ضرورت تحول در صنعت معدن از طریق هوشمندسازی

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، گفت: بدون تحول فناورانه، صنعت معدن ایران نه‌تنها به رشد پیش‌بینی‌شده دست نخواهد یافت، بلکه نمی‌تواند جایگاه خود را در عرصه جهانی حفظ کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، روز پایانی رویداد جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها در حوزه هوشمندسازی در معدن و صنایع وابسته، از سلسله رویدادهای پیوند با محوریت جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه، با همت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، همراهی صندوق پژوهش و فناوری وستا، دیجی نکست و با حضور فعالان اکوسیستم، در خانه تشکل‌های اتاق تهران در سالن امین‌الضرب برگزار شد.

در این رویداد، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به فعالیت‌های این مرکز گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در اتاق تهران و در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم‌های فناورپایه دارای سطح تکنولوژی پیشرفته، اقدام به برگزاری سلسله رویدادهای پیوند با محوریت تبادل فناوی و جذب سرمایه کرده‌ایم.

سحر بنکدارپور با اشاره به رویدادهایی که پیش از این توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال برگزار شد، ادامه داد: در این رویداد بر هوشمندسازی معدن و صنایع معدنی تمرکز کرده و با همکاری صندوق پژوهش و فناوری وستا و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی این رویداد را برنامه‌ریزی و برگزار کردیم.

او در مورد روال رویداد گفت: فراخوان این رویداد در مرداد ماه سال جاری در سایت اتاق تهران منتشر شد. در پی این فراخوان حدود 22 تیم جهت حضور ثبت‌نام کردند. از این میان 11 طرح، طی غربالگری که صورت گرفت، برگزیده شدند.

او افزود: سپس در تاریخ 17 دی جلسه منتورینگی با حضور منتورهای برجسته اکوسیستم نوآوری برگزار شد و بر اساس شاخص‌هایی که مد نظر قرار گرفته بود 7 طرح جهت ارائه در روز نهایی انتخاب شدند.

بنکدارپور اظهار کرد: برای اینکه سرمایه‌گذاران به اطلاعات این طرح‌ها دسترسی داشته باشند کتابچه‌ای از آنها تهیه شده که برای آشنایی بیشتر با طرح‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه، نشست امروز، پایان کار این رویداد نیست و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال در فرآیند جذب سرمایه همچنان همراه تیم‌ها و سرمایه‌گذاران خواهد بود.

بنکدارپور ضمن تشریح فعالیت‌های مرکز نوآوری و تحول دیجیتال گفت: این مرکز همچنین کارگاه‌های مهارت‌محوری را برگزار می‌کند که موضوعاتی مانند معدن و هوشمندسازی فرآیندهای معدنی را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، همایش‌هایی با تمرکز بر تکنولوژی‌های روز، به‌ویژه هوش مصنوعی، برگزار می‌شود. تمرکز این همایش‌ها بر تأثیرات تحولات سریع فناوری بر صنعت و کسب‌وکار است.

اهمیت تأمین مالی در اکوسیستم نوآوری

در ادامه قائم‌مقام دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، ضمن تشریح خدمات و مسولیت‌های اتاق بازرگانی تهران، گفت:  اتاق بازرگانی تهران قدیمی‌ترین اتاق کشور است و بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی کلیدی کشور در عضویت این اتاق هستند. هدف ما ارائه خدماتی متناسب با نیازهای فضای فعلی کسب‌وکارها است و یکی از حوزه‌هایی که بر آن تمرکز ویژه داریم، نوآوری است.

سپهر برزی‌مهر با اشاره به اهمیت روزافزون نوآوری در کسب‌وکارها، گفت: در سال ۱۳۹۹، با درک ضرورت نقش نوآوری در اقتصاد و کسب‌وکار، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال در اتاق بازرگانی تهران تأسیس شد. این مرکز در اکوسیستم نوآوری، مأموریت‌هایی در پنج محور کلیدی شامل حکمرانی، توسعه بازار، پژوهش، توسعه فناوری و تأمین مالی تعریف کرده و با شناسایی شرکای کلیدی در هر بخش، همکاری‌هایی را شکل داده است.

او افزود: اتاق بازرگانی تهران تلاش کرده است در سطح سیاست‌گذاری ورود و به سیاست‌گذاران کمک کند تا تصمیمات حرفه‌ای‌تری اتخاذ کنند. ارتباطات مؤثری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بخش‌های مختلف مجلس برقرار شده است. یکی از دستاوردهای مهم در این زمینه، طرح موضوع اعتبار مالیاتی در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال گذشته بود.

برزی‌مهر در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پژوهش و آینده‌پژوهی در اکوسیستم نوآوری اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی تهران ظرفیت بالایی در حوزه پژوهش دارد و مطالعات متعددی در این زمینه انجام داده است. ما آمادگی داریم از طرح‌های پژوهشی پیشنهادی از سوی تشکل‌ها و فعالان حوزه پژوهش حمایت کنیم.

او در ادامه، با اشاره به اهمیت تأمین مالی در اکوسیستم نوآوری گفت: ما توانسته‌ایم همکاری‌های مؤثری با شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی و نهادهای مالی ایجاد کنیم تا فرایند به‌هم‌رسانی سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر را تسهیل کنیم.

برزی‌مهر با بیان اینکه، اتاق بازرگانی تهران با استفاده از ظرفیت ۴۰ هزار عضو خود و شبکه ارتباطی گسترده‌ای که در تشکل‌های تخصصی دارد، به توسعه بازار محصولات و خدمات نوآورانه کمک می‌کند، تصریح کرد: یکی از اقدامات ما ایجاد یک پنجره واحد برای موضوعات دانش‌بنیان و نوآوری بوده است. این درگاه به فعالان این حوزه کمک می‌کند تا بتوانند به‌سادگی با بخش‌های مختلف اکوسیستم ارتباط برقرار کنند.

او همچنین از برنامه‌های اتاق تهران برای فرهنگ‌سازی و توانمندسازی نسل جوان خبر داد و گفت: مرکز نوآوری و تحول دیجیتال، نسل Z را هدف قرار داده است تا این نسل را با ادبیات اقتصادی و نوآوری آشنا و آنان را به فضای کسب‌وکار و مهارت‌های اقتصادی علاقه‌مند کند.

فقدان محصولات فناورانه در صنعت معدن

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، در ادامه رویداد بر ضرورت هوشمندسازی صنعت معدن کشور تأکید کرد و گفت: طبق برنامه توسعه هفتم، پیش‌بینی شده که بخش معدن باید به رشد ۱۳ درصدی دست پیدا کند. اما این هدف تنها با بهره‌گیری از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین قابل‌تحقق است؛ بنابراین، هوشمندسازی در این حوزه دیگر یک انتخاب نیست، بلکه به یک الزام ملی تبدیل شده است. اگر این تحول رخ ندهد، صنعت معدن ایران حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

کامران وکیل با اشاره به وضعیت فعلی صنعت معدن ایران، گفت: متأسفانه، در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی، صنعت معدن یکی از عقب‌مانده‌ترین صنایع کشور است؛ چه از نظر ماشین‌آلات و چه از نظر روش‌های استخراج و اکتشاف. فرایندهای اکتشافی ما همچنان به‌صورت صددرصد سنتی انجام می‌شود و هیچ فناوری مدرنی وارد این صنعت نشده است. این در حالی است که ایران با دارابودن یک درصد جمعیت جهان و ۷ درصد منابع معدنی دنیا، نباید در چنین شرایطی از نظر فناوری قرار داشته باشد.

او با انتقاد از نبود پیشرفت در حوزه فناوری صنعت معدن گفت: در این صنعت حتی نمی‌توان محصولی را یافت که عرضه شده و با استقبال خوبی روبه‌رو شده باشد. برای مثال، ما از سال ۱۳۹۱ بحث نرم‌افزاری برای محاسبه حقوق دولتی در صنعت معدن را مطرح کردیم، اما امروز که در سال ۱۴۰۳ هستیم، هنوز نتوانسته‌ایم چنین نرم‌افزاری را عملیاتی کنیم. نرم‌افزاری که مشخص کند یک معدن چه مقدار استخراج کرده و چه میزان حقوق دولتی باید پرداخت کند، اما همچنان در این زمینه هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم.

وکیل با اشاره به ظرفیت بالای بازار معدن در ایران گفت: صنعت معدن در کشور ما یک بازار بسیار بزرگ است. در هر نقطه‌ای از دنیا که چنین بازاری وجود داشته باشد، نهایت استفاده از فناوری برای بهره‌برداری بهینه از آن انجام می‌شود. اما در ایران، هنوز قدم اول در این مسیر برداشته نشده است.

او به اهمیت فناوری اطلاعات در دنیای امروز پرداخت و گفت: در حال حاضر، سران و افراد بانفوذ دنیا، متخصصان فناوری اطلاعات را در اطراف خود جمع می‌کنند. دنیا تغییر کرده و امروز فناوری حرف اول را می‌زند. اما در حوزه فناوری و هوشمندسازی معادن در ایران، چه در بخش حاکمیت و چه در بخش خصوصی، شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت پیشرفت چندانی نداشته ایم.

وکیل در پایان سخنان خود بر ضرورت تحول در صنعت معدن از طریق هوشمندسازی تأکید کرد و گفت: بدون تحول فناورانه، صنعت معدن ایران نه‌تنها به رشد پیش‌بینی‌شده دست نخواهد یافت، بلکه نمی‌تواند جایگاه خود را در عرصه جهانی حفظ کند.

ضرورت هوشمندسازی معادن برای جلوگیری از فجایع

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری وستا، در ادامه این رویداد، به اهمیت دیجیتالی کردن صنعت معدن اشاره کرد و گفت: فاجعه معدن طبس در ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ که در خاطره جمعی ما ثبت شده، تلنگری جدی بود. ای‌کاش هوشمندسازی و دیجیتالی کردن معادن ۵ یا ۱۰ سال پیش در کشور آغاز شده بود تا شاید از بروز چنین حوادثی جلوگیری می‌شد. ما امروز اینجا گرد هم آمده‌ایم با حضور استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حوزه معدن، تا از ایده‌های نوآورانه برای تحول در این صنعت حمایت کنیم و ۲۰ سال بعد نگوییم چرا فجایعی مشابه طبس رخ داد.

امیر قدیری با اشاره به تلاش استارت‌آپ‌های حاضر در این رویداد، گفت: هدف این رویداد، ایجاد فرصتی برای ارائه و اجرای ایده‌های نوآورانه در حوزه هوشمندسازی معادن است. استارت‌آپ‌هایی که اینجا هستند، در تلاش‌اند تا فناوری‌های نوین را به معادن ایران وارد کنند و فرهنگ هوشمندسازی را در این صنعت گسترش دهند. از میان ۲۴ طرحی که دریافت شد، ۲۳ طرح پذیرفته شدند و پس از جلسات منتورینگ و بررسی‌های دقیق، ۷ طرح نهایی انتخاب شدند که قابلیت‌های جذاب و تحول‌آفرینی در حوزه معدن دارند.

او در ادامه به آمارهای جهانی و جذابیت بازار هوشمندسازی معادن اشاره کرد و گفت: ۴۰ شرکت برتر حوزه معدن در جهان، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده‌اند و در سال ۲۰۱۲، این سرمایه‌گذاری به ۱۶۹ میلیارد دلار رسید. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی هوشمندسازی معادن تا سال ۲۰۲۵ به ارزش ۳۴.۵ میلیارد دلار برسد. منطقه آسیا، شامل ایران تا ژاپن و روسیه، به دلیل ظرفیت‌های بالا، از مهم‌ترین مناطق برای رشد این صنعت خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در ادامه این رویداد تیم‌های منتخب در مقابل سرمایه‌گذاران و حضار به ارائه جزئیات طرح‌های خود پرداخته و به سوالات مطرح شده از سوی حاضران در رویداد پاسخ دادند.

در پایان این رویداد، تیم‌های منتخب در فضای شبکه‌سازی تدارک دیده شده به تعامل و تبادل نظر با سرمایه‌گذاران جهت جذب سرمایه و انجام فرآیندهای مربوط به آن پرداختند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.