کدخبر :309704 پرینت
07 آبان 1403 - 14:40

بررسی اقدامات لازم در برابر موبایل‌ قاپی

محققان معتقدند که برای کاهش عوارض سرقت تلفن همراه لازم است که اطلاعات موجود در تلفن همراه خود را ذخیره کنید و اطمینان پیدا کنید که تلفن همراه شما به طور کامل از طریق کلاود پشتیبانی شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، قاپیدن موبایل یا کیف در خیابان اتفاقی است که مردم سراسر جهان آن را تجربه می‌کنند.

در بریتانیا، آمار رسمی نشان می‌دهد تا مارس ۲۰۲۴ حدود ۷۸ هزار مورد سرقت از افراد شامل موبایل دزدی و کیف‌قاپی بدون تهدید و اعمال زور گزارش شده است. یک سال پیش از آن این رقم شامل ۳۱ هزار مورد بود.

وقتی موبایل دزدیده می‌شود چه بر سر آن می‌آید و چگونه می‌توانید کاری کنید که سرقت تلفن همراه شما برای سارقان گران تمام شود؟

بی‌بی‌سی برای یافتن راه حل با جیک مور، مشاور جهانی امنیت سایبری در شرکت امنیت اینترنتی ای‌اس‌ای‌تی گفتگو کرده است.

آیا می‌ توان عوارض منفی سرقت موبایل را کاهش داد؟

جیک می‌گوید: «نکته اول هشیار بودن است. رمز قدرتمندی برای موبایل خود انتخاب کنید و هرگز در مکان‌‌های عمومی آن را وارد نکنید».

«اطلاعات موجود در گوشی خود را ذخیره کنید و اطمینان پیدا کنید که موبایل شما به طور کامل از طریق کلاود پشتیبانی شود. این کار چندان پر‌هزینه نیست و ارزشش را دارد. من در گفتگو با افرادی که موبایل آنها به سرقت رفته می‌بینم که وقتی موبایل خود را از دست داده‌اند به فکر این اقدام افتاده‌اند».

آیا شرکت‌ های فناوری اقدامی انجام می‌ دهند؟

جیک می‌گوید اپل و آندروئید با افزایش میزان سرقت‌های اخیر، مراحل ایمنی بیشتری در گوشی‌های تولیدی خود قرار داده‌اند.

او می‌گوید: «یکی از بهترین‌ها را اپل روی گوشی‌ها قرار داده که «محافظت از گوشی مسروقه» است».

«این برنامه فعال نیست باید برای فعال کردن آن به بخش تنظیمات گوشی بروید. این برنامه اجازه نمی‌دهد چهره دیگری به بخش تشخیص چهره دستگاه اضافه شود و به قسمت امور بانکی و بخش‌‌های دیگر موبایل شما دسترسی پیدا کند. برنامه هوشمندانه‌ای است».

آیا استفاده از رمز دو‌ مرحله‌ای باعث ایمنی موبایل در برابر سرقت می‌شود؟

جیک می‌گوید هرچند تنظیم ورود دو‌مرحله‌ای برای حساب‌های کاربری آنلاین همیشه توصیه می‌شود اما در برابر تمام حملات سایبری شما را محافظت نمی‌کند.

او توضیح می‌دهد که برخی از روش‌های ورود دو‌مرحله‌ای از طریق ارسال پیام نوشتاری است که «آنطور که مردم فکر می‌کنند ایمن نیست».

مجرمان می‌توانند شماره تلفن شما را شبیه‌سازی کنند و پیام‌های نوشتاری به موبایل شما را دریافت کنند حتی اگر از شرکت ارائه دهنده خدمات سیم‌کارت درخواست کرده باشید که شماره اصلی شما را به سیم‌کارت جدیدی منتقل کند.

آیا گوشی‌های قدیمی دیگر هیچ ایمن نیستند؟

جیک توضیح می‌دهد که حتی اگر سارقان رمز را هنگام وارد کردن نبینند نرم‌افزار‌هایی وجود دارد که می‌تواند قفل را بشکند و «در فاصله چند دقیقه به همه تنظیمات دسترسی پیدا کند».

جیک اشاره می‌کند: «اگر تلفن شما بین شش ماه تا یک سال از عمرش گذشته باشد احتمالاً حفاظت امنیتی بیشتری دارد و سارقان ناچار با استفاده از نرم‌افزار از این رمز‌ها عبور می‌کنند».

او در ادامه به شوخی می‌گوید:«اما اگر از عمر گوشی موبایل شما پنج سال گذشته باشد گارانتی ایمنی آن تمام شده است و نه فقط در صورت سرقت موبایل دچار مشکل می‌شوید بلکه از نظر ایمنی هم مشکلاتی پیدا می‌کنید... البته مگر اینکه واقعاً از گوشی‌های خیلی قدیمی استفاده کنید».

پس از دزدیده شدن موبایل چه بر سر آن می‌آید؟

جیک می‌گوید تلفن‌های همراه که گزارش سرقت آنها دریافت می‌شود در شبکه‌های مخابراتی بریتانیا در «لیست سیاه» قرار می‌گیرند.

اما اگر سارقان بتوانند از طریق آی‌دی اپل به تلفن دسترسی پیدا کنند امکانات بی‌پایانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

او می‌گوید:«آنها می‌توانند برنامه «آیفون مرا پیدا کن» را خاموش کنند و سپس تلفن را به طور کامل پاک کنند و به عنوان گوشی نو به فروش برسانند».

«همچنین ممکن است به نشانی ای‌میل فرد قربانی سرقت بروند و درخواست رمز کنند، شاید وانمود کنند که از طرف شرکت اپل هستند و به هر حال می‌توانند اعمال تهدید‌کننده دیگری انجام دهند».

بازار‌های بزرگی برای تلفن‌های همراه دست‌دوم در کشور‌هایی مانند چین وجود دارد، به همین دلیل جیک می‌گوید سارقانی که نتوانند وارد تنظیمات گوشی شوند قطعات و اجزای گوشی را به فروش می‌رسانند.

موبایل دزدیده‌ شده کجا می‌رود؟

جیک می‌گوید:«پژوهش‌هایی که من بررسی کردم نشان می‌دهد که موبایل‌های دزدیده‌شده به چین می‌روند».

وقتی سرقت موبایل در بریتانیا گزارش می‌شود شرکت‌های خدماتی دسترسی به دستگاه را مسدود می‌کنند اما اگر موبایل به خارج از کشور برده شود ماجرا فرق می‌کند.

تلفن‌های همراه «شناسه منحصر‌به‌فرد» دارند که کاربر را به دستگاه مرتبط می‌کند اما اگر این قفل شکسته شود موبایل برای استفاده دست‌دوم آماده می‌شود و می‌توان بدون هیچ رد و نشانی آن را به فروش رساند.

سارقانی که موبایل‌های مسروقه را نگهداری می‌کنند آنها را در «جعبه فارادی» قرار می‌دهند که «هیچ ارتباطی با جهان خارج بر‌قرار نمی‌کند، نه امواج اینترنت و نه تبادل داده‌ها».

جیک در پایان می‌گوید: «شاید هم آنها را در کانتینر‌ها بفرستند. ما واقعاً خبر نداریم».

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.