کدخبر :308383 پرینت
10 مهر 1403 - 15:25

آخرین وضعیت شبکه 5G در شهرهای مختلف؛ کدام گوشی‌ها به 5G متصل می‌شوند؟

طبق اعلام رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعداد سایت های نسل پنجم در کشور تاکنون حدود دو هزار سایت ارزیابی شده است و همراه اول و ایرانسل نیز برای کسب سهم بازار 5G در کشور به رقابت مشغول هستند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم در ایران اولین بار به‌سال 1399 برمی‌گردد که تقریبا یک سال بعد از عرضه آن در جهان بود و ایرانسل به‌عنوان اولین اپراتور ایرانی به ارائه اینترنت پرسرعت 5G در دانشگاه تربیت مدرس تهران در خیابان کارگر شمالی پرداخت.

این اپراتور در ادامه این روند سایت‌های دیگری را در مناطق دیگر تهران راه‌اندازی کرد.

برای اطلاع دقیق از مناطق تحت پوشش شبکه نسل پنجم ایرانسل می‌توانید ابتدا به وبسایت رسمی این شرکت مراجعه کرده و به بخش نقشه پوشش اینترنت  وارد شوید.

در همان سال شرکت ارتباطات سیار(اپراتور همراه اول) هم اقدام به ارائه اینترنت 5G در مشهد و تهران کرد و به این ترتیب تعداد مناطق تحت پوشش اینترنت 5G در ایران گسترش یافت و به شهرهای دیگری مثل شیراز، اصفهان، قم، تبریز، اهواز و کیش و چند شهر دیگر هم رسید.

برای اطلاع دقیق از مناطق تحت پوشش شبکه نسل پنجم همراه اول نیز می‌توانید ابتدا به وبسایت رسمی همراه اول مراجعه کرده و به بخش نقشه پوشش اینترنت  وارد شوید.

استاندار هرمزگان نیز امروز سه شنبه (10 مهر ماه) اعلام کرد: در راستای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت، تکنولوژی ۵G ایرانسل در جزیره ابوموسی راه اندازی شد که فرصت‌ های جدیدی در مسیر پیشرفت فناوری در منطقه مهم ابوموسی ایجاد خواهد کرد.

در همین راستا، به تازگی گزارش دوره‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط به دوره سه ماهه اول سال 1403 منتشر شد. در بخشی از این گزارش به وضعیت توسعه ارتباطات سیار پرداخته شده و نشان می‌دهد که وضعیت راه‌اندازی سایت های 5G در ایران چگونه است.

این گزارش نشان از رقابت همراه اول و ایرانسل برای کسب سهم بازار 5G در کشور دارد.

با استناد به این گزارش می توان گفت که تعداد سایت های فیزیکی فعال شبکه تلفن همراه، در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به ترتیب 964 و 905 است.

جدول

حمید فتاحی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهم مهر ماه پیرامون تعداد سایت های نسل پنجم در کشور، گفت: توسعه شبکه سیار نسل پنجم در ایران در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود دو هزار سایت راه‌‌اندازی شده و بررسی چالش‌ ها و فرصت‌ های استقرار 5G در جنوب آسیا و نگاهی به آینده این فناوری و نسل ششم شبکه‌ های ارتباطی (6G) بسیار با اهمیت است.

گفتنی است، برای متصل شدن به شبکه 5G علاوه بر قرار داشتن در محلی که شبکه نسل پنجم پوشش دهی دارد، افراد باید از گوشی‌های پشتیبانی کننده این شبکه نیز استفاده کنند. در حال حاضر گوشی‌های پشتیبانی کننده موجود در ایران که از این قابلیت استفاده می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود:

گوشی‌های آیفون از نسل ۱۲ پرو به بعد به طور کامل از شبکه نسل پنجم پشتیبانی می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که در گوشی‌های آیفون صرفا تا آیفون ۱۳ پرومکس به صورت رسمی در ایران از نسل پنجم پشتیبانی می‌کنند؛ چراکه سری ۱۴ و ۱۵ این گوشی رجیستر نشده اند.

در گوشی‌های سامسونگ نیز از گوشی S۲۱ به بعد قابلیت اتصال به نسل پنجم (5G) وجود دارد و تمامی نسل‌های جدید این دستگاه از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کند.

همچنین در گوشی‌های شیائومی گوشی‌های سری T و پرچمدار از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کنند و به دلیل به روز بودن، سرعت بسیار بالایی در دریافت و ارسال اطلاعات نیز دارند. 

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.