کدخبر :308158 پرینت
06 مهر 1403 - 12:22

جهش استفاده مشکل‌دار نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی در دوران کرونا

نتایج تحقیق بنیاد رفتار سلامتی کودکان بر روی 280 هزار نوجوان 11، 13 و 15 ساله در 44 کشور، نشان می‌دهد که رفتار مشکل‌دار در استفاده از شبکه‌ های اجتماعی اینستاگرام و تیک‌ تاک از هفت درصد در سال 2018 به 11 درصد در سال 2022 رسید.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی‌بی‌سی، بیشتر نوجوانان از یک یا چند رسانه‌ اجتماعی مانند اینستاگرام، تیک‌تاک یا یوتیوب استفاده می‌کنند. یک پژوهش بین‌المللی جدید نشان داده که این استفاده با افزایش مشکلات رفتاری همراه بوده است

این تحقیق که بر روی 280 هزار نوجوان 11، 13 و 15 ساله در 44 کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که از زمان همه‌گیری کرونا، استفاده «مشکل‌زا» از رسانه‌های اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان افزایش چشمگیری داشته است.

بنیاد «رفتار سلامتی کودکان مدرسه‌ای»، که این تحقیق را انجام داد، دریافته است که رفتار مشکل‌دار در استفاده از رسانه‌های اجتماعی از هفت درصد در سال 2018 به 11 درصد در 2022 رسیده است.

در این تحقیق مشخص شد که انگلستان، ولز و اسکاتلند بیشترین موارد رفتار مشکل‌دار را در میان نوجوانان داشته‌اند. پژوهشگران هشدار داده‌اند که فناوری‌های دیجیتال می‌توانند تأثیرات منفی بر سلامت روان و بهداشت کودکان و نوجوانان داشته باشند و خواستار اقدامات بیشتر برای ترویج رفتارهای سالم در فضای مجازی شده‌اند.

جو اینچلی، یکی از نویسندگان این پژوهش از دانشگاه گلاسکو، گفت: «استفاده مشکل‌دار بیش از همه در سن 13 سالگی دیده می‌شود که نخستین مرحله بلوغ در حال سپری شدن است و دختران بیش از پسران به بهره‌برداری مشکل‌دار از رسانه‌های اجتماعی می‌پردازند.»

او می‌گوید: «حدود یک سوم از نوجوانان تقریباً در تمام طول شبانه‌روز، جز هنگام خواب، از طریق رسانه‌های اجتماعی با دیگران در ارتباط هستند.»

با این حال، نوجوانانی که به‌طور سالم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، تعامل بهتری با دوستان و جامعه دارند، در حالی که گروهی که رفتار مشکل‌زا داشته‌اند‌، معمولاً رفتار اعتیادآمیز به این رسانه‌ها نشان می‌دهند

نشانه‌های رفتار مشکل‌زا شامل نادیده گرفتن سایر فعالیت‌ها مانند کتاب خواندن، بازی کردن و وقت‌گذرانی با خانواده است. همچنین، جر و بحث دائمی بر سر استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی و دروغگویی درباره مدت زمان آنلاین بودن، از دیگر نشانه‌های آن است.

پسرها بیشتر از دختران با مشکلات ناشی از بازی‌های آنلاین مواجه هستند. در کشورهای مورد بررسی، حدود 46 درصد از پسران نوجوان روزانه به بازی‌های آنلاین می‌پردازند و این آمار در انگلستان 52 درصد و در اسکاتلند 57 درصد است.

این تحقیق که توسط بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت منتشر شده، نشان داده است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیرات مثبت و منفی بر نوجوانان داشته باشند.

هانس کلوگ، مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت، بر اهمیت آموزش سواد دیجیتال برای نوجوانان تأکید کرده و گفته است: «باید اقدامات فوری برای کاهش صدمات استفاده از رسانه‌های اجتماعی انجام دهیم تا از افسردگی، آزار دیگران، اضطراب و عملکرد تحصیلی ضعیف جلوگیری کنیم.»

مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت همچنین بر اهمیت نقش دولت‌ها، مقامات بهداشتی، به‌ویژه مدارس، والدین و معلمان در این زمینه تأکید کرده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.