کدخبر :305997 پرینت
24 مرداد 1403 - 15:38

تاکید دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی بر ضرورت حذف فیلترینگ در حوزه‌ی برندسازی

دبیر سابق شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، گفت: تا زمانی که فیلترینگ وجود دارد و فضای اعتماد برای توسعه بازار تکنولوژی‌های نوین در کشور فراهم نشود، نمی‌توانیم به برندسازی، به ویژه در حوزه بین‌المللی، امیدوار باشیم.

متن خبر

به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا به نقل از روابط عمومی گروه توسعه فناوری زعیم، سید ابوالحسن فیروزآبادی، رییس گروه توسعه فناوری زعیم و دبیر سابق شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در اختتامیه مجمع جهانی دیپلماسی برند در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با اشاره به موضوع فیلترینگ و آثار و عواقب آن، اظهار داشت: «امیدوارم موانعی همچون فیلترینگ که در راه برندسازی وجود دارد، به زودی برطرف شود. تا زمانی که فیلترینگ وجود دارد و فضای اعتماد برای توسعه بازار تکنولوژی‌های نوین در کشور فراهم نشود، نمی‌توانیم به برندسازی، به ویژه در حوزه بین‌المللی، امیدوار باشیم.»

فیروزآبادی در ابتدای این نشست، یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در تحولات جهانی، به ویژه در حوزه برندسازی، را پیشرفت‌های عظیم فناوری‌های نوظهور و تأثیرات آن بر اقتصاد جهانی برشمرد. وی با اشاره به‌ نقش ویژه رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی در برند سازی اظهار داشت : ظهور رسانه‌های اجتماعی و در نتیجه دیپلماسی دیجیتال در عصر جدید و زندگی مردم در زیست بوم مجازی بر اهمیت برند سازی افزوده است.

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد که تا سه دهه پیش، برندسازی یک هنر بود که توسط حکومت‌ها طراحی و مدیریت می‌شد، اما با ظهور رسانه‌های اجتماعی، دیگر نمی‌توان گفت که برندسازی به عهده دولت‌ها است و مدیریت آن توسط دولت‌ها صورت می‌گیرد. بایستی به برند سازی نگاهی استراتژیک و راهبردی داشت  و باید به آن توجه کافی شود. پایه برندسازی جدید در حقیقت بر فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات و فناوری‌های هوش مصنوعی استوار است. در دهه گذشته، تحولات  حوزه  رفناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی بود که انقلاب جدیدی را در دنیا و اقتصاد دیجیتال را به وجود آورد و به شکل‌گیری اقتصاد شبکه‌ای منجر شد. این شبکه مفهوم جدیدی از جهانی شدن و نحوه زیست در اکوسیستم جهانی را به ارمغان آورد.

رییس گروه توسعه فناوری زعیم ظهور فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) را موجب جهانی‌شدن، شبکه‌ای شدن و اجتماعی‌شدن اقتصاد دانست. این تحولات بازیگران فراملی بزرگی از قبیل پلتفرم های جهانی را بدنبال آورد که در برندسازی نقش فعالی دارند و بدلیل فعالیت عامه کاربران اجتماعی بوده و از ساختار حکومتی دستورپذیر نیستند.

فیروزآبادی برند را از جنس قدرت نرم دانسته و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حکومت‌ها، به‌ویژه کشورهای در حال توسعه در حوزه برندسازی را مدیریت قدرت نرم و چگونگی کنترل آن عنوان کرد. وی افزود: دولت‌ها به دنبال مدیریت مستقیم قدرت هستند و نمی‌توانند ساختارها و معماری‌هایی را پیاده‌سازی کنند که به‌طور غیرمستقیم این قدرت را مدیریت کند، لذا در قبال برند سازیهای ملی که کاملا اجتماعی شده ، بدلیل عدم توانایی در مدیریت این قدرت نرم نسبت به استفاده از ابزارهایی چون فیلترینگ افراط می کنند و توجه ندارند که با این کار به برند سازی اجتماعی و اقتصادی لطمات جدی وارد می شود.

رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی با تشریح عواقب ظهور و پیشرفت هوش مصنوعی در چند سال اخیر و تأثیرات هژمونی دولت متخاصم آمریکا با هدف جهانی‌سازی در این پدیده نوظهور، اظهار داشت: تحولات حوزه هوش مصنوعی می‌تواند تغییرات عمیق و گسترده‌ای در حوزه برندسازی، به‌ویژه در اقتصاد جهانی ایجاد کند.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه در برندینگ باید نه تنها با نخبگان، بلکه با تمام بشریت صحبت کرد و همه بشریت مخاطب ما هستند، با استفاده از هوش مصنوعی امکان شخصی‌سازی، ذایقه سازی و ذایقه سنجی در حوزه ببرندسازی به‌ویژه در عرصه بین‌الملل امکان پذیر شده است. وی با اشاره به سیاست‌های چین در حوزه هوش مصنوعی در عرصه بین‌الملل افزود: به نظر من، برندسازی مورد توجه چینی‌ها  این است که کارخانه جهان شوند و در این جهت حرکت می‌کنند. برای رسیدن به این هدف، روی هوش مصنوعی کار می‌کنند و به دنبال صنعت رباتیک و انقلاب صنعتی چهارم هستند. کنشگران مجازی که در حوزه‌های اطلاعاتی و رسانه‌ها فعال هستند، ربات‌هایی که در حقیقت، نوعی هوش مصنوعی مولد (Generative AI) هستند، می‌توانند متن تولید کنند، تصویر ایجاد کنند و در شبکه‌ها فعال باشند. با این ربات‌ها ما با جامعه‌ای مواجه خواهیم شد که تشخیص انسان از غیرانسان دشوار و شاید غیرممکن به نظر برسد. این موضوع می‌تواند حوزه برندسازی و بازاریابی و سایر امور مرتبط را بسیار پیچیده کند.

مدیر عامل گروه توسعه فناوری زعیم بازیگران اصلی برند سازی حوزه فضای مجازی را پلتفرم‌ها، اینفلوئنسرها و محتواهای تولید شده توسط کاربران (UGC) و شرکتهای فراملی آمریکایی برشمرد و افزود: اقتصاد دیجیتال به شدت در حوزه برندسازی مهم است و امروزه اینفلوئنسرها بزرگترین بازار مارکتینگ را بر روی پلتفرم‌ها دارند.

وی در ادامه، با تأکید بر اینکه برندسازی در ایران از جنس سیاسی است و نه اجتماعی، افزود: دولت‌ها می‌توانند حامی و پیشران برند سازی باشند. تا زمانی که تحریم ها برقرار هستند امکان موفقیت در حوزه برندسازی ملی در اقتصاد جهانی تقریبا منتفی و بحث آکامیک بشمار می آید. بایستی از فرصت های موجود در فضای مجازی جهانی در جهانی شدن اقتصاد ملی حداکثر استفاده را بکنیم و در این رابطه ظرفیت های پایان ناپذیری وجود دارد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

به به اقای فیروز آبادی چ عجب ی نظر مثبتی از شما دیدیم

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.