کدخبر :296566 پرینت
13 تیر 1403 - 12:10

پارازیت‌اندازی رژیم صهیونیستی روی سامانه‌های «گوگل مپ» و «جی‌پی‌اس» در لبنان

به دنبال درگیری‌های مرزی میان رژیم غاصب صهیونیستی و مقاومت اسلامی حزب الله لبنان، لبنان شاهد پارازیت‌اندازی در فرکانس‌های مرتبط به برنامه های موقعیت یاب به‌ویژه «جی‌پی‌اس» بوده که به گفته مقامات لبنانی، رژیم صهیونیستی برای اهداف نظامی مرتبط با سردرگم کردن نیروهای نظامی لبنان، در پشت آن قرار دارد.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، در چارچوب درگیری‌های مرزی میان رژیم غاصب صهیونیستی و حزب‌الله لبنان از اکتبر گذشته، لبنان شاهد پارازیت‌اندازی در فرکانس‌های مرتبط به اپلیکیشن‌های موقعیت یاب؛ به‌ویژه «جی‌پی‌اس» بوده که به گفته مقامات لبنانی، رژیم غاصب صهیونیستی برای اهداف نظامی مرتبط با سردرگم کردن اعضای حزب‌الله، در پشت آن قرار دارد.

بسیاری از لبنانی‌ها اطلاع دادند که این سامانه، موقعیت آنها را در نقشه آنلاین در فرودگاه بین‌المللی «رفیق حریری» نشان داده، در حالی که آنها در آن زمان واقعاً در جای دیگری در بیروت بودند.

پارازیت اندازی روی «جی‌پی‌اس» و «گوگل مپ»

منابع ارشد وزارت ارتباطات لبنان توضیح دادند که پارازیت اندازی، مدتی است که وجود دارد و عمدتاً روی برنامه‌های موقعیت یاب«جی‌پی‌اس» و «گوگل مپ» در سراسر لبنان انجام می‌شود.

این منابع خاطرنشان کردند: «رژیم اسرائیل در پشت این پارازیت اندازی است و تحلیل داده‌ها میان مناطق مختلف جغرافیایی، این موضوع را ثابت می‌کند، اما هیچ شناسایی فنی از منبع ارسال کننده این پارازیت‌ها وجود ندارد».

این منابع فاش کردند که لبنان در حال بررسی جایگزینی سامانه «گوگل مپ» با سامانه مکان یاب دیگری است، زیرا با توجه به آمریکایی بودن این سامانه، پارازیت اندازی از طریق آن، به سادگی انجام می‌شود.

گزارشی از ایجاد اختلال در فرکانس‌ها

این منابع تاکید کردند که وزارت ارتباطات لبنان از دو شرکت عامل در بخش ارتباطات موسوم به «آلفا» و «تاچ» خواسته است تا گزارشی در مورد عملیات پارازیت اندازی روی اپلیکیشن‌های مکان یاب«کوگل مپ» و «جی‌پی‌اس»و اقداماتی که می‌توان برای متوقف کردن پارازیت انجام داد، تهیه کنند.

وزارت ارتباطات لبنان یک سری اقدامات را جهت حفظ کیفیت ارتباطات هنگام وجود پارازیت در سیستم «جی‌پی‌اس»، مشخصا در روستاهای جنوب لبنان که شاهد ادامه درگیری‌های میان رژیم غاصب صهیونیستی و گروه مقاومت حزب‌الله است، به مورد اجرا گذاشته است.

شمار زیادی از لبنانی‌ها از کیفیت بد ارتباطات شکایت دارند، زیرا عملا محبور به چندین بار تکرار تماس با شماره مورد نظر خود می‌شوند؛ به‌ویژه اگر از اپلیکیشن «واتس‌اپ» استفاده کنند.

عدم نفوذ به سامانه‌های ارتباطی

منابع ارشد در وزارت ارتباطات لبنان در عین حال تاکید کردند که «هیچ گونه رخنه‌ای در سیستم‌های ارتباطی لبنان در نتیجه پارازیت وجود ندارد، زیرا این وزارتخانه، امواج پارازیت در یک فرکانس خاص را رهگیری می‌کند و امواج پارازیت صرفا بر کیفیت ارتباط تاثیر منفی می‌گذارد، بدون این که بتواند به سامانه‌های ارتباطی لبنان، نفوذ کنند».

در همین راستا مانیتورهای خروج و ورود فرودگاه بین المللی رفیق حریری در ابتدای سال جاری، در معرض هک الکترونیکی قرار گرفت.

شکایت لبنان از رژیم صهیونیستی

در 22 مارس گذشته، لبنان شکایتی را به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرد که در آن «تعرض رژیم غاصب صهیونیستی به حاکمیت لبنان از طریق ایجاد اختلال در سیستم‌های ناوبری و ایمنی هوانوردی غیرنظامی در حریم هوایی فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری، از آغاز جنگ غزه» را محکوم کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.