کدخبر :296389 پرینت
09 تیر 1403 - 07:44

صور فلکی زباله‌های فضایی؛ برنامه جدید مبتنی بر هوش مصنوعی

زباله‌های فضایی بر کار ستاره‌شناسان تأثیر منفی می‌گذارند و خطراتی برای مردم و ماهواره‌ها ایجاد می‌کنند، لذا اخیراً تلاش‌هایی برای آگاهی‌رسانی عمومی پیرامون این پدیده صورت گرفته که «صور فلکی زباله‌های فضایی» یکی از آنهاست که زباله‌های فضایی را در قالب صور فلکی تجسم می‌کند تا خطرات آنها را برای عموم قابل درک کند.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، زباله‌های فضایی به یکی از گرفتاری‌های فزاینده در مدار زمین تبدیل شده‌اند. آنها بر کار ستاره‌شناسان تأثیر منفی می‌گذارند و خطراتی برای مردم و ماهواره‌ها ایجاد می‌کنند. اخیراً تلاش‌هایی برای آگاهی‌رسانی عمومی درباره این پدیده صورت گرفته است که «صور فلکی زباله‌های فضایی» یکی از نمونه‌های برجسته آنهاست.

ابتکار مذکور زباله‌های فضایی را در قالب صور فلکی تجسم می‌کند تا خطرات آنها را برای عموم قابل درک کند. این ابتکار حرکت آشفته زباله‌هایی که با سرعت زیاد به دور زمین می‌چرخند را نشان می‌دهد و خطرات آنها را گوشزد می‌کند.

صور فلکی زباله‌های فضایی اپلیکیشنی دارد که با استفاده از هوش مصنوعی کار می‌کند و کارش یکپارچه‌سازی داده‌ها، تشخیص الگوها و تجسم حرکت زباله‌هاست، که به نظارت دقیق و پیش‌بینی خطرات برخورد آنها کمک می‌کند.

وب‌سایت این ابتکار به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از پیام‌های خطای آشنای اینترنتی این زباله‌ها را مشاهده کنند. مثل یکی از خطرات زباله‌ها «404 بزرگ» (مشکلات دسترسی به اینترنت) نام گرفته و دیگری «پیش‌بینی غیرقابل دسترسی» (از دست رفتن داده‌های هواشناسی) نام‌گذاری شده است. هنگامی که کاربر روی یک صورت فلکی زباله‌ای کلیک می‌کند، اطلاعات دقیقی درباره نوع زباله‌های آن و هزینه‌های حذف آن مشاهده می‌کند.

کمپانی «پرایوتیر» نیز از طریق ماژول فضاپیمای خود به نام «پونو» که ماهواره‌های کوچک را قادر می‌سازد تا اطلاعات ماموریت‌ها و داده‌های خود را به اشتراک بگذارند، درباره زباله‌های فضایی روشنگری می‌کند و شیوه‌های پایدارسازی وضعیت فضا را ترویج می‌کند.

علاوه بر این، ابتکارهای بین‌المللی مانند مرکز حفاظت از آسمان تاریک و آرام در برابر تداخل صورت‌های فلکی ماهواره‌ای و همچنین گزارش‌های «ناسا» راهبردهای مختلفی برای کاهش خطرات زباله‌های فضایی پیشنهاد می‌کنند.

اقدامات مذکور بر مدیریت تراکم ماهواره‌ها و زباله‌ها برای حفظ محیط‌های مداری پایدار از طریق مدیریت موثر ترافیک فضایی، استراتژی‌های کاهش زباله و همکاری‌های بین‌المللی متمرکز است.

هدف تمام این ابتکارها جلوگیری از افزایش زباله‌های فضایی در مدار زمین است که می‌تواند کار اخترشناسان را مختل کند و خطرات زیادی برای ماهواره‌های در مدار و انسان‌های روی زمین ایجاد کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.