کد مطلب: 

293572

آیا واحدهای صنفی بدون شناسه یکتا، مالیات بیشتری می‌دهند؟

دبیر و نماینده وزیر صمت در هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: بیشتر واحدهای صنفی شناسه یکتا را دریافت کرده‌اند و در روند اجرای طرح الکترونیکی شدن مجوز کسب‌وکار، واحدهای صنفی بدون پروانه شناسایی می‌شوند و نسبت به واحدهای دارای پروانه کسب، مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد.
آیا واحدهای صنفی بدون شناسه یکتا، مالیات بیشتری می‌دهند؟

به گزارش سیتنا، قاسم نوده‌فراهانی گفت: هر مجوز صنفی که صادر می‌شود، یک شناسه یکتا در قالب QRکدی که روی پروانه‌های درج می‌شود، شناسایی می‌شود. همچنین بهمن سال گذشته وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرد در راستای پیاده‌سازی و تکمیل طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، مجوزهای کاغذی حذف و مجوزهای جدید فقط به‌صورت یک فایل الکترونیکی یا شناسه یکتا صادر می‌شود. مجوزهای الکترونیک علاوه بر وب‌سرویس، به‌راحتی توسط گوشی‌های هوشمند در هر ساعت از شبانه‌روز قابل استعلام هستند و نیاز به امضا ندارند و مجوزهایی که از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور به‌نشانی mojavez.ir صادر نشده باشند با مشکلات مالیاتی، بانکی و خدمات دولتی مواجه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر واحدهای صنفی شناسه یکتا را دریافت کرده‌اند، افزود: در روند اجرای طرح الکترونیکی شدن مجوز کسب‌وکار، واحدهای صنفی بدون پروانه شناسایی می‌شوند و نسبت به واحدهای دارای پروانه کسب، مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد. اتاق اصناف ایران نیز با صدور اطلاعیه‌هایی واحدهای صنفی را ملزم به دریافت شناسه یکتا کرده و حدود ۷۰ درصد اصناف این شناسه را دریافت کرده‌اند.

نوده‌فراهانی با اشاره به تاثیرات مثبت صدور شناسه یکتا برای واحدهای صنفی اظهار کرد: قطعا باید فرقی بین واحد صنفی پروانه‌دار با واحد صنفی بی‌پروانه باشد تا به این واسطه بی‌مجوزها برای دریافت پروانه تشویق شوند. هنگامی که فرقی میان این دو دسته وجود ندارد و فرد قانونمند با فرد خاطی یکسان است، انگیزه‌های قانونمند بودن از بین خواهد رفت. یکی از اثرات مثبت این طرح همین است. تاکنون زور اتاق اصناف به واحدهای صنفی بی‌پروانه نرسیده و امیدواریم این اتفاق بتواند تغییر چشمگیری در این زمینه ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: پیش از این بارها برای افزایش تعرفه گاز، برق، آب و مالیات واحدهای صنفی بدون پروانه تلاش کردیم اما به نتیجه نرسیدیم و اکنون امیدواریم با اجرای طرح شناسه یکتا تفاوتی میان این دو دسته واحد صنفی ایجاد شود.

نماینده وزیر صمت در هیات رئیسه اتاق اصناف ایران خطاب به اصناف گفت: اصناف نباید در دریافت این شناسه نگرانی مبنی بر پرداخت مالیات سنگین‌تر داشته باشند، زیرا پیش از این نیز باوجود همان پروانه‌های کسب کاغذی اطلاعات در وزارت اقتصاد و دارایی ثبت می‌شد و در این روند هیچ تغییری ایجاد نشده است. همچنین خواهشمندیم اصنافی که تاکنون اقدام به دریافت شناسه یکتا نکردند، هرچه سریع‌تر پیگیر این موضوع شوند، زیرا هر فردی که شناسه یکتا نداشته باشد از بسیاری از خدمات دولتی مانند افتتاح حساب و داشتن دستگاه پوز، پروند‌ه‌های مالیاتی و… محروم خواهد شد.

نوده‌فراهانی با تاکید بر نظارت ویژه اتاق اصناف بر عملکرد واحدهای صنفی اظهار کرد: ممکن است باوجود بازرسی و نظارت‌های گوناگون نیز تخلفاتی رخ دهد، اما درصد قابل‌توجهی از نظم و قانون حاکم بر بازار به‌دلیل بازرسی ویژه اتاق اصناف است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-04-20 13:35

افزودن دیدگاه جدید