کدخبر :289209 پرینت
05 دی 1402 - 08:42

چگونه برد را تعمیر کنیم + آموزش عیب یابی رایگان

بردهای الکترونیکی یکی از مهم‌ترین قطعات به کار رفته‌ در وسایل برقی هستند که در صورت بروز خرابی در عملکرد‌ آن‌ها باید تعویض یا تعمیر شوند.

متن خبر

گزارش آگهی/ در ادامه آموزش عیب یابی رایگان قطعات الکترونیکی توضیح می دهیم که چگونه برد را تعمیر کنیم. بردهای الکترونیکی یکی از مهم‌ترین قطعات به کار رفته‌ در وسایل برقی هستند که در صورت بروز خرابی در عملکرد‌ آن‌ها باید تعویض یا تعمیر شوند. این قطعه در اثر عوامل متعددی مانند ضربه، قطع جریان، خراب شدن قطعه و ضعیف بودن طراحی برد مختل می‌شود. تعمیر کردن برد الکترونیکی در صورت امکان، انتخاب منطقی تری نسبت به تعویض است؛ زیرا هزینه‌ها کاهش می یابند و همچنان از برد اصلی و فابریک دستگاه استفاده می‌کنید. فرآیند عیب یابی و تعمیر برد طبق مراحل مشخصی انجام می‌شود که در اولین اقدام باید برد را از درون دستگاه خارج کنید‌. پس از تشخیص علت بروز اختلال راه حل مناسب انتخاب می‌شود و قطعه‌های خراب را جایگزین می‌کنند.
در صورتی که قصد یاد گیری تخصصی تعمیرات خرابی قطعات الکترونیکی را دارید بد نیست بدانید که آموزشگاه برق گستران به عنوان بهترین آموزشگاه تعمیرات بردهای الکترونیکی در تهران اقدام به برگزاری دوره های تخصصی این رشته فنی می نماید.

چگونه برد الکترونیکی را عیب یابی و تعمیر کنیم؟

برد‌های الکترونیکی یکی از اجزای جدایی ناپذیر وسایل برقی هستند که امروزه استفاده از آن‌ها در اغلب دستگاه و لوازم الکتریکی دیده می‌شود. آشنایی با روش‌های عیب یابی و تعمیر بردهای الکترونیکی موجب استفاده حداکثری از عمر یک وسیله برقی می‌شود؛ زیرا در صورت بروز مشکلات فنی دیگر به دنبال تعویض قطعه نیستید و در اولین اقدام راه‌های تعمیری را امتحان می‌کنید. برای تعمیر عیب‌های رایج در بردهای الکترونیکی باید مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کنید.

قبل از آنکه تصمیم بگیریم چگونه برد الکترونیک را تعمیر کنیم لازم است نگاهی به دلایل خرابی آن بیاندازیم:

دلایل خرابی برد الکترونیکی

برد الکترونیکی در دستگاه ها یکی از اجزای آسیب پذیر است که حساسیت بالایی در برای عوامل محیطی مانند رطوبت، دما و ضربه دارد. این سخت افزار مشکلات متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها توسط عوامل مشخصی ایجاد می‌شوند. آگاهی از این عوامل نگهداری از دستگاه را راحت‌تر می‌کند؛ همچنین در مصرف هزینه و وقت صرفه جویی می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر روی خرابی برد الکترونیکی را بررسی می‌کنیم.

• ضربه فیزیکی

این مورد یکی از رایج‌ترین دلایل خرابی برد الکترونیکی در دستگاه های مختلف است که در شکل‌های متفاوتی رخ می‌دهد. افتادن دستگاه یا برخورد با اجسام تیز می‌تواند عملکرد برد را با مشکل مواجه کند. در این شرایط PCB را توسط روش‌های مخصوصی ترمیم می‌کنند تا عملکرد قبلی برگردد. فرآیند ترمیم و تعمیر برد الکترونیکی باید توسط افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه انجام شود.

• خراب شدن قطعه

استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب در این زمینه شما را از عملکرد صحیح برد الکترونیکی آگاه می‌کند. تست میزان ولتاژ ورودی و خروجی از برد با استفاده از دستگاه های تشخیصی وجود جریان عبوری را مشخص می‌کند. عدم وجود جریان در برد نشان دهنده خرابی برد الکترونیکی است که باید تعمیر یا تعویض شود. این موضوع به دلیل عوامل مختلفی مانند مقاومت، خازن و دیود رخ می‌دهد که در صورت امکان آن را ترمیم می‌کنند. برای حل این مشکل باید نقطه قطع جریان مشخص شود تا با استفاده مواد رسانا به صورت مجدد جریان برقرار شود.

• ضعیف بودن طراحی برد

این موضوع امکان تعمیر ندارد و در صورت بروز آن باید به دنبال تعویض برد الکترونیکی باشید. مدار چاپی یا PCB دارای عیوب سخت افزاری دیگر نیازی به تعمیر ندارد؛ زیرا در مورد این قطعه‌ ترمیم اجزای مختلف آن دیر پاسخگو نیست. انتخاب تعویض به جای تعمیر موجب صرفه جویی در مصرف هزینه و وقت می‌شود.

• قطع شدن منبع تغذیه برد

علائم این مورد شبیه به خرابی قطعات مختلف برد الکترونیکی مانند خازن، دیود و مقاومت است. در این شرایط باید توسط ابزارهای اندازه گیری مخصوص مقدار جریان عبوری از برد را کنترل کنید. پس از اندازه گیری جریان و ولتاژ برد الکترونیکی می‌توانید به تشخیص‌ درستی از خرابی قطعه‌های مورد نظر برسید. در این شرایط قسمت‌های دارای خرابی را ترمیم و تعمیر می‌کنند تا عملکرد قبلی باز گردد.

[node:title]

چگونگی عیب یابی خرابی انواع برد الکترونیکی

عیب یابی برد الکترونیکی فرآیند‌ی مهم در زمینه تعمیرات این قطعه است که باید به دقت و تمرکز بالا انجام شود. در اولین مرحله از این فرآیند باید کاورهای موجود بر روی دستگاه را بردارید تا دسترسی کامل به برد الکترونیکی و اجزای آن امکان پذیر شود. پس از مشاهده بردهای الکترونیکی اتصال محکم آن‌ها را بررسی کنید و در صورت قطعی باید آن را در حالت اتصال قرار دهید؛ در صورتی که تعداد بردهای شما بیش از یکی است باید تمامی آن‌ها را به دقت چک کنید.

بسیاری از بردهای الکترونیکی دارای اتصال چند پینی هستند که کوچکترین خطا در آن‌ها موجب اختلال در عملکرد سیستم می‌شود. در مرحله بعدی از عیب یابی باید قطعات تک اتصال یا پلاگین را بررسی کنید؛ به طوری که قطعاتی مانند تراشه piggy back و daughter boards از طریق سوکت باید به محل اتصال محکم شوند. سوکت ها را از جای خود بیرون بکشید و آلودگی های احتمالی را پاک کنید؛ پس از اتمام تمیز کاری آن‌ها را به صورت محکم جا بزنید. پین و سوکت سالم در صورت سالم بودن براق هستند و درخشندگی خاصی دارند‌.

برد الکترونیکی را از نظر وجود اجسام خارجی یا آب چک کنید؛ در بسیاری از موارد وجود یک تکه کاغذ کوچک می‌تواند کل عملکرد برد را مختل کند. تمامی سیم‌های اتصال را از نظر خوردگی چک کنید؛ تغییر ولتاژ و جریان می‌تواند ماهیت سیم را خراب کند که در این شرایط باید به فکر تعویض آن باشید. در بررسی برد الکترونیکی به دنبال نقاط سیاه یا سوخته شده بگردید. این نقاط به دلایل مختلفی ذوب می‌شوند و عملکرد برد را با اختلال مواجه می‌کنند؛ همچنین امکان قطع جریان عبوری توسط آن‌ها وجود دارد.

آموزش رایگان مراحل تعمیر برد الکترونیکی

پس از آنکه با نحوه عیب یابی قطعات روی برد آشنا شدیم، حال نوبت آن است که ببینیم چگونه برد را تعمیر کنیم. تعمیر برد الکترونیکی فرآیند‌ی پیچیده و تخصصی است که باید توسط افراد حرفه‌ای در این زمینه انجام شود. در صورت بروز مشکل و خرابی در عملکرد دستگاه باید از تکنسین‌های مورد اعتماد در این زمینه کمک بگیرید تا خطای انسانی و فنی صورت نگیرد. عیب یابی برد الکترونیکی فرآیند‌ی چند مرحله ای است که رعایت ترتیب در آن اهمیت بالایی دارد.

در ادامه مراحل تعمیر برد الکترونیکی را به ترتیب بررسی می‌کنیم.

[node:title]

• دمونتاژ دستگاه

در اولین‌ مرحله باید کاور دستگاه را باز می‌کند تا دسترسی به برد و اجزای آن امکان پذیر شود. در این مرحله پیچ‌ها را به دقت باز کنید و ترتیب قرارگیری قطعات مختلف را حفظ کنید. برد الکترونیکی را با احتیاط کامل از دستگاه خارج کنید و بدون آسیب زدن به آن جابه‌جایی لازم را انجام دهید.

• عیب یابی برد الکترونیکی

پس از باز کردن دستگاه و دسترسی کامل به برد الکترونیکی باید وضعیت ظاهری و عملکرد‌ آن را چک کنید. در این مرحله از روش‌ها و تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که در نهایت راه حل مناسب را با توجه به وضعیت موجود انتخاب می‌کنند. در این مرحله در صورت خرابی قطعات باید آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید‌؛‌ همچنین پیش از مونتاژ قطعات باید درستی عملکرد قطعه جایگزین را بررسی کنید.

• انتخاب محل مناسب برای تعمیر

زمانی که علت بروز مشکل در عملکرد برد الکترونیکی را تشخیص دادید باید محلی مناسب برای انجام فرآیند تعمیر انتخاب شود. این موضوع به دلیل حساسیت بالای بردعای الکترونیکی اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین یک محیط صاف مانند میزکار برای چسباندن برد بر روی آن یا استفاده از گیره برای فیکس کردن را انتخاب کنید.

• جدا کردن قطعه خراب از روی برد

در این مرحله با استفاده از دستگاه هات ایر قلع لحیم شده را ذوب می‌کنند تا امکان برداشتن قطعه فراهم شود. در مرحله بعدی قطعه مورد نظر را با استفاده از موچین با دقت از روی برد جدا می‌کنند. این مرحله باید با دقت و حوصله بالا انجام شود تا آسیبی به قطعات سالم وارد نشود.

• اتصال قطعه‌های سالم بر روی برد

قطعه سالم با استفاده از دستگاه لحیم کاری بر روی جایگاه قبلی نصب می‌شود که باید این فرآیند را به دقت انجام دهید. در این مرحله باید با قوانین و اصول لحیم کاری آشنا شوید که قرار دادن قطعه جدید در محل قبلی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

سخن پایانی

بردهای الکترونیکی قطعه‌ای حساس هستند که در اغلب وسایل برقی امروزه به کار می‌روند و وظیفه آن‌ها کنترل فعالیت‌‌های موجود است. این قطعات در اثر عوامل متعددی مانند ضربه فیزیکی، خراب شدن قطعه یا قطع جریان برد با اختلال در عملکرد مواجه می‌شوند که در این شرایط باید به دنبال تعمیر یا تعویض قطعه باشید. در این مطلب تلاش کردیم نحوه عیب یابی رایگان قطعات روی برد الکترونیک را آموزش داده و ببینیم چگونه برد را تعمیر کنیم. عیب یابی و تعمیر مشکلات برد الکترونیکی فرآیندی مرحله‌ای است که باید توسط افراد حرفه‌ای در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.