کدخبر :287339 پرینت
21 آبان 1402 - 14:20

رفع مشکل ترموکوپل اجاق گاز

در صورتی که ترموکوپل اجاق گازتان دچار ایراد و خرابی شده است توصیه می شود که در این مقاله همراه ما باشید تا با یکدیگر مشکلات ترموکوپل را بررسی کرده و رفع مشکل ترموکوپل اجاق گاز را توضیح دهیم.

متن خبر

گزارش آگهی/ در صورتی که ترموکوپل اجاق گازتان دچار ایراد و خرابی شده است توصیه می شود که در این مقاله همراه ما باشید تا با یکدیگر مشکلات ترموکوپل را بررسی کرده و رفع مشکل ترموکوپل اجاق گاز را توضیح دهیم.

چرا رفع مشکل ترموکوپل اجاق گاز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؟

از آن جایی که ترموکوپل نقش هشدار دهنده ای در اجاق گاز ایفا می کند و خرابی و مشکل در ترموکوپل می تواند موجب انفجار اجاق گاز شود، توصیه می شود که در صورت مشاهده هرگونه مشکل در این قطعه عملکرد قطعه را به صورت کامل بررسی کنید.

در صورتی که ترموکوپل اجاق گازتان دچار ایراد و خرابی شده توصیه می شود که به هیچ عنوان اجاق گاز را روشن نکنید.

از کجا می توان متوجه خرابی ترموکوپل اجاق گاز شد؟

در این بخش به معرفی علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز می پردازیم.

  • کم بودن شعله اجاق گاز
  • تأخیر در روشن شدن اجاق گاز
  • خاموش شدن شعله اجاق گاز
  • خاموش شدن فر اجاق گاز
  • عدم سوختن صحیح شعله اجاق گاز
  • مشاهده دود از اجاق گاز
  • الکتریسیته بدنه اجاق گاز
  • تعمیر ترموکوپل گاز

روش های آسان تست سلامت ترموکوپل اجاق گاز

در این بخش به معرفی های روش های آسانی جهت تست و تشخیص ایراد و خرابی در این قطعه می پردازیم.

خاموش کردن شعله اجاق گاز

در روش اول شعله اجاق گازتان را روشن کرده و سپس با استفاده از بادبزن شعله را خاموش کنید، در صورتی که با این اتفاق جریان اجاق گاز قطع شد یعنی عملکرد قطعه کاملاً سالم بوده و مشکلی در آن وجود ندارد.

بررسی از طریق هسته مرکزی بوبین

در روش دوم می توانید میله ترموکوپل را حرارت داده، بخش هسته مرکزی قطعه بوبین را به سمت داخل فشار داده و به مدت 20 ثانیه در همین حالت نگهدارید، اگر وقتی که پس از 20 ثانیه فشار را قطع کردید هسته بوبین بسته مانده باشد ترموکوپل سالم است و در غیر این صورت دچار ایراد و خرابی است.

[node:title]

استفاده از مولتی متر

در این روش کافی است که دو سر مولتی متر را به میله ابتدایی ترموکوپل متصل کرده و سر دیگر میله را حرارت بدهید، در صورتی که جریان مولتی متر بالا رود به معنی سالم بودن آن است، در غیر این صورت احتمال خرابی این قطعه وجود دارد.

تعویض ترموکوپل

ممکن است ترموکوپل به علت حرارت زیاد اجاق گاز دچار سوختگی شود و یا همین طور به دلایلی همچون ضربه خوردن کج شده و دچار شکستگی شود، در صورت بروز این مشکلات ضروری است که ترموکوپل تعویض شود.

رفع مشکل ترموکوپل اجاق گاز

خرابی اجاق گاز ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد، پیش از خرید ترموکوپل جدید کلیه موارد را بررسی کرده و مشکلات را برطرف کنید، در صورتی که مطمئن هستید که مشکل اجاق گازتان به دلیل ایراد و خرابی در ترموکوپل پیش آمده از طریق مطالعه این بخش مشکل ترموکوپل را برطرف کنید.

انواع ترموکوپل

ترموکوپل ها دارای انواع مختلفی هستند که ضروری است جهت تعمیر و تعویض شان آن ها را بشناسید، برخی از ترموکوپل ها یک نوک، برخی دو نوک و برخی دیگر دارای سه نوک هستند که با توجه به مدل و برند اجاق گازها متفاوت اند.

اگر ترموکوپل دارای چند نوک باشد و حتی یکی از آن ها گرم نشود احتمال بسته شدن شیر الکترومغناطیسی وجود دارد، از این جهت برای تعمیر و تعویض ترموکوپل ضروری است با انواع آن ها آشنایی داشته باشیم.

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

در صورتی که با قطعات اجاق گاز آشنایی کافی ندارید توصیه می شود که تعمیر این وسیله را به تکنسین های مجرب و متخصصی که مهارت و تجربه کافی در این زمینه دارند بسپارید، در صورتی که خودتان تصمیم به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز دارید به موارد زیر توجه کنید.

برای تعمیر ترموکوپل توصیه می شود که در مرحله اول جریان گاز و برق دستگاه را قطع کنید، شیر روی سیلندر گاز و منبع تغذیه اجاق گاز را ببندید، قسمت بالایی و در اصطلاح نوک ترموکوپل دقیقا روی صفحه اجاق گاز و در کنار آتش قرار گرفته است.

[node:title]

رفع رسوب گرفتگی اجاق ترموکوپل گاز

به نوک ترموکوپل توجه کرده و مطمئن شوید که هیچ گونه رسوبی نگرفته باشد، رسوب گرفتگی در این بخش باعث می شود که حرارت کمتری به ترموکوپل رسیده و نیروی محرکه کمتری تولید شود، در صورتی که نیروی محرکه کافی نباشد و نتواند شیر سلونوئید را باز کند، عملکردش دچار اختلال می شود.

توصیه می شود که در صورت مشاهده هر گونه رسوب در این قطعه آن را رسوب زدایی کنید، می توان برای تمیز کردن نوک ترموکوپلی که درجه بندی شده است از کاغذ سنباده استفاده کنید.

اگر مشکل ترموکوپل با رسوب زدایی برطرف نشود باید چه کاری انجام شود؟

تعمیر ترموکوپل کار تخصصی است و به تخصص و مهارت نیاز دارد، اغلب مشکل ترموکوپل تنها با یک رسوب زدایی برطرف نمی شود و ممکن است لازم باشد که دو سر آن در دمای 1300 درجه سانتی گراد لحیم و جوش داده شود، از این جهت توصیه می شود که حتماً توسط تعمیرکاران متخصص انجام شود.

آموزش تعویض ترموکوپل اجاق گاز

از آن جایی که فر هم به صورت جداگانه دارای ترموکوپل است، اجاق گاز فردار نسبت به اجاق گاز رومیزی دارای تعداد ترموکوپل های بیشتری است، جهت تعویض ترموکوپل کافی است مطابق با روش زیر با مواردی که توضیح می دهیم عمل کنید.

جریان گاز و برق ورودی را قطع کرده، جهت دسترسی به قطعات داخلی ضروری است که صفحه روی گاز را از بدنه جدا کنید، ترموکوپل قدیمی را پیدا، باز و جدا کنید.

تعویض ترموکوپل فر اجاق گاز را نیز از سمت فر آن انجام دهید.

با گرم شدن ترموکوپل اجاق گاز بعد از 20 تا 30 ثانیه نیروی محرکه ای در اندازه 15 تا 20 میلی ولت تولید می شود، در صورتی که نیروی محرکه در این مقدار تولید نشود باید سنسور تعویض شود.

رساناهای ترموکوپل در اطراف شیر به صورت آویزان قرار می گیرند اما به محکمی به الکترومغناطیس متصل می شوند.

توجه داشته باشید که سیم رساناها نباید دچار کشیدگی شود یا شل و آویزان باشند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.