کد مطلب: 

288980

جایگاه «آی هیت» در افزایش سهم بازار محصولات دانش بنیان ایرانی

مدیر خانه نوآوری و فناوری ایران، می گوید: خانه نوآوری و فناوری ایران با هدف افزایش سهم بازار محصولات دانش بنیان ایرانی، زمینه حضور شرکتهای دانش بنیان را در نمایشگاه های تخصصی فراهم نموده است.
مهدی آقارفیعی

به گزارش سیتنا، مهدی آقارفیعی، مدیر خانه نوآوری و فناوری ایران، در نگاه ماه شماره 99 ماهنامه نسل چهارم آورده است:

خانه نوآوری و فناوری ایران با هدف ارتقا زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری تجاری سازی و صادرات فناوری های دانش بنیان ایجاد شده اند. این مرکز به عنوان بستری مناسب برای نمایش و شوروم کالاها و دستاوردهای دانش بنیان و همچنین بستری مناسب برای مذاکرات B2B است. در حقیقت صادرات علم و فناوری، صدور خدمات فنی و مهندسی و محصولات با تکنولوژی بالا یکی از مهمترین هدف های ایجاد آی هیت بوده است. آی‌هیت با ایجاد شبکه ای از مراکز ارائه خدمات جهت توسعه صادرات محصولات دانش بنیان در حال فعالیت است. همچنین خانه نوآوری و فناوری ایران به عنوان هاب خانه های نوآوری و فناوری ایران در حال فعالیت می باشد و در حال حاضر شعب آی هیت در کشورهای کنیا، اوگاندا، سوریه، روسیه، ازبکستان, عراق، ترکیه و چین در حال ارائه خدمات توسعه بازار به شرکتهای دانش بنیان هستند. بر این اساس مبتنی بر سیاست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، شعبه های دیگری در سایر بازارهای هدف صادراتی نظیر ونزوئلا، اندونزی، مالزی و ... در حال راه اندازی می باشند.

آی هیت در نظر دارد با برگزاری رویدادها و نشست های تخصصی B2B صادراتی، شرکت در نمایشگاه های خارجی با هدف توسعه بازارهای بین المللی دانش بنیان، توسعه روابط بین الملل را گسترش دهد. ارائه سایر خدمات نظیر بازاریابی، تحقیقات بازار و حمایت از توسعه بازار خارجی از دیگر برنامه هایی است که خانه های نوآوری و فناوری پیگیری می کند. در حال حاضر بالغ بر 1200 محصول از بیش از 600 شرکت دانش بنیان، فناور و خلاق در محل نمایشگاهی خانه نوآوری به نمایش درآمده است و خدمات توانمندسازی و توسعه بازار به این شرکتها ارائه می گردد. ایجاد شبکه ای منسجم از کارگزاران صادراتی در سراسر کشور و نیز در بازارهای هدف صادراتی و اتصال شرکتهای دانش بنیان به شبکه کارگزاران داخلی و خارجی از مهمترین برنامه های فعلی آی هیت می باشد. 

از زمان تأسیس و آغاز بهره برداری از خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) در تیرماه سال 1400 تا کنون بالغ بر 5000 تاجر، بازرگان و سرمایه گذار خارجی و همچنین مسوولان دولتی در سطوح کارشناسی، مدیران کل، معاونین وزرا، وزرا، نخست وزیران و روسای جمهور و سفرای کشورهای خارجـی از نمایشگاه دائــمی محصــولات دانش بنیان بازدید کرده اند. وظیفه اصلی خانه نواوری و فناوری ایران، ارائه توضیحات کاملی از ظرفیت های ج.ا.ایران در حوزه نوآوری و فناوری و ترغیب بازدیدکنندگان به تأمین نیازمندیهای کشور خود از محصولات و خدمات تولید شده توسط شرکتهای دانش بنیان ایرانی می باشد. همچنین خانه نوآوری و فناوری ایران فرآیندی برای پیگیری نتایج و مذاکرات حاصل از بازدید در دستور کار خود قرار داده است تا احتمال دستیابی به نتایج صادراتی مضاعف گردد. 

همانطور که می دانیم طی سالهای اخیر ج.ا.ایران اقدامات موثری در حوزه ورود به تعاملات تجاری چندجانبه با کشورهای همسو انجام داده است. از جمله آنها می  توان به ورود ایران به پیمان اوراسیا و پیمان شانگهای اشاره نمود. بنظر می رسد آینده تجارت ایران و توسعه بازار صادراتی شرکتهای دانش بنیان، متکی به اینگونه پیمانهای چندجانبه می باشد. بنابراین خانه نوآوری و فناوری ایران با تمرکز و توجه به پیمانهای تجاری ایران با بازارهای هدف صادراتی، در مسیر توسعه تعاملات شرکتهای دانش بنیان با مشتریان خارجی گام بر می دارد.
 از جمله برنامه های آینده خانه نوآوری و فناوری ایران در توسعه تعاملات بین الملل، حضور در رویدادهای تخصصی، برگزاری نشستهای تجاری برون مرزی و از همه مهمتر جذب فعالان بین المللی جهت حضور در ایران و بازدید از زیرساختهای فناوری کشور می باشد. 

خانه نوآوری و فناوری ایران با هدف افزایش سهم بازار محصولات دانش بنیان ایرانی، زمینه حضور شرکتهای دانش بنیان را در نمایشگاه های تخصصی فراهم نموده است. کمک به حضور بالغ بر 40 شرکت دانش بنیان در نمایشگاه اختصاصی - تخصصی ج.ا.ایران در ازبکستان در تیرماه سال 1401، کمک به حضور بالغ بر 120 شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی در نمایشگاه اختصاصی – تخصصی ج.ا.ایران در ونزوئلا در شهریورماه سال 1401، برپائی پاویون شرکتهای دانش بنیان حوزه مواد پیشرفته در نمایشگاه کامپوزیت لهستان در مهرماه سال جاری، برپائی پاویون شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاه صنعت ساختمان کشور امارات در آذرماه سال جاری و سایر موارد مشابه از جمله اقداماتی است که خانه نوآوری و فناوری ایران برای حضور بیشتر شرکتهای ایرانی در بازارهای بین المللی فراهم نموده است. به عبارت دیگر خانه نوآوری و فناوری ایران خود را متعهد می داند تا برای محصولات دانش بنیانی که در محل نمایشگاه دائمی عرضه می شوند، بازارهای صادراتی ایجاد نماید. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2023-12-20 10:40

افزودن دیدگاه جدید