تاکسیهای اینترنتی نیازی به دریافت مجوز از شهرداری ندارند
معاون حقوقی شرکت تپسی گفت: ما فرآیند کسب مجوزها را در سال 1398 طی کردیم که در نتیجه آن، آییننامه نظارت بر تاکسیهای اینترنتی وزارت کشور و وزارت صمت صادر شد؛ بنابراین تاکسیهای اینترنتی با داشتن مجوز اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی، میتوانند فعالیت داشته باشند و نیازی به اخذ مجوز از نهاد دیگری مانند شهرداری ندارند.
به گزارش سیتنا به نقل از خبر آنلاین، هفته گذشته رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با ورود به موضوع کرایه تاکسیهای اینترنتی در گفتگو با رسانهها گفته بود: نرخ کرایه این تاکسیها در ساعت اوج عجیب است و آنها مجوزی از شهرداری ندارند. اظهارنظر سید جعفر تشکری هاشمی و تمایل شورای شهر به قانونگذاری، سؤالاتی را در رابطه با قوانین حاکم بر این کسبوکارها و نحوه نظارت بر آنها به وجود آورد.
در همین رابطه با نگین انصاری، معاون حقوقی شرکت تپسی، گفتگو کردیم و موضوع را جویا شدیم.
نگین انصاری گفت: «روال قانونی برای دریافت مجوز سالها قبل طی شده و تاکسیهای اینترنتی بر اساس قوانین موجود در حال فعالیت هستند. ما فرآیند کسب مجوزها را در سال 1398 طی کردیم که در نتیجه آن، آییننامه نظارت بر تاکسیهای اینترنتی وزارت کشور و وزارت صمت صادر شد. بنابراین مطابق با این آییننامه، تاکسیهای اینترنتی با داشتن مجوز اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی، میتوانند فعالیت داشته باشند و نیازی به اخذ مجوز از نهاد دیگری مانند شهرداری ندارند.»
انصاری در بخش دیگری از صحبتهایش به موضوع تعیین تعرفه و قیمتگذاری اشاره کرد و در جواب موضوعیت نداشتن تعیین تعرفهها توسط شورای شهر گفت: «در همان دستورالعمل، گفته شده که قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی پویا و تحت تأثیر تعداد مسافر و راننده است و تاکسیهای اینترنتی موظف هستند چنانچه قیمتهایشان از قیمت مصوب شورای شهر بیشتر باشد، موضوع را به مسافر اطلاع بدهند که در حال حاضر این اطلاعرسانی از طریق اپلیکیشن اجرا میشود.»
او افزود: «در واقع در قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی مدت زمان سفر، تعداد راننده آنلاین و تعداد مسافر متقاضی همگی بر تعیین قیمت مؤثر هستند. نکتهای که باید به آن توجه کرد، بهینه بودن قیمتها برای هر دو طرف مسافر و راننده است. در الگوریتم قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی، قیمتی تعیین میشود که برای هر دو طرف راننده و مسافر، منصفانه، بهصرفه و قابلدرک باشد. ما نمیتوانیم تنها منافع یک طرف را در نظر بگیریم. در واقع اگر قیمتها از یک حد تعادلی پایینتر بیاید، رانندهها رغبتی برای قبول سفرها نخواهند داشت و اگر بالا برود، کاربران مسافر از این خدمات استفاده نخواهند کرد.»
معاون حقوقی شرکت تپسی بیان کرد: «همانطور که اشاره شد، یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت تاکسیهای آنلاین، مدت زمانی است که راننده، برای رساندن مسافر به مقصد صرف میکند که این عامل، در ساعات پیک ترافیک به شکل معناداری افزایش پیدا میکند. در این شرایط، قیمت باید به شکلی باشد که برای راننده با توجه به زمانی که برای انجام سفر میگذارد، معنادار باشد. همه ما تجربه داشتهایم که تاکسیهای زرد در پیک ترافیک از تعرفههای شورای شهر تبعیت نمیکنند، سفرها را با نرخ بالاتری انجام میدهند یا با قیمتهای چند برابری نسبت به تاکسی آنلاین، مسافر دربست جابجا میکنند. عامل افزایش قیمت در ساعات پیک، ترافیک شدید است نه مدل قیمتگذاری تاکسیهای آنلاین. بنابراین اگر شهرداری و شورای شهر، به سراغ حل کردن عامل این افزایش قیمت بروند، میتوانند اطمینان داشته باشند که قیمتها خود به خود متعادل خواهند شد.»
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید