کد مطلب: 

287057

رئیس کانون فاوا در گفت‌وگو با سیتنا: تخلیه کارخانه نوآوری آزادی، حمایت‌های معاونت علمی را زیر سوال می‌برد

توقف فعالیت کارخانه نوآوری آزادی نه تنها موجب خسارت‌های مادی قابل توجهی به شرکت‌های مستقر در این مجموعه خواهد شد، بلکه خسارت‌های معنوی بزرگی به اعتبار کشور و جوانان کارآفرین و دانش‌بنیان وارد خواهد کرد و می‌تواند حمایت‌های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را هم زیر سوال ببرد.
رئیس کانون فاوا در گفت‌وگو با سیتنا: تخلیه کارخانه نوآوری آزادی، حمایت‌های معاونت علمی را زیر سوال می‌برد

دکتر داوود ادیب، رئیس کانون هماهنگی فاوا در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون مشکلات مطروحه برای کارخانه نواوری آزادی، گفت: رییس جمهور وقت دولت یازدهم، 14 آبان ماه 1398 با حضور در کارخانه نوآوری آزادی، از یادمان افتتاح و بهره ‌برداری رسمی این مجموعه علمی و فناوری پرده برداری کرد. متاسفانه در چند روز گذشته بیانیه ای در رسانه ها با این مضمون منتشر شده است، که فرصت داده شد تا کارخانه نوآوری آزادی در تاریخ هشتم آذرماه ۱۴۰۲ به صورت کامل تخلیه شود و در غیر این صورت این مکان توسط ضابطان قضایی با استفاده از یگان ویژه نیروی انتظامی تخلیه خواهد شد، لذا این موضوع نگرانی زیادی را در بین شرکت های استارتاپی و کارافرین کشور ایجاد کرده است که در شرایط کنونی کشور اصلا به صلاح نیست.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که این اقدام، نه تنها موجب خسارت‌های مالی قابل توجهی خواهد شد، بلکه خسارت‌های معنوی بزرگی به اعتبار کشور و جوانان کارآفرین و دانش‌بنیان وارد خواهد کرد و می تواند ضمن اینکه حمایت‌های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را زیر سوال ببرد، در نهایت موجب ناامیدی و سرخوردگی جوانان کارآفرین و نخبه و تشدید مهاجرت از نوع کارکرد نگری و همچنین کنش و رانشی شود.

ادیب گفت: در سال های اخیر، کارخانه های نوآوری به عنوان نسل چهارم پارک‌های علم و فناوری، بازیگران جدید اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی هستند که مفهوم نوینی را از هم‌افزآیی با شبکه ‌سازی در اکوسیستم کارآفرینی، نوآوری، فناوری برای فعالان زیست بوم مرتبط با خود همراه آورده و محل تجمع شرکت‌های فناور و استارتاپ هستند و خدمات مورد نیاز و ضروری آنها نیز به صورت متمرکز و مشارکتی فراهم می‌شود.

رئیس کانون هماهنگی فاوا ادامه داد: کارخانه نوآوری آزادی، آبان ماه 1398 به عنوان اولین شعبه پارک فناوری پردیس در مساحت 18هزار و 500 متر مربع در غرب تهران ایجاد شده و برای حدود چهار هزار نفر از جوانان تحصیل کرده و دانشگاهی کشور در این مجموعه اشتغال ایجاد شده است. ایده شکل گیری کارخانه نوآوری از کشور فرانسه گرفته شده است. در کشور فرانسه فضای قدیمی ایستگاه راه آهن پاریس، با طراحی معماری مدرن و تغییر کاربری، تبدیل به یک فضای استارتاپی شده است. کارخانه نوآوری فرانسه در بین مردم آن کشور، به نام استیشن اف معروف شده است. این مرکز رشد در منطقه سیزدهم پاریس است که از آن به عنوان بزرگترین پردیس شرکت‌های استارتاپ‌ در جهان نام برده می‌شود. این مراکز یا همان کارخانه‌های نوآوری، مدل جدیدی از پارک‌های رشد و فناوری و به عبارتی نسل چهارم پارک های علم و فناوری هستند و به منظور بازآفرینی فضاهای متروکه شهری و رفع نیازهای جامعه پدید آمده‌اند.

ادیب گفت: امروزه علت اصلی مهاجرت نخبگان، تنها جذابیت های کاری در کشورهای توسعه یافته نیست. از منظر محققان حوزه اجتماعی، برای مهاجرت چند دیدگاه عمده مطرح شده است، که عبارتند از کارکرد نگری، تضاد باوری، نظریه سیستمی و نظریه کنش و رانش که هریک از این دیدگاه ها، مهاجرت را مرتبط با علل، ماهیت، جهت و نتایج خاصی می دانند، که تحلیل هر کدام از آنها برای پیشگیری می تواند سودمند باشد.

وی ادامه داد: اصلی ترین رویکرد مهاجرتی که در ارتباط با تعطیلی کارخانه نوآوری آزادی می توان انتظار داشت و باید عارضه یابی کرد، اصل کارکرد نگری و همچنین کنش و رانش است. نظریه کارکرد نگری بر این باور است که نوعی عدم امنیت برای شخص باعث می‌شود که تصمیم به مهاجرت بگیرد. از طرف دیگر نظریه کنش و رانش بر این اعتقاد است که مهاجرت با توجه به عدم تعادل اقتصادی و اجتماعی بین مقصد و مبدا است و بر دفع افراد به وسیله عواملی در مبدا همان چیزی که در کارخانه نوآوری آزادی محتمل است و جذب آنها با عوامل دیگری در مقصد تاکید دارد. به بیان دیگر، اگرچه عوامل جذب کننده به مقدار کافی نیست، ولی عوامل دفع کننده تا اندازه ای است که فرد را به آستانه مهاجرت سوق می دهد. که البته امیدوار هستیم که در این مورد خاص با تدبیر و درایت معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر متولیان این حوزه این امر اتفاق نیفتد.

رئیس کانون هماهنگی فاوا به سیتنا گفت: در یک جمع بندی می توان چنین اذعان کرد که درک، تحلیل و بررسی عوامل مؤثر در مهاجرت نخبگان از کشور از مسائل مهم و حیاتی برای حفظ و بقای سرمایه های اجتماعی کشور است. همچنین، با توجه به اینکه در افق 1404از جمهوری اسلامی ایران، کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه برخوردار از دانش پیشرفته توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی در حصول به اقتصاد دانایی محور مورد انتظار می باشد، لازم است که دولتمردان در راستای جلوگیری از این رخداد غیر معمول و به عبارتی تعطیلی کارخانه نو آوری آزادی اقدامات لازم به عمل آورند.

ادیب تاکید کرد: دولتمردان قطعا به این موضوع دقت خواهند کرد که وقتی زمینه و مکان مناسبی برای پرورش و رشد و شکوفایی استعداد نخبگان و متخصصان در کشور وجود نداشته باشد، معمولا آنها تمایل به مهاجرت به سوی کشورهایی خواهند داشت که امکان تحقق ایده ها و خلاقیت هایشان در آنجا فراهم می باشد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-11-05 12:28

افزودن دیدگاه جدید