بدعهدی شهرداری در تامین سرویس مدارس؛ چه کسی پشت سرویس آنلاین مدارس را خالی کرد؟
سرویس مدارس و هزینههایش یکی از چالش های همیشگی والدین است. نرخ هایی که از سوی شورای شهر مصوب می شود به صرفه نیست و کم تر از سوی مدارس اعمال می شود و از طرفی گاهی هزینه سرویس مدارس به شهریه مدارس غیر انتفاعی نزدیک می شود. حساب و کتاب روزهای تعطیل هم که در این سال ها به دلیل آلودگی هوا و سرما و بیماری کم نبوده هیچ گاه محاسبه نشده است.
مرداد ماه امسال اما شهرداری تهران در جلسات ستاد استقبال از مهر از ورود تاکسی های اینترنتی به موضوع سرویس مدارس خبر داد. این بار قرار بود والدین برای روزهایی که سرویس نمی گرفتند پولی پرداخت نکنند و هزینه ها هم نسبت به سرویس های سنتی پایین تر باشد.
جلال بهرامی معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آن زمان استفاده از تاکسی های اینترنتی را برگ برنده شهرداری در سال تحصیلی جدید برای ساماندهی سرویس مدارس توصیف کرده بود که در صورت فراگیر شدن آن چالش های همیشگی سرویس مدارس به پایان می رسد .
او در خصوص جزییات این طرح به رسانه ها گفته بود: در این طرح هیچ کاری به سرویس مدارس نداریم و میخواهیم نرمافزاری به مردم معرفی کنیم که تحت عنوان حمل و نقل اینترنتی فعالیت کند؛ به این صورت که خانوادهها ثبتنام کنند و مبدا و مقصد خود را تعیین کنند و ما نیز رانندهها را اعلام کنیم. این خدمات در قالب تاکسی اول مهر یا شاید تاکسی دانشآموزی ارائه میشود و رانندههایی که تاییدیههای لازم را دارند و تنها تاکسیهایی هستند که مجوز سوار کردن افراد زیر 18 سال بدون همراه را دارند این خدمات را ارائه کرده و در نهایت رانندهها نیز منابع پایدارتری برای درآمد خواهند داشت.»
«تپسی» اولین ناوگان تاکسیرانی آنلاینی بود که اعلام کرد این خدمات را به دانش آموزان می دهد. 11 هزار دانش آموز در طرح سرویس تپسی ثبت نام کرده بودند و کل هزینه ها را هم واریز کردند. 2 هزار نفر هم در رزرو این خدمت بودند.
به گفته میلاد منشی پور، مدیرعامل شرکت تپسی مهم ترین امتیاز سرویس مدرسه تپسی، ارزان بودن 30 تا 40 درصدی خدمات آنها نسبت به سرویس های سنتی بود. 50 درصد هزینه های سرویس مدارس به جیب واسطه ها می رفت و با حذف آنها هزینه ها هم کاهش پیدا می کرد.
مسئولان شهرداری و وزارت کشور پیش از آغاز سال تحصیلی جدید برای حل چالش های قدیمی سرویس مدارس از حضور تاکسی های اینترنتی سخن گفتند. مدیرعامل تپسی به رسانه ها گفته بود که شهرداری قول داده 2 هزار تاکسی را در این طرح مشارکت دهد اما شهرداری که بارها در برنامه های استقبال از مهر خود از حضور تاکسی های اینترنتی برای سرویس مدارس خبر داده بود اعلام کرد تنها در حالتی تاکسی ها را به تپسی می دهد که ثبت نام از طریق سامانه «شهرزاد» انجام شود و سامانه بی نام و نشانی که بعد از سال تحصیلی جدید رونمایی شد و هنوز هم مشکلات آن شناسایی نشده است.
منشی پور می گوید اجبار برای استفاده از اپ ناشناس غیر منطقی بود و به همین دلیل هم این پیشنهاد عجیب را نپذیرفتیم، زیرا منجر به شکست می شد و ما که به پشتوانه و درخواست شهرداری به موضوع سرویس مدارس ورود کردیم از کمکی که قرار بود به ما داده شود محروم شدیم و عملا شهرداری پشت ما را خالی کرد .
محروم شدن این شرکت از تاکسی های شهرداری هم والدین را گرفتار کرد و هم تپسی را. تعداد زیادی از والدین روز های نخست مهر ماه بدون سرویس ماندند.
دو متهم ساکت توپ به زمین تپسی افتاد
شکایت والدین از سرویسی که برایش هزینه کرده بودند اما موفق به استفاده از آن نشده بودند تا حدی بالا گرفت که دادستانی به این ماجرا ورود کرد.
ماجرا سه متهم داشت .همان طور که دادستانی تهران سه مدیر را برای توضیح خواست. مدیران شهرداری و آموزش و پرورش و تپسی، اما نه مدیرحمل و نقل و ترافیک شهرداری در جلسه اول حاضر شد و نه رییس آموزش و پرورش شهر تهران. در جلسه بعدی هم نمایندگان آنها حاضر بودند.
2000 تاکسی گروگان استفاده از سامانه بی نشان شهرزاد
شهرداری که تلاش کرده بود از این فرصت برای معرفی سامانه بی نام و نشان خود استفاده کند و به عهده خود برای در اختیار گذاشتن 2 هزار تاکسی عمل نکرده بود در برابر انتقادها سکوت کرد و دیگر از استفاده تاکسی های اینترنتی و نقش خود سخنی نگفت، اما روز سه شنبه 18 مهر ماه سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود درباره رسیدگی به پرونده سرویس مدرسه تپسی اعلام کرد: دادستانی شهرداری تهران را مکلف کرده که هزار دستگاه تاکسی را برای سرویس مدرسه تپسی به این شرکت تخصیص دهد: «حدود هزار دستگاه تاکسی برای ارائه خدمات مناسب به دانشآموزان خواهان این سرویس، تعیین و مقرر شد از سوی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران این کار انجام و نتیجه بررسی نهایی به دادستانی تهران گزارش شود.»
سخنگوی قوه قضاییه اظهار امیدواری کرده است که با تمهیدات این مرجع قضایی شاهد برونرفت از مشکل پیشآمده باشیم.
گفته می شود تپسی هزینه خانوادههایی را که از این سرویس انصراف دادهاند، پرداخت کرده است.
تکلیف دستگاه قضا به شهرداری تهران
تاکید این مسئول قضاییه برای در اختیار گذاشتن هزار تاکسی از سوی شهرداری به تپسی نشان می دهد نقش شهرداری در چالش های ایجاد شده چه میزان است و اگر از همان ابتدا شهرداری به جای تاکید بر ثبت نام در سامانه شهرزاد به تعهدات خود عمل می کرد شاید از همان 3 مهر دانش آموزی سرگردان نمی شد .
دادستانی معاون حمل و نقل با همکاری تپسی مشکلات را حل کند
نکته دیگری که دادستانی تهران بر آن تاکید کرده همکاری معاونت حمل و نقل با تپسی برای حل چالش به وجود آمده ، در خبر دادستانی آمده است که با توجه به اینکه ۹۰ درصد خانوادهها پس از انصراف از شرکت در طرح خدمت سرویس مدارس تپسی، وجوه واریزی خود را دریافت کردهاند، مقرر شد معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت تپسی، نواقص و اشکالات موجود را مرتفع و ظرف یک هفته نتایج را به دادستانی گزارش دهند.
اما با وجود تاکیدات دستگاه قضا به نقش شهرداری و مسئولیت هایی که برعهده آنها گذاشته است باز هم شهرداری سکوت کرده و ترجیح داده بازی در زمین تپسی ادامه پیدا کند . این درحالی است که به گفته مدیران شهری ایده استفاده از تاکسی های اینترنتی برای سرویس مدارس از سوی شهرداری تهران مطرح شده است و دعوت به همکاری نیز همین طور. اما در روزهای پایانی شهرداری پشت شرکت خدمات دهنده را خالی کرده و مسئولیتی در برابر والدین نپذیرفته است .
باوجودی که حدود 20 روز از آغاز سال تحصیلی گذشته است همچنان تکلیف سرویس مدرسه دانش آموزانی که خواهان استفاده از این بستر آنلاین بودند، مشخص نیست و شهرداری فقط تلاش کرد تا اپ ناشناس خود را معرفی کند. اپلیکیشنی که هنوز هم ایرادات آن مشخص نشده است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید