کدخبر :285815 پرینت
12 مهر 1402 - 10:06

ببینید| رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به سیتنا: رصد مرتع‌خواری و پایش اراضی با استفاده از تصاویر ماهواره خیام در حال انجام است

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره خیام، کاربری‌های غیرمجاز در زمین، تغییر کاربری جنگل و مرتع خواری و مناطقی که به لحاظ محیط زیستی نباید ساخت و ساز انجام شود، رصد و پایش می‌شوند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، حسن سالاریه صبح امروز (چهارشنبه، 12 مهر ماه) در نشست خبری تشریح برنامه‌های فضایی کشور به مناسبت هفته فضا در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون نحوه استفاده از تصاویر ماهواره ای برای مقابله با جنگل زدایی، گفت: در بحث پنجره واحد زمین، متولی آن سازمان فناوری اطلاعات ایران است که زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و این موضوع از طریق این سازمان به صورت فنی بررسی می شود و دستگاه های مختلفی در این پروژه بزرگ دخیل هستند و هدف این است که کاربری های غیرمجاز در بحث زمین رصد و پیشگیری شود و مراقبت از جنگل و تغییر کاربری جنگل و مرتع خواری و مناطقی که به لحاظ محیط زیستی نباید ساخت و ساز انجام شود، رصد شوند.

وی ادامه داد: با سازمان فناوری اطلاعات توافق نامه داریم و تصاویر را در اختیارشان قرار می دهیم، البته حوزه فنی است و از تصاویر ماهواره های مختلف از جمله خیام استفاده می شود.

سالاریه، اظهار کرد: برخی ماهواره ها دیتاهای رایگان دارند و برخی هزینه‌بر است و شرکت های دانش بنیانی هم هستند که بر روی توسعه نرم افزار و الگوریتم تغییر کاربری کار می کنند.

سالاریه در پاسخ به دیگر سوال سیتنا پیرامون اینکه در کدام بخش های ساخت ماهواره باید سرمایه گذاری کرد تا ارزش افزوده بیشتری داشته باشیم، گفت: اینکه در کدام مراکز باید سرمایه گذاری شود، از ابتدا بنا بر بومی بودن گذاشته شده و دلیل آن تحریم های ظالمانه است و خیلی از کشورها به دلیل تحریم ها از خدمات استفاده می‌کنند نه ماهواره.

وی، خاطرنشان کرد: در کشور به صنعت ماهواره نیاز داریم و با توجه به تحریم ها اگر با قدرت ورود نکنیم، از پرتابگر تا توسعه ایستگاه ها ممکن است پازل قطعات به هم بخورد و بهره برداری با مشکل مواجه شود. در بحث فنی، ممکن است بررسی کنیم در کدام بخش وارد شویم که بحثی تخصصی است.

[node:title]

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.