کد مطلب: 

285357

لزوم اقدامات اصلاحی به منظور تسهیل دیجیتالیزه شدن پروسه‌های کسب‌وکارها

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، معتقد است: اگر برای حکمرانان اقتصادی کشور شاخص‌هایی برای شروع یک کسب‌وکار، مانند ثبت شرکت و محل شرکت، شاخص‌هایی برای انجام و توسعه کسب‌وکار از نقطه نظر منابع انسانی، خدمات مالی، تجارت بین‌الملل، مالیات، حل اختلاف‌ها و رقابت‌پذیری و در انتها شاخص‌هایی برای سهولت انحلال شرکت‌ها جذاب باشد، باید بر روی موضوع تسهیل دیجیتالیزه شدن پروسه‌های کسب‌وکارها اقدامات اصلاحی زیادی انجام شود.
مهراد عباد

به گزارش سیتنا، مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در یادداشتی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در نوع ارزیابی شاخص‌ها و روندهای اقتصادی در جهان، از ضرورت تغییر رویکرد ایران به این شاخص‌ها و همچنین فضای کسب‌وکار نوشته است.

نزدیک به 80 سال پیش بانک جهانی برای کمک به بازسازی خرابی‌های جنگ جهانی دوم به وجود آمد اما بعد از مدت کوتاهی، اهداف آن به سمت توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌نیافته معطوف شد. در سال 2006 بود که این بانک، شاخص‌هایی را برای ارزیابی سهولت کسب‌وکار تدوین کرد، با این اعتقاد که بهبود این شاخص‌ها منجر به بهبود کسب‌وکارها (Ease of doing business index) و رشد و توسعه کشورها می‌شود.

ارزیابی این شاخص تا چند سال قبل ادامه داشت اما ظاهراً به منظور بهبود و ارتقاء زیرشاخص‌ها و جلوگیری از ارزیابی‌های نادرست برپایه برخی اطلاعات غلط، این روند ارزیابی متوقف شد. رتبه ایران طی این سال‌ها در بهترین و بدترین حالت 108 و 152 از میان 190 کشور بوده است.

شاخص‌ها در علم اقتصاد یک ابزار آماری برای اندازه‌گیری تغییر در یک گروه از داده‌ها به شمار می‌آیند. این داده‌ها ممکن است از منابع زیادی حاصل شود. به بیان دیگر، این شاخص‌ها، سلامت اقتصاد را از جوانب گوناگون مورد سنجش قرار می دهند. شاخص‌های اقتصادی جهانی اگرچه گویای احوال اقتصاد هر کشوری است و شاید بیشتر کاربرد داخلی برای هر کشوری داشته باشد اما بدون تردید، این شاخص‌ها سیگنال‌هایی را هم به سرمایه‌گذاران خارجی مخابره می‌کنند.

در سال 2022 بود که بانک جهانی با ارائه شاخص‌های ارتقاء یافته، پروژه B-READY  Business ready را معرفی کرده و این شاخص‌ها را جایگزین شاخص‌های انجام کسب‌وکار (Doing Business) کرد. این شاخص‌ها شامل سه گروه هستند که شاخص‌هایی برای شروع یک کسب‌وکار مانند ثبت شرکت و محل شرکت، شاخص‌هایی برای انجام و توسعه کسب‌وکار از نقطه نظر منابع انسانی، خدمات مالی، تجارت بین‌الملل، مالیات، حل اختلاف‌ها و رقابت‌پذیری می‌شود و در انتها شاخص‌هایی برای سهولت انحلال شرکت‌ها را در بر می‌گیرد.

شاخص‌های مذکور باتوجه به پیشرفت سریع بشر در اقتصاد دیجیتال به روز شده و با خواسته‌های کسب‌وکارهای به روز مطابقت بیشتری پیداست. از این رو، چنانچه برای حکمرانان اقتصادی کشور این شاخص‌ها جذاب باشد باید بر روی موضوع تسهیل دیجیتالیزه شدن پروسه‌های کسب‌وکارها اقدامات اصلاحی زیادی را به انجام برسانند.

شاخص‌ها و آمارهای اقتصادی به فعالان اقتصادی قدرت تصمیم‌گیری و شناسایی ریسک‌های بازار را می‌دهد؛ نعمتی که متاسفانه چندسالی است به واسطه تعدد مراکز تدوین آمار، مشکلات مدیریتی و البته تحریم‌های بین‌المللی (که مانع انتشار آمار تجارت خارجی ایران به ایرانیان شد) از آن برخوردار نبوده‌ایم.

مسلما ارتقا و بهبود شاخص‌های کسب‌وکار توسط بانک جهانی در کنار همکاری با جامعه بین‌المللی در عرصه اقتصاد می‌تواند باعث سهولت انجام فعالیت‌های تجاری شود که به دنبال این تغییر رویکرد، شاهد ثبات اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه کشور نیز خواهیم بود.

در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در خصوص بهبود وضعیت این شاخص‌ها و البته بهبود فضای کسب‌وکار از طرف فعالان اقتصادی ایرانی صورت گرفت اما همان‌طور که از ارقام و آمار پیداست، موفقیت‌ها چشم‌گیر نبوده و لازم است با همت، تلاش بیشتر و همکاری دولت و بخش خصوصی نقشه راهی جهت ارتقاء این شاخص‌ها تدوین شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-09-21 08:08

افزودن دیدگاه جدید