چه جایگزینهایی برای شبکه اجتماعی توییتر وجود دارد؟
از شبکههای اجتماعی که میتوانند برای کاربران احتمالا سرخورده توییتر جذاب باشند، میتوان به بلواسکای، ماستودون، سابستک و دیگر پلتفرمهای جذاب اشاره کرد.
به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، از زمانی که ایلان ماسک کنترل توییتر را در اکتبر سال گذشته به دست گرفته، مدیریت عجولانه او در چگونگی اداره این شبکه اجتماعی همچنین موج گستردۀ اخراج کارکنان و تغییرات متعددی که در مقررات استفاده از توییتر بوجود آورده، باعث شده که شمار قابل توجهی از کاربران این شبکه اجتماعی به جمع ناراضیان آن بپیوندند و به فکر استفاده از دیگر پلتفرمهای اجتماعی بیفتند.
به همین دلیل در ادامه، فهرستی از پلتفرمهایی که احتمالا میتوانند جایگزین توییتر باشند، به کاربران معرفی میشوند.
بلواسکای
محبوبیت شبکه اجتماعی بلواسکای (Bluesky) که توسط جک دورسی، یکی از بنیانگذاران و رئیس سابق توییتر نیز حمایت میشود، رو به افزایش است.
اپلیکیشن بلواسکای تا کنون ۳۶۰ هزار بار دانلود شده و در حال حاضر در رتبهبندی اپل استور حتی از پلتفرمهای محبوبی مانند لینکدین یا زوم هم بالاتر است.
بلواسکای که در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط توییتر و تحت مدیریت جک دورسی ایجاد و تامین مالی شد، از دو ماه گذشته روی گوشیهای هوشمند نیز عرضه میشود.
استفاده از این شبکه اجتماعی در حال حاضر فقط با دعوتنامه ممکن است و به گفته فوربس، هم اکنون بیش از یک میلیون متقاضی در انتظار پذیرش عضویتشان در این پلتفرم هستند.
ماستودون
این نرم افزار که برای عموم کمتر شناخته شده است، بهتدریج در حال کسب محبوبیتی قابل توجه بویژه در میان روزنامهنگاران، اساتید دانشگاه و دیگر کاربران متخصص است.
سایت Mastodon در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط یک برنامهنویس آلمانی به نام اوژن روشکو ایجاد شد و از آن به عنوان یک «شبکه اجتماعی غیرمتمرکز رایگان و منبع باز» و بدون هیچ گونه تبلیغاتی یاد میشود.
این سایت به هر کاربر اجازه میدهد تا با توجه به موضوعات مورد علاقهاش، به گروههای خاصی بپیوندد و در آنجا مقررات خود را ایجاد کند. این سایت، شبکهای متشکل از هزاران سرور مستقل است و اعضای آن میتوانند در صورتی که مقررات هر شبکه را رعایت کنند، با دیگر اعضا تعامل داشته باشند.
ارزیابیها نشان داده که دو ماه پس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، شمار کاربران این پلتفرم از ۳۸۰ هزار نفر به ۲.۵ میلیون کاربر فعال در ماه افزایش یافته است.
سابستک
پلتفرم Substack به نویسندگان اجازه میدهد تا خبرنامه خود را ایجاد کنند و حتی اشتراک خبرنامههایشان را به افراد علاقمند بفروشند.
این پلتفرم همچنین در ماه آوریل بخشی به اسم «یادداشتها» را راهاندازی کرد که چیزی شبیه به امکان مشابه در توییتر بود و به کاربران اجازه میداد پیامهای کوتاهی مانند توصیهها و نظراتشان را منتشر کنند.
نکته مهم اینکه، شبکه «سابستک» به مبالغ دریافت شده تحت عنوان آبونمان مشترکان وابسته است و نه به تبلیغات؛ به همین دلیل نیز ساخت محتوایی که بتواند هم سود مالی نصیب سازندگان خبرنامهها کند و هم اداره کنندگان شبکه، مهم است.
دیگر پلتفرمهای جذاب
از دیگر شبکههای اجتماعی که میتوانند برای کاربران احتمالا سرخوردۀ توییتر جذاب باشند، میتوان به «هایو سوشیال» (Hive Social) اشاره کرد. این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۹ میلادی فعال است و در واقع ترکیبی از ویژگیهای توییتر و اینستاگرام را ارائه میدهد.
شبکه اجتماعی دونالد ترامپ یعنی «تروث سوشال» (Truth Social) نیز حتی پیش از آنکه ماسک به مالک جدید توییتر تبدیل شود، همواره خودش را جایگزینی برای آن معرفی میکرد.
سایت انجمن گفتگوی دیسکورد (Discord) با ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه نیز، اکنون علاقمندانی بسیار بیشتر از مخاطبان اولیهاش یعنی طرفداران بازیهای ویدیویی دارد. اخیرا نیز افشای اسناد محرمانه پنتاگون از مسیر این سایت، بیش از هر زمانی نام آن را بر سر زبانها انداخته است.
وبسایت کوهوست (Cohost) که در اوایل سال ۲۰۲۲ ایجاد شد، در تلاش برای جذب کاربران جدید است و از جمله وعدههایی که داده، این است که هرگز اطلاعات شخصی کاربرانش را نمیفروشد.
اپلیکیشن چت صوتی «کلابهاوس» نیز که در ابتدای همهگیری ایجاد شد، اگرچه در ابتدا از اقبال زیادی در جذب مخاطب برخوردار بود اما اکنون شمار کاربرانش به ۳.۵ میلیون نفر کاهش یافته که ۶۰ درصد کمتر از شمار کاربران در زمان اوج استقبال از آن در سال ۲۰۲۱ میلادی است.
پلتفرمهای دیگری مانند Spill نیز در دست ساخت هستند که قرار است نسخه آزمایشی آن بهزودی راه اندازی شود؛ با این وجود به نظر میرسد هنوز هیچ شبکهای آمادگی کافی برای جایگزینی توییتر را ندارد؛ یعنی شبکهای که در پایان ژوئن، روزانه نزدیک به ۲۳۸ میلیون کاربر فعال داشت.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید