کدخبر :279464 پرینت
29 فروردین 1402 - 07:49

مدیرعامل شرکت کارافرین برتر کشور: شرکت مخابرات ایران با برنامه راهبردی پنج ساله، نسبت به تغییر مدل‌های درآمدی اقدام کند

مدیرعامل شرکت صنایع ارتباطی آوا، برگزیده چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان تهران، گفت: پیشنهاد اکثر فعالان اقتصادی حوزه مخابرات در خصوص برون رفت شرکت مخابرات از بحران، این است که این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای منطقه، با یک برنامه راهبردی پنج ساله نسبت به تغییر مدل‌های درآمدی خود از جمله ارایه سرویس های مبتنی بر ارزش افزوده و سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء اقدام نموده و در بخش‌هایی از توسعه خود با بخش‌های خصوصی شراکت منصفانه نماید.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ماهنامه نسل چهارم، دکتر حسنی صدر مدیرعامل شرکت صنایع ارتباطی آوا، برگزیده چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان تهران در بخشی از گفت‌وگویش اظهار داشت: این روزها متاسفانه شرایط بد اقتصادی و توهم یک شبه پولدار شدن، بلای جان خیلی از جوانان شده است و غالبا این گروه از جوانان به دنبال فرصت هایی هستند که از پیش وجود داشته است، اما در عمل واقعا چنین اتفاقی نمی افتد. آنهایی که  با سختی ها و مخاطرات کارافرینی دست و پنجه نرم کرده اند می دانند که  فرصت‌هایی که منجر به ثروت پایدار شود، هیچ موقع اتفاق نمی‌افتند و این فرصت‌ها می بایست خلق و یا کشف شوند.

حسنی صدر ادامه داد: امروزه فعالیت‌های کارآفرینانه در کشور به جهت پایین بودن شاخص های سهولت در کسب کار، مشکلات تولید، کمبود منابع انسانی متخصص، مشکلات واردات قطعات و مواد اولیه، قوانین دست و پاگیر، شعار زدگی و در نهایت فقدان بسترهای قانونی لازم برای دریافت مطالبات به حق قراردادی شرکت های تولیدی و خدماتی بسیار سخت شده است و شاید همین موضوع باعث شده که بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل به جای کارآفرینی در داخل کشور به فکر مهاجرت بوده و ترک کشور می نمایند.

وی گفت: این موضوع در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات وعلی الخصوص مخابرات از دو جنبه ابعاد منفی بیشتری را پیدا نموده است یکی از ابعاد، موارد عمومی مرتبط با اقتصاد و فضای کسب و کار حاکم بر کشور است که همه فعالان اقتصادی کشور درگیر آن هستند و جنبه دیگرعدم تضمین بازار مناسب و تضمین شده برای فعالیت های کارآفرینانه ای است که سرمایه گذاری، ریسک و مخاطرات فراوانی  برای آنها انجام شده است. این مشکل در ارتباط با شرکت هایی وجود خواهد داشت که مشتریانشان رویکرد مونوپلی را در سمت تقاضا دارند و شرکت مخابرات ایران مصداق بارز این موضوع خواهد بود.

وی ادامه داد: در طول یک دهه و اندی اخیر شاهد کاهش ارزش ریال و بیش از تقریبا 50 برابر شدن نرخ ارز، عدم منطقی سازی تعرفه های تلفن ثابت در شرایطی که هزینه‌های توسعه، نگهداری و نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران افزایش قابل توجهی داشته است (تا آنجا که شاهدیم 85 درصد درآمد شرکت مخابرات ایران صرف منابع انسانی می گردد)، رویکردهای سنتی شرکت مخابرات ایران در مدل‌های تجاری جدید و توقف توسعه بر اساس اسناد بالادستی در شرکت مخابرات ایران به عنوان اصلی ترین بهره بردار و مشتری انحصاری محصولات مخابراتی زیرساختی بوده ایم.

وی ادامه داد: این مشکلات که نتیجه ای جز رکود و توقف در فعالیت های شرکت مخابرات ایران ندارد، مانند دومینو از طرف شرکت مخابرات ایران به شرکت‌های فناور و تولید کننده داخلی محصولات مذکور سرایت می نماید و اطمینان داریم که مجموعه‌های  تولیدی این حوزه را با چالش و بحران‌های جدی روبرو خواهد ساخت.
حسنی صدر تاکید کرد: همه ما شاهدیم که  در 10 سال گذشته که قیمت اکثر کالاهای مصرفی و  یا هرگونه خدمات، چیزی حدود 20 تا 30 برابر افزایش پیدا کرده است، همچنین می بینیم که تعرفه خدمات عمومی نیز در بخش های مختلف اعم از حامل های انرژی، برق، گاز و سایر موارد با شیبی نسبتا منطقی ونه متناسب با شرایط اقتصادی کشور در طول 10  سال گذشته مورد بازبینی قرار گرفته و افزایش یافته است. متاسفانه امروز می بینیم که  در طی دو دهه گذشته، افزایش قیمت در حوزه نرخ خطوط و مکالمات تلفن ثابت افزایش منطقی نداشته است و به نظر می رسد که امروز شرکت مخابرات ایران، دیگر به افزایش تعرفه با نگاه افزایش تعرفه ای که با آن بتواند نوسازی شبکه‌های مخابراتی و توسعه خود را انجام دهد و یا از نسل قدیم تجهیزات منصوبه خود به نسل جدید مهاجرت کند و یا درآمد سازی کند، نگاه نمی کند، بلکه به عنوان افزایش تعرفه ای نگاه می کند که بتواند جبران هزینه های مازاد نگهداری خود را پوشش دهد.

وی، افزود: این یک واقعیت است که مشکلات نقدینگی اپراتورها و شرکت مخابرات ایران می تواند مانند دومینو از طرف آنها به شرکت های تولیدکننده داخلی و ارایه کنندگان خدمات فنی و مهندسی وارد و در نهایت به خانواده چند میلیونی آنها سرایت کند و باعث رکود در فعالیت های اقتصادی، تعطیلی بخش بزرگی از صنعت مخابرات  کشور و نهایتا تبعات اجتماعی گردد.

حسنی صدر در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی در خصوص  برون رفت از این بحران به عنوان شرکت کارافرین برتر کشور دارد، بیان کرد: پیشنهادی که نه تنها نده و اکثر فعالان اقتصادی حوزه مخابرات در این حوزه داریم این است که شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای منطقه، با یک برنامه راهبردی پنج ساله نسبت به تغییر مدل‌های درآمدی خود از جمله ارایه سرویس های مبتنی بر ارزش افزوده و نیز سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء اقدام نموده و در بخش‌هایی از توسعه خود با بخش‌های خصوصی شراکت منصفانه کند. این موضوع طبیعتا نیازمند کمک و همراهی حاکمیت بوده و باید با منطقی سازی و بازنگری مجدد در تعرفه ها در فاز نخست اقدام شود و طبیعتا حمایت مادی و معنوی حاکمیت برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی منطبق بر نسل جدید سرویس‌های ارتباطی موجود در جهان که خوشبختانه در کشور ما نیز بومی سازی شده و قابل دسترس می باشد، امری ضروری است.

وی ادامه داد: به عنوان یک نکته پایانی تاکید می‌کنم که کاملا مشخص است یک شرکت مخابراتی قوی و مقتدر، منجر به صنعت مخابراتی قوی می شود، چراکه تنها مشتری و مصرف کننده بخش بزرگی از محصولات مخابراتی به ویژه محصولات زیرساختی مخابراتی در کشور، شرکت مخابرات ایران است و رونق توسعه و نوسازی زیرساخت شبکه‌های مخابراتی توسط شرکت های داخلی می‌تواند ضمن تامین امنیت زیرساخت‌های حیاتی کشور، کلیه ذینفعان این حوزه را منتفع سازد، برخی از مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی سرویس‌های مخابراتی شاید در وهله اول نگران افزایش تعرفه گردند، ولیکن تقویت شرکت مخابرات ایران، از این جهت ضروری است که  این موضوع بازتاب کلی در ابعاد مختلف زندگی تک تک افراد، اشتغال زایی فرزندان همین مرز و بوم، تقویت تولیدکنندگان و به تبع آن رونق یافتن کسب و کارهای هزاران شغل مرتبط  با توسعه و احیای زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران و اشتغال در این صنعت مهم و حیاتی و استراتژیک و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.