کدخبر :275549 پرینت
03 دی 1401 - 15:08

نزول 11 پله‌ای سرعت اینترنت ثابت و صعود 32 پله‌ای سرعت اینترنت همراه در دولت سیزدهم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به سایت اسپیدتست، گلایه‌ی کاربران پیرامون کاهش سرعت اینترنت را مردود دانست و از عملکرد مجموعه‌اش در یک سال اخیر دفاع کرد. در همین حال بررسی داده‌های سایت اسپیدتست نشان می‌دهد که رتبه ایران در سرعت اینترنت ثابت و همراه که در شهریورماه سال گذشته به ترتیب 134 و 80 در بین کشورهای دنیا بوده است، در آذرماه امسال به رتبه 144 و 48 رسیده است؛ به عبارتی جایگاه ایران در سرعت اینترنت ثابت در دولت سیزدهم با تنزل 11 پله‌ای و البته سرعت اینترنت همراه با صعود قابل توجه 32 پله‌ای همراه بوده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور، با حضور در برنامه صف اول در رابطه با گله‌مندی مردم از سرعت اینترنت در کشور اظهار داشت: بخشی از سرعت کند اینترنت مربوط به فیلتر شکن‌ها است وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده. البته در این ایام حملات بسیار شدیدی را هم که اصطلاحا به آن منع سرویس گفته می‌شود داشتیم که بسیاری از آن‌ها در وزارت ارتباطات دفع می‌شود اما ممکن است بر تجربه کاربری مردم تاثیرگذار باشد.

زارع پور با رد این موضوع که سرعت اینترنت ایران کاهش داشته، با استفاده از سایت اسپید تست، از عملکرد خود در یک سال اخیر دفاع کرد.

وی تاکید کرد: آنها قصد دارند نیاز مردم از سرویس های داخلی برطرف شود و به همین دلیل هم در حال حاضر سرعت دسترسی به سایت های داخلی بیشتر از سایت های خارجی ست و این یک واقعیت فنی است و سیاستی برای اختلالات وجود ندارد.

در همین حال، جدیدترین داده‌های سایت اسپیدتست که معیار سنجش آن بر اساس اینترنت داخلی کشورها و نه اتصال به اینترنت بین الملل است، نشان می دهد که در بازه زمانی ماه نوامبر 2022 میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۳.۹۷ و اینترنت ثابت جهان ۷۴.۵۴ مگابیت برثانیه بوده است.

این در حالی است که در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۳.۴۳ مگابیت برثانیه و اینترنت ثابت جهان ۷۲.۴۰ مگابیت برثانیه بوده است.

بر همین اساس و طبق این رده بندی، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی ۴۰.۹۷ مگابیت برثانیه بوده است. در فهرست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان جایگاه ایران دو پله سقوط کرده و در رده ۴۸ است.

همچنین میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در نوامبر 2022 میلادی ۱۱.۶۲ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه آن در رده بندی جهانی با سه پله سقوط به ۱۴۴ نزول یافته است.

[node:title]

گفتنی است؛ سرعت موبایل اینترنت ایران در شهریورماه سال گذشته ۳۲.۳۰ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل ۱۱.۷۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۹ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۸۰ از میان ۱۴۰ کشور رسانده بود.

در همان زمان هم متوسط سرعت دانلود ثابت در ایران، ۲۱.۳۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۲.۶۲ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۴۲ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۱۳۴ از میان ۱۷۵ کشور رساند.

[node:title]

انتهای پیام

گزارش از مسعود فاتح

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.