کدخبر :273571 پرینت
02 آبان 1401 - 13:35

سی‌ام آذر ماه؛ آخرین مهلت اتصال دستگاه‌ها به پنجره هوشمند دولت

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: هنوز 18 درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نشده‌اند که پس از دستور رییس جمهور و با توجه به پیگیری‌های کمیته نظارتی، جلساتی را با دستگاه‌های اصلی برگزار کردیم که به تعیین تکلیف دستگاه‌ها با توجه به موجه یا ناموجه بودن دلایل عدم اتصال آنها انجامید و سرانجام مقرر شد ‌تا سی‌ام آذر ماه 26 دستگاه باقیمانده نیز به پنجره متصل شوند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، برنامه گفت و گوی ویژه خبری، موضوع «پایان دوباره مهلت اتصال سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها به پنجره هوشمند دولت» را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

میهمانان این برنامه که از شبکه خبر پخش شد، جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران و علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بودند که به دلیل اتمام مهلت دستگاه‌ها جهت اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از دو منظر دولت و مجلس به این مهم پرداختند.

بررسی آماری وضعیت اتصال دستگاه‌ها

جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص بررسی آماری اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بیان داشت: تا کنون 73 درصد دستگاه‌ها به طور قطعی به پنجره متصل شده‌اند و 9 درصد دستگاه‌ها نیز در حال اتصال هستند. اما هنوز 18 درصد دستگاه‌ها متصل نشده‌اند و اقدامی نیز در این زمینه انجام نداده‌اند که پس از دستور رییس جمهور و با توجه به پیگیری‌های کمیته نظارتی، جلساتی را با دستگاه‌های اصلی برگزار کردیم که به تعیین تکلیف دستگاه‌ها با توجه به موجه یا ناموجه بودن دلایل عدم اتصال آنها انجامید و سرانجام مقرر شد ‌تا سی‌ام آذر ماه 26 دستگاه باقیمانده نیز به پنجره متصل شوند.

دستگاه‌های مشمول عدم اتصال

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مهم مشمول یا مستثنی بودن یک دستگاه از اتصال به پنجره، موضوعی است که به بررسی‌های دقیقی نیازمند است، گفت: دلایل دستگاه‌های مستثنی از اتصال به پنجره در کمیته نظارتی باید مطرح و سپس سنجیده شود. گاهی دلایل دستگاه‌ها مبنی بر حساسیت یا ماهیت خدمات است که ممکن است در گذر زمان تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه استثنایی وجود ندارد و صرفا در یک بازه خاص زمانی ممکن است فرصتی داده شود تا زیرساخت‌های انجام اتصال فراهم شود، افزود: به طور کلی در تعریف خدمت سه مرحله شامل دریافت، پردازش و تحویل خدمت وجود دارد. برخی خدمات در مرحله پردازش یا تحویل باید به صورت فیزیکی ارایه شوند، اما به صورت بدیهی دریافت خدمت می‌تواند به صورت الکترونیکی باشد که برخی دستگاه‌ها حتی خدمات خود در مرحله نخست را نیز پیاده‌سازی نکرده‌اند که مستلزم بررسی آن در کمیته نظارتی است که اعضای آن متشکل از سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات است و پس از تصمیم کمیته مشخص می‌شود، دستگاه مشمول استثنا هست یا خیر.

سنجش راست و دروغ اتصال دستگاه‌ها

برنامه گفت و گوی ویژه خبری، گزارشی را از خوداظهاری دستگاه‌ها در راستای اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، تهیه کرده بود و پیگیر این مهم شده بود، در ادامه این برنامه اظهارات برخی دستگاه‌ها را از طریق پرسش از معاون دولت الکترونیکی مورد راستی آزمایی قراد داد.

موحد در پاسخ به وضعیت اتصال سامانه میخک وزارت امور خارجه وزارت امور خارجه، تصریح داشت: وزارت امور خارجه دلیل عدم اتصال خود را استدلالی در خصوص نحوه ثبت نام ایرانیان خارج از کشور از طریق ایمیل عنوان کرد که روش پیاده‌سازی این خدمت از منظر فنی در حال انجام است و بر اثر آن سامانه میخک وزارت امور خارجه نیز می‌تواند متصل شود.

وی در خصوص وضعیت اتصال سازمان امور عشایری نیز گفت: این سازمان در قالب یکی از سامانه‌های جهاد کشاورزی در پنجره واحد همان وزارت‌خانه حضور دارد و حضور  یک خدمت، دلیلی بر اتصال کامل آن دستگاه نیست و قانونگذار مشخص کرده است که باید 30 درصد خدمات در قالب پنجره واحد خود دستگاه ارایه شود.

معاون دولت الکترونیکی، اتصال سازمان مدارس غیردولتی را نیز تایید نکرد و اظهار داشت، این سازمان هنوز دارای اتصال قطعی نیست و ممکن است جلسات فنی برگزار شده باشد، اما این به معنای اتصال نیست.

وی در پایان برنامه، اتصال دستگاه‌ها و الکترونیکی بودن خدمات را دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر دانست و گفت: بعضا دستگاه‌ها مانند دانشگاه ها و برخی بیمارستان‌ها در الکترونیکی بودن خدمات، پیشرو اما در اتصال عقب هستند. به عنوان مثال، در حوزه مالی در ارایه خدمات الکترونیکی پیشروتر از سایر حوزه‌ها هستیم و بانک‌ها نمونه‌های خوبی در این زمینه هستند. اما باید در حوزه اتصال اقدامات عاجلی را به انجام برسانند. لذا از بانک‌ها دعوت می‌کنیم، اتصال خود را برقرار کنند تا مردم بهتر بتوانند از خدمات آنها بهره‌مند شوند. موحد خاطرنشان ساخت، پایان مهلت دستگاه‌ها برای تکمیل اقدامات اتصال، پایان آذر است و طی جدول زمان بندی باید اقدامات خود را به سرانجام برسانند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.