کدخبر :254341 پرینت
19 بهمن 1399 - 09:52

نقش تنظیم‌گری صندوق نوآوری در تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تلاش کردیم تا در مدیریت منابع مالی شرکت‌های دانش بنیان نیز نوآورانه برخورد کرده و نقش تنظیم‌گری تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور را ایفا کنیم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت در برنامه «طلوع» که 18 بهمن ماه جاری از شبکه 4 سیما پخش شد بر نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور تاکید کرد و گفت: زیست بوم نوآوری کشور به‌صورت مداوم در حال تغییر و نوآوری است و ابزارهای سنتی تامین مالی برای این حوزه قابل استفاده نبود، بر این اساس تلاش کردیم تا در مدیریت منابع مالی شرکت‌های دانش بنیان نیز نوآورانه برخورد کرده و نقش تنظیم‌گری تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور را ایفا کنیم.

وی افزود: یکی از ابزارهایی که تعریف کردیم طرح «هم‌سرمایه‌گذاری» است که در قالب آن چنانچه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری علاقمند شود و یک واحد از سرمایه مورد نیاز را تامین کند ما چهار واحد باقی مانده را بسته به طرح تامین خواهیم کرد. تاکنون بیش از 40 طرح هم‌سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری اجرایی شده است و در هفته آینده طرح‌های هم‌سرمایه‌گذاری با شتابدهنده‌های دانش بنیان آغاز می‌شود.

وحدت ابزارهای دیگر صندوق نوآوری در تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور را تشریح کرد و گفت: در زمینه تقویت VC یا سرمایه گذاری خطرپذیر نیز به‌صورت غیرمستقیم اقدام کردیم. به عبارت دیگر صندوق نوآوری تلاش کرده تا با ابزارهای متنوع، تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور را با همکاری بانک‌ها، شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی و نهادهای تامین مالی جمعی رگولاتوری کند.

صندوق نوآوری تلاش کرده تا با ابزارهای متنوع، فرآیند تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور را با همکاری بانک‌ها، شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی و نهادهای تامین مالی جمعی رگولاتوری کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به علاقمندی بانک‌ها به تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: قریب به دو سال است که همکاری خود را با بانک‌های کشور آغاز کردیم و برخی از آنها مانند بانک صادرات، تجارت و بانک کارآفرین فعالیت خود را برای توسعه اکوسیستم نوآوری کشور توسعه داده‌اند. بر اساس ارزیابی اقتصادی، بانک‌ها تاکنون 3600 میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان کمک کرده‌اند. بانک‌ها به تامین مالی حوزه دانش بنیان به دلیل کاهش معوقات شرکت‌های دانش بنیان به زیر یک درصد بیش از پیش علاقمند شده‌اند.

وحدت در پایان درباره مسیر شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری توضیح داد و گفت: بعد از تصویب قانون دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده تا دانشگاه و منابع انسانی آن را به حوزه صنعت و صنایع پیشرفته متصل کند و اکوسیستم نوآوری کشور را شکل دهد. در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به عنوان یکی از ارکان اکوسیستم نوآوری کشور به منظور تامین مالی این حوزه شکل گرفت. حدود هفت سال از عمر صندوق نوآوری می‌گذرد و در حال حاضر نسل سوم از فرآیندها و ابزارهای تامین مالی خود را برای حمایت از اکوسیستم نوآوری کشور اجرایی کرده است. در این نسل شیوه‌های تامین مالی نوآورانه و به‌روز شده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.