آذری جهرمی در مراسم معرفی دستاوردهای بومیسازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات:
تولیدکنندگان داخلی بهجای تکمحصولی بودن، خطوط تولید چند محصولی ایجاد کنند/ راهکار بهروز بودن در حوزهی تکنولوژی، ورود به بازارهای بینالمللی است/ تداوم تحقیق و توسعه و بهروز رسانی میتواند حیات تولید داخل را تضمین کند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه راهکار بهروز بودن در تولید داخلی، ورود به بازار بینالمللی است، گفت: اگر تولیدکنندگان داخلی حاضر شوند خدمات خود را در کلاس بینالمللی ارائه کنند امکان ورود تولیدکنندگان داخلی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بازار بینالمللی وجود دارد.
به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم معرفی دستاوردهای بومیسازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از محورهای اصلی، تولید داخلی است، گفت: وقتی میگوییم سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی به 6.5 درصد رسیده منظور بخشی مرتبط با حوزه تولیدات ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وی افزود: در ابتدای انقلاب و همزمان با رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، صنعت مخابرات رشد خوبی داشت. سوئیچ سازی در ایران همزمان با کشورهای پیشرفتهای مثل کره و چین در حال توسعه بود. مستندات تاریخی این مسئله را نشان میدهد؛ اما متأسفانه هدایت خوبی برای اینکه این چرخه به رشد خود ادامه دهد وجود نداشت.
وزیر ارتباطات ادامه داد: مدل اقتصادی برای رقابت تولیدکنندگان وجود نداشت و بهیکباره چندین شرکت در این حوزه ورود کردند و آنها خودشان در رقابت یکدیگر را حذف کردند. در نهایت محصول ارزانتر و در ارائه خدمات پس از فروش مطلوبتر توسط شرکتهای خارجی باعث شد تا این تولیدکنندگان از میدان به درشوند.
آذری جهرمی با اشاره به آثار تولیدت قدیمی تولیدکنندگان قدیمی در صنعت مخابرات و با تأکید بر اینکه این آثار و شواهد حکایت از آن دارد که ما دانش فنی کافی برای تولید داخلی داریم گفت: این تولید داخلی میتواند اثراتی مثل کاهش قیمت تمامشده داشته باشد. اگر تولید داخلی بنا باشد که بیاید قیمت تمامشده در مقایسه با نمونه خارجی مطلوب و قابلرقابت نباشد مؤثر نیست و نمیتواند اهداف ما برای تولید داخل را محقق کند.
وی افزود: در این مسئله موضوعی وجود دارد و آن این است که قیمت تولید به تیراژ بستگی دارد. نمونههای خارجی معمولاً چون بازارهای بینالمللی را از آن خود میکنند و تعداد زیادی تولید میکنند قیمت تمامشده تکمحصولشان پایینتر از قیمت تمامشده قیمت محصول داخلی ما است. این چالش را ما میدانیم منتها در نظر بگیرد در تولید بینالمللی و خارجی، هزینههایی مثل حملونقل، گمرک و... را داریم که در تولید داخلی آن را نداریم و این باید بتواند موازنهای ایجاد کند که قیمت تمامشده تولید داخل ارزانتر از نمونه خارجی باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه دوم خدمات پس از فروش دومین مسئله در تولید داخلی است گفت: من یک مدتی در عرصه اجرا، در حوزه اپراتوری مسئولیت داشتم و حرف فعالان این حوزه را شنیدهام. همواره صحبت دوستان این بود که محصول در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید بتواند دستکم 15 سال کار کند، ولی آیا تضمینی وجود دارد که شرکت تولیدکننده داخلی سه سال دیگر برای خدمات پس از فروش وجود داشته باشد؟ اتفاقاً نمونههای زیادی هم ارائه میکردند.
وی افزود: وقتی این مسئله را کالبدشکافی میکنید میبیند دلیلش این است که کشش بازار داخلی ما حدی دارد و هزینههای تحقیق و توسعه و هزینههای نگاهداشت بالا است و همیشه هم بازار کشش خرید ندارد. طبیعتاً یک شرکت محصولی را میفروشد و سودش را اتخاذ میکند و بعد هم بازار اشباعشده است و طبیعتاً تعطیل میکند.
آذری جهرمی با تأکید بر اینکه راهکار تداوم حضور تولیدکنندگان داخلی، اتصال شرکتهای مختلف است گفت: تولیدکنندگان داخلی بهجای تکمحصولی بودن، خطوط تولید چند محصولی ایجاد کنند. به نظر من برای اینکه بتوانیم دغدغههای مصرفکنندههای داخلی را برطرف کنیم باید این بلوغ را در صنعت تولیدی ایجاد کنیم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: پس ما علاوه بر ظرفیت تولید بازار مصرف هم داریم اما دغدغههایی وجود دارد که به نتیجه نمیرسد. دغدغه اول مسئله تداوم شرکتهای تولید است که راهکار آن اتصال شرکتها به یکدیگر است. راهکار دوم پویایی تکنولوژی است. تکنولوژی بهطور دائم در حال تغییر است. تولیدکننده داخلی نمونهای را تولید میکنند در تولید نمونه بهروز شده میماند و بعد از بازار عقب میمانند.
وی با تأکید بر اینکه بهروز نگاهداشتن فرایند تحقیق و توسعه در شرکتها مهم است گفت: دلیل این عقبماندگی هم این است که عمدتاً وقتی محصولی تولید داخلی میشود از ظرفیت حمایتی استفاده میشود و واردات کالا ممنوع میشود، واردات ممنوع میشود تولیدکنندگان میبیند که مجموعهای با فشار دولت خرید میکند یکبار هم پول تحقیق و توسعه را داد و حاضر نیست که برای این مسئله هزینه کند.
آذری جهرمی تصریح کرد: راهکار موضوع بهروز بودن در حوزه تکنولوژی، ورود به بازار بینالمللی است. نباید تولید داخلی ما به بازار داخلی بسنده کند. تا زمانی که اینگونه فکر کنیم، نمیتوانیم پیشرفت کنیم. زمانی که ما در عرصه بازارهای بینالمللی حضور پیدا میکنیم آنوقت ملزم به رقابت خواهیم بود. امکان ورود به بازار بینالمللی هم وجود دارد اگر حاضر باشیم خدمات را در کلاس بینالمللی ارائه کنیم. پس مسئله تداوم تحقیق و توسعه و به روز رسانی میتواند حیات تولید داخل ما را تضمین کند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید