کدخبر :2430 پرینت
22 اردیبهشت 1391 - 11:58

در حاشیه ی صدور فتوا و هشدار نسبت به چگونگی بهره گیری از اینترنت و پیشگیری از آلوده سازی این فضا

متن خبر

در حاشیه‎ی صدور فتوایی هشدار دهنده توسط حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در خصوص اهانت به ساحت نورانی و مقدس ائمه‎ی مظلوم شیعه (ع) و هشدار نسبت به چگونگی بهره گیری از اینترنت و پیشگیری از آلوده سازی این دستاورد عظیم بشری، سایت مرجع شفقنا که اخبار جهان تشیع را منتشر می‎کند، با انتشار یادداشتی به تحلیل و بررسی این موضوع پرداخته است. 

 

به گزارش سیتنا (citna.ir) در متن این یادداشت آمده است: "در کنار بهره گیری شایسته از اینترنت و ظرفیت ها ی مثبت این تکنولوژی، متاسفانه جریاناتی معاند و متصل به جریان دین زدای جهانی یا فریب خورده و جاهل نیز اقدام  به سوء استفاده از این فضا و  هتک حرمت مقدسات ادیان و مذاهب کرده و فضای اینترنت را به رفتار ناصواب و  جسارت های خود آلوده می سازند.  عموما این اقدامات واکنش و تقبیح بسیاری از کاربران سالم فضای مجازی و علاقمندان به مقدسات دینی را به دنبال داشته است.

 

در این میان فتوایی هشدار دهنده نیز از حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در خصوص اهانت به ساحت نورانی و مقدس ائمه ی مظلوم شیعه (ع) در فضای اینترنت منتشر شد،که به نقل از ایشان ابراز شده است: چنانچه اهانت و جسارت به حضرت نموده باشد [باشند] مرتدند. والله اعلم

 

هوشیاری به رعایت اخلاق و حفظ فرهنگ بهره وری از اینترنت یک ضرورت است. افراد در اینترنت همچون فضای عمومی موظف به مراقبت و رعایت حقوق دیگران هستند  و همجنانکه در فضای عمومی افراد نمی توانند به حقوق پذیرفته شده ی دیگران تعریض و تعدی نمایند، در اینترنت نیز این مهم می بایست مورد عطف توجه قرار گیرد. کسانی که فضای اینتر نت را آلوده می سازند به حقوق دیگران تعدی کرده اند و رفتاری  غیر مدنی و غیر اخلاقی از خود بروز داده اند. آلوده سازی فضای اینترنت به نوعی دشمنی با فضای باز ارتباطی و اطلاعاتی نیز هست. اهانت به مفدسات دینی (العیاذ بالله) نه تنها از منظر همه ی ادیان ناصواب و محکوم است بلکه ایجاد ناهنجاری و بر هم ریختن فضای بهره وری از یکی از بهترین دستاوردهای بشری یعنی اینترنت است. حتی اگر کسی معتقد به ادیان نیست نمی تواند عدم اعتقاد خود را در قالب جسارت و توهین به مقدسات والای میلیونها انسان به عرصه ی عمومی اینترنت بکشاند. امروزه حتی در کشورهای غربی که امر مضموم و حرام شرب مشروبات الکلی آزاد است، هیجکس حق ندارد در فضای خیابانها اقدام به شرب خمر نموده ویا در حالی که مسکر است در خیابان آمد و شد کند، چرا که فضای عمومی حقوقی دارد که نباید متعرض آن شد. اکثریت بهره وران از اینتزنت نیز بیش از دیگران علاقمند به صیانت از فرهنگ بهره وری از این دستاورد ارزشمند بشری هستند و محدود سازی این فضا را نمی پسندند و اقدامات توهین آمیز را همداستانی با دشمنان اینترنت می دانند. چه در خفا چه در علن، اهانت کنندگان به ارزشهای توحیدی و اخلاقی باید بدانند عامدانه یا جاهلانه گناهی عظیم مرتکب شده، به لحاظ دینی خود را از رحمت الهی دور ساخته ، به لحاظ قوانین مدنی مرتکب جرمی بین شده و به لحاظ فرهنگ بهره گیری از دستاوردهای مدرن در ردیف دشمنان این دستاوردها قرار می گیرند. اهانت به مقدسات در اینترنت هم دشمنی با خدا  و هم دشمنی با آزادی است.  البته در این میان همه نیز باید مراقب باشند که این فتواهای هشدار دهنده که با مقدمه ی " چنانچه اهانت و جسارتی  نموده باشند" آغاز می شود،  دارای ظرایف و دقا ئقی است و هرکس نمی تواند به زعم خود مصداق یابی کرده ، حکم صادر و دسنور به اجرای آن دهد."

انتهای پیام

http://citna.ir/

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.