کدخبر :2251 پرینت
10 اردیبهشت 1391 - 17:29

نماینده‏‎ی تجاری ترکیه در امارت متحده عربی: توانسته‏‎ایم مخاطب بیشتری حتی از تلویزیون‏های ملی ایران بدست آوریم!

متن خبر

یک مقام ترک اعلام کرد احیای میراث امپراتوری عثمانی و جذب منافع اقتصادی از جمله اهداف صادرات سریال های تلوزیونی ترکیه می باشد.

 

به گزارش سیتنا به نقل از شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - نماینده تجاری ترکیه در امارت متحده عربی در مصاحبه ای که با بخش اقتصادی روزنامه حریت داشته گفته است:"ترکیه مدرن امروزی، میراث دار امپراطوری بزرگی به مانند عثمانی می باشد و مسئولین ترکیه مدرن با استفاده از شناساندن و تبلیغ طبیعت فرهنگ، هنر، موسیقی، صنایع دستی ترکیه در حال درنوردیدن مرزهای جغرافیائی منطقه و دنیا می باشند. امروزه در کشورهائی به مانند ایران، امارات متحده عربی، جغرافیای بالکان، سوریه، لبنان، فلسطین، کویت، عراق و بسیاری دیگر از کشورها سریال های تلویزیون ترکیه در حال پخش و تعقیب می باشند و این یعنی صادر کردن داشته های ترکیه با استفاده از هنر".

 

این مقام ترک گرچه آماری ارائه نداده، اما اظهار داشته است "در کشورهائی نظیر ایران ما توانسته ایم مخاطب بسیار بیشتری حتی از تلویزیون های ملی ایران بدست آوریم و بسیاری از غیر ترک زبانان ایران امروزه از جمله مخاطبین سریال های تلویزیون ترکیه می باشند."

 

در بخش دیگری از گزارش تی آر تی از این گفت و گو ،نماینده ی تجاری ترکیه اقزوده است " ترکیه قانونی را  وضع کرده است که از این پس کالاهای ساخت ترکیه به صورت غیرمستقیم در سریال های ترکیه ای تبلیغ خواهد شد. "

 

بر اساس این گزارش "ترکیه ظرف ۵ سال گذشته تنها از طریق فروش سریال‌های تلویزیونی خود به کشورهای خاورمیانه و افریقا توانسته است بر تعداد توریست‌های خود ازاین کشور ها به میزان ۱۲ درصد بیفزاید".

 

به گزارش خبرگزاری زمان و طبق بررسی‌های انجام شده از سوی وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه، "این کشور طی مدت ۵ سال گذشته از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ مجموعا ۳۶.۶۷۵ ساعت برنامه تلویزیونی به ۷۶ کشور جهان فروخته است ".

 

بر اساس همین گزارش "عبدالرحمن چلیک" مدیر بخش کپی رایت تولیدات فرهنگی وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه گفته است:"  برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ برنامه‌های تلویزیونی ترکیه به کشورهای خارج از خاورمیانه هم فروخته شده که شامل کشورهای منطقه بالکان، سنگاپور ، ویتنام و برخی کشورهای افریقایی همانند نیجر، ساحل عاج ، سنگال و سومالی است".

 

به گفته چلیک "هتل‌ها، چشم اندازهای طبیعی به ویژه استانبول و نیز ، صنایع غذایی و آشپزی، صنعت نساجی و لباس بیش ازهر بخش دیگری دراین سریال ها مورد تمرکز و معرفی است".

 

این گزارش قابل تامل افزوده است "سریالهای ترک در ایران نیز به شدت مورد توجه خانواده های ایرانی قرار دارد. تقریبا هر خانواده ایرانی دست کم در هفته یک سریال ترکیه ای را از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و یا شبکه های خود ترکیه تماشا می کند. این سریالها در پر بیننده ترین روزهای هفته و نیز پر بیننده ترین ساعات ارائه می شود. .... میزان طرفداری از این سریالها به حدی شده که بعضا در خانواده های ایرانی، موضوع این سریالها، با اب و تاب فراوان مورد بحث و مناظره خانم های خانه و اقوام قرار می گیرد.....این در حالی است که سریالهای ترکیه در دهها سایت اینترنتی فارسی زبان نیز عرضه شده و با استقال بسیار گسترده ایرانیان روبرو شده است..... در برخی موارد، میزان معروفیت بازیگران ترک در ایران به حدی رسیده که جوانان ایرانی پوسترهای بزرگ این بازیگران را در اتاقهای خود نصب می کنند"!!.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.