مدیرمسوول خبرگزاری رسا در گفتوگو با شفقنا: میزان تولیدات مذهبی در رسانهها پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست
متن خبر
مدیرمسوول خبرگزاری رسا، انتقال مفاهیم اعتقادی، اخلاقی و شرعی را با استفاده از ظرفیتهای گوناگون هنری، بهترین رویکردی دانست که میتوان در تولیدات مذهبی متصور شد و استفاده از کارشناسان مجرب در مباحث گوناگون مذهبی آشنا به رسانه را از ابزارهایی خواند که در این عرصه می توانند بسیار مؤثر واقع شوند.
به گزارش سیتنا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی در گفتوگو با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) درباره میزان تولیدات مذهبی در رسانه ها با مهم خواندن این موضوع بیان کرد: با توجه به گستردگی تولیدات مذهبی و همچنین تعدد رسانه ها، هر کدام از تولیدات مذهبی در فضاهایی گوناگون نظیر نمایش، صوت، عکس، فیلمنامه، خبر و... باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
او در ادامه میزان تولیدات مذهبی در رسانه ها را به طور کلی خوب و فاخر دانست و افزود: اما این میزان از تولیدات، پاسخگوی نیازهای مخاطبان نیست و باید بیش از این به مباحث گوناگون دینی در رسانههای صوتی، تصویری، مجازی و نوشتاری پرداخته شود.
مدیرعامل خبرگزاری رسا معتقد است: توجه به پرسشها و نیازهای جوانان در زمینههای اعتقادی و پاسخدهی بر اساس همزبانی و درک مسایل آنان و خروج از حالت انفعالی در تولیدات مذهبی نیز باید مورد توجه رسانهها قرار گیرد.
محققی، کمبود عنصر جذابیت، ناآشنایی به مباحث دینی و مذهبی، سطحینگری، نپرداختن به نیازهای مخاطب، نپرداختن به موضوعات روز و استفاده نکردن از کارشناسان مجرب مذهبی آشنا به مباحث رسانه را بخشی از مشکلات تولیدات مذهبی در رسانهها دانست و در ادامه توجه مدیران رسانه به مقولههای مذهبی، تلاش برای یافتن راه حل مشکلات و معضلات در دین، مراجعه به حوزههای علمیه و پرسش از آگاهان به مبانی استنباط احکام برای تطبیق رفتار رسانه ها با ملاکهای شرعی را از جمله نقاط قوت این تولیدات برشمرد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بایدها و نبایدهای تولیدات مذهبی و مهمترین اولویت ها در این حوزه اظهار کرد: موازین اسلامی باید معیار تولیدات مذهبی باشد. از اینرو برای تولید برنامههای مذهبی نیاز به یک بدنه کارشناسی قوی است، به طور مثال در بخش فیلم، نیازمند این هستیم که جدا از عوامل تهیه همچون فیلمنامهنویس، کارگردان و تهیهکننده، یک گروه کارشناس مذهبی با توجه به موضوع فیلم نیز تشکیل دهیم تا مباحث گوناگون مذهبی را در آن بررسی کرده و به موجب آن به شکل دقیق در فیلم مربوطه پیاده شود.
مدیرمسوول خبرگزاری رسا، حضور یک روحانی یا طلبه به عنوان کارشناس مذهبی در تیم تولید فیلم را دلیل بر مذهبی خواندن آن فیلم ندانست و بیان کرد: لازم است ابعاد گوناگون مطرح شده در فیلم مورد بحث و بررسی تیم کارشناسی قرار گیرد. این مطلب در تولید خبر، انتشار عکس، نمایشنامه، نرم افزارهای مذهبی، بازیهای رایانهای و همانند آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
او با تاکید بر اینکه انتقال مفاهیم اعتقادی، اخلاقی و شرعی با استفاده از ظرفیتهای گوناگون هنری بهترین رویکردی است که میتوان در تولیدات مذهبی متصور شد، افزود: به طور مثال در صدا و سیما، شورایی به نام شورای سلامت بر مطالب تولید شده نظارت میکند و به مطالبی که سلامت فکری مخاطبان را به خطر میاندازد، اجازه انتشار نمیدهد اما در همین سازمان شورایی که بر سلامت روحی و اعتقادی مردم نظارت داشته باشد، وجود ندارد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید