کدخبر :209365 پرینت
18 مهر 1396 - 18:24

وزیر مهاجرین افغانستان: اخراج پناهجویان افغان از اروپا به حداقل رسیده است

شفقنا افغانستان – «سید حسین عالمی بلخی» وزیر مهاجرین وعودت کنندگان افغانستان در گفتگو با شفقنا افغانستان اظهار داشت که در حال حاضر افغانستان و اروپا در حالت مشترک مدیریت مهاجرین قرار دارند و بعد از مذاکرات دولت افغانستان با کشور های اروپایی سهولت های بسیاری در زمینه پذیرش مهاجرین افغانستانی در اروپا صورت گرفته است.

متن خبر

وزیر مهاجرین افغانستان در حالی که مهاجرت غیر قانونی هم‌وطنان کشورش را به کشورهای اروپایی با وجود ناامنی های گسترده در مسیر راه ها را، به صلاح ندانست اذعان داشت: در شرایط فعلی آلمان به دلیل موج حملات تروریستی در افغانستان کشورمان را به عنوان یک کشور ناامن شناخته و دیپورت هم‌وطنان مان به کشور را به صورت چشم گیری به حد اقل رسانده است.
عالمی تصریح کرد که در حال حاضر پذیرش جریان دارد اما امکان رد مهاجرین نیز هست و رد مهاجرین تنها بر اساس معاهده های بین المللی مهاجرین امکان پذیر است و مهاجرینی که پذیرش آن‌ها رد می شود هم می توانند به محکمه برای بررسی مجدد پرونده خود مراجعه کنند.
وی همچنین گفت:اگر پرونده متقاضی مهاجرت در سه محکمه رد شود، دستور خروج صادر می گردد، اما با این حال هم فرصت داده می شود که مهاجرین که با اقامتشان در اروپا موافقت نشده به صورت داوطلبانه خاک اروپا را ترک کنند.
به گفته عالمی بلخی اتباع افغانستان بعد از سوریه در رده دوم مهاجرت قرار دارند.
عالمی بلخی اظهار داشت که ناامنی و جنگ در افغانستان یکی از دلایل اصلی مهاجرت افغان ها محسوب می شود اما از دیگر موضوعاتی که باعث مهاجرت می شود بی ثباتی سیاسی و اعلام پذیرش مهاجرین در سال های گذشته از سوی کشور آلمان بوده است.
وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان همچنین بیان کرد: راه های اروپا همچنان خطر آفرین است و به هیچ عنوان به صلاح نیست که هم‌وطنان کشورمان از مسیر های پر خطری که مانند گذشته سراسر از بیم و خوف است به اروپا عزیمت کنند.
عالمی بلخی واژگون شدن خودروهای حامل مهاجرین، تیر اندازی، گروگان گیری توسط قاچاقچیان، مسیرهای کوهستانی خطر ناک، غرق شدن در دریاها و از سوی دیگر بسته بودن مرز کشورها با توجه به خطر هجوم تروریستان را از موانع بسیار جدی دانست که سد راه عودت کنندگان به اروپا است.
عالمی بلخی خاطر نشان کرد اگر کسی بتواند این مشکلات را پشت سر بگذارد، اطمینان صددرصدی برای قبولی در اروپا نیست، و از این رو احتمال دیپورت مهاجرین نیز وجود دارد.
وزیر مهاجرین افغانستان مهاجرت در اروپا را یک ریسک برای زندگی یک انسان قلمداد کرد.
عالمی بلخی به هم‌وطنان افغان خود توصیه کرد که از مهاجرت به اروپا پرهیز کنند چرا که کسانی که راهی اروپا می شوند به فرض که بتوانند موانع جدی که همراه با خطرمرگ است را پشت سربگذارند، چندین سال وقت می گیرد تا نتیجه قبولی یا برگشتی مشخص شود و در هر صورت چند سال از زندگی یک انسان از دست می رود.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.