کدخبر :2071 پرینت
27 فروردین 1391 - 20:30

اولین گفت‌وگوی تلویزیونی افشاکننده‌ی اطلاعات بانکی + تصویر

متن خبر

یازده روز پس از انتشار اولین پست روی وبلاگ و در دومین روز واکنش‌های جسته و گریخته به موضوع نشت اطلاعات کارت‌های بانکی، "خسرو زارع فرید" که در خبرها از وی با عنوان خ-ز نام برده می شد، در خارج از کشور گفتگویی تلویزیونی انجام داد.

 
به گزارش سیتنا به نقل از افتانا، وی در گفتگو با تلویزیون فارسی بی بی سی، با تاکید بر آنچه که پیش از این در وبلاگ خود نوشته بود، انگشت اتهام را به سمت مدیران شرکت فناوران انیاک و بعد مسئولان بانک مرکزی گرفت و تاکید نمود که فاش کردن اطلاعات گفته شده نه به منظور آسیب رسانی به مشتریان بانک ها، که با هدف نشان دادن نقاط ضعف سیستم بانکی انجام گرفته است.
 
وی که دروبلاگ خود شماره و رمز سه میلیون کارت بانکی را به صورت غیرمستقیم درج نموده، متذکر شده که اطلاعات دیگری را نیز در اختیار دارد که ممکن است دست به افشای آن ها نیز بزند.
 
خسرو زارع فرید که مدعی است بیش از سه سال در شرکت انیاک مشغول به توسعه سیستم های نرم افزاری بوده و به حقوق مادی خود نرسیده است، تیرماه گذشته ضعف امنیتی سیستم های شرکت مطبوع خود را به مدیران بانک های تجاری کشور نظیر بانک ملی، ملت، تجارت، صادرات، سپه، کشاورزی، پاسارگاد، رفاه، مسکن، سامان، اقتصاد نوین و سینا متذکر می گردد که در ظاهر با پاسخ مناسب مواجه نمی شود.
 
اما پس از بروز اختلاف با مدیران شرکت انیاک و نرسیدن به درخواست های خود، از کشور می گریزد و چاره را در افشای بخشی از اطلاعات محرمانه ای که در دست دارد می بینید، تا به این روش مدیران شرکت و پس از آن مدیران بانکی را تحت فشار قرار دهد.
 
البته ممکن است این تنها ابتدای ماجر باشد و هنوز معلوم نیست که با اطلاعات محرمانه ای که خسرو زارع فرید در دست دارد، چه مشکلات دیگری در انتظار شبکه بانکی کشورمان و مشتریان آن است.
 
اما همانگونه که قبلا هم بارها متذکر شده ایم، سکوت مدیران بانکی کشور و انکار ماجرا از جانب ایشان، نه تنها دردی را درمان نخواهد کرد، بلکه ابتکار عمل را به دست صحنه گردانان ماجرا خواهد داد. سه میلیون کارت تنها درصد کوچکی از بیش از یکصد و پنجاه میلیون کارت بانکی موجود در کشور است، اما عدم مدیریت صحیح بحران پیش رو، می تواند دستاوردهای بیست ساله بانکداری الکترونیکی کشور را برباد دهد.
انتهای پیام
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

همون دستش با بی بی سی تو یه کاسه ست
آخه ...!!! گیریم دستش با بی بی سی تو یه کاسه باشه!! این چه دردی از این مشکل بزرگ دوا میکنه؟ اصل این مشکل بزرگه نه همدستی این آقا با بی بی سی
آره، زود برید حکم بگیرید و دستگیرش کنید و اعدامش کنید!
بنده خدا لطف کرده با اینکه می تونسته میلیاردها تومان پول مردم رو بخوره اومده اعلام کرده که آقاجان، سیستم شما ضعف داره.
دمش گرم. مرد به این میگن. تازه باید حلوا حلواش کنن و بیارنش مثل یه متخصص گیر کار رو پیدا کنه و رفع کنه. حقوق بیشتر از بهمنی هم بهش بدن.
آقای خسرو زارع فرید، من رمز کارتم یادم رفته. همۀ دستگاههای خودپرداز هم فعلا خرابن. میشه شماره رمز منو بگید چنده؟ ممنون
به عنوان یک متخصص امنیت سیستم ها عرض می کنم صرف درز این نوع اطلاعات که بیشتر شبیه روشهای اخاذی-انتقامی است، هیچ ضعف سیستم رو نمی رسونه، بلکه در هر جای دنیا افرادی بایستی مورد اعتماد سیتم قرار گیرند و بعضی موارد هم پیش می آید که افراد مورد اعتماد به هر دلیلی خود خیانت کار در میایند.مهم چگونگی عملکرد سیستم (طرفین قرارداد و مشتریان) بعد از درز اطلاعات است که نشان میدهد سیستم ضعف دارد یا نه.
farzad0075@gmail.com
فرزاد.
حالا با پخش اين اطلاعات كسي مياد بهش بگه آقا ببخشيد ما شما را درك نكرديم
نه اين خبرا نيست فقط بهش مي گن تو خرابكاري كردي البته با دشنام هاي ...
در ضمن اين آقا با دست هاي پشت شرده بي بي سي همدسته اما مي خواد خودشا خوب جلوه بده
به نظر من این آقا بزرگترین لطف رو در حق مردم کشورش کرده.من 2 سال پیش در این شرکت کار میکردم و ایشون رو از نزدیک می شناسم.ایشون حرفهایی برای گفتن داره که اگه گفته بشه شاید یه خونه تکونی اساسی تو سیستم بانکی کشور اتفاق بیفته...
نمیدونم تا کی میخوایم نواقص خودمون رو به گردن دیگران بندازیم...تنها ضعف مسئولان کشور عدم صداقت و بعد از اون مدیریت صحیحه...همین
خوبه با با شما هم تا دري به تخته ميخوره زود تقصير را به گردن ديگران مي اندازيد رفته از شبكه بي بي سي صحبت كرده چون ديده توكشور خودش كسي حرفش را خريدارنيست و دستش مي اندازند
عمري مشکلات را انداختين گردن اين و اون
بسه ديگه
مگه دنيا بيکاره که هي پاچه مارا بگيره؟!!!
سي ساله همش گفتين دشمن دشمن دشمن
دستش با هر کی تو هر کاسه ای باشه بالاخره ضعف سیستم بانکی رو نشون داده .حالا دستش از تو کاسه هم که دربیاد یکی دیگه بدتر از اون دستش میره تو کاسه بی بی سی.
تجاوز به حریم بانکها یعنی تجاوز به حریم 70 میلیون ایرانی اولا باید پرسید چرا بایداختلاف مالی را با یک کارمند که این همه اطلاعات دارد بجائی رساند که این فاجعه ببار آید دوما باید از سیستم اطلاعاتی کشور پرسید که کسی که این همه اطلاعات دارد چطور به این ساد گی از کشور خارج می شود سوما باید از مدیران عامل بانکها و در راس آنها بانک مرکز باید پرسید وقتی ایمیل این اقا رسید در خواب بودند یا نخواندند و یا بهایی ندادند این نیز بگذرد اما به چه قیمتی ؟ خدا می داند بالا غیرتا بیشتر دلتون حال مردم بسوزه ( نوشته یک جانباز )
بنده به عنوان يك مهندس و كسي كه خودم مشغول به كار در سيستم بانكي هستم ميگويم : آقاي خسرو زارع فريد راست ميگويد و سيستم بانكي ما خيلي مشكل دارد
معمولا در خارج وقتی هکری موفق می شود وارد سیستم یک شرکت بشود این نشانه نخبگی فرد است و عکس العمل شرکت یاد شده دادن انعام به فرد برای آشکارکردن این عیب و یا همراهی با وی برای رفع مشکل است. ومهمولا به استخدام هکر می انجامد. حال در ایران ضمن عدم تشکر از هکر باهوش رفتارغیر منطق انجام می دهند و هکر مجبور به انتقام گیری می شود. حساب کنید حماقت عدم همکاری با هکر چقدر به اعتبار سیستم بانکی ضربه زده است. گیریم که هکر گرفتار و زندانی هم بشود. آیا اعنبار سیستم بانکی و اعتماد مردم به سر جای خود برمی گردد؟ این همه پول مردم در سیستم حیف و میل می شود. این هم رویش. انعامی بابت این کشف ضعف انفورماتیک به ایشان می دادند و مسئله فیصله می یافت.
بهترین را برای اینکه هک نشویم این است که با اثر انگشت تو عابر بانکها پراداخت انجام داده شود
یا عملیات بانکی انجام شود
damesh garm
مشکل ما اینکه هر کسی بفکر خودشه تا بتونه بخوره و اگه مشکلی پیش اومد یا از جواب دادن فرار کنه یا مشکلو بندازه گردن دیگران.
حالا بد کرده هشدار داده؟
می تونست خیلی راحت با اطلاعاتی که داره سوء استفاده کنه مثل خیلی های دیگه کسی هم متوجه نشه که این باباست
عوضش اطلاع رسانی کرده که امثال من و شما کلاهمونو محکمتر بچسبیم. دمش گرم
دست دوستی دیدی تو بمب گذاری ها و فروش قطعات و هواپیما و .... ؟
سی ساله دارن دشمنی میکنن
دشمنی دشمنی دشمنی
در هر جای دنیا فردی با چنین مهارتی را بلافاصله استخدام می کنند. دوم وظیفه بانک هاست که کارت های جدید صادر کنند نه اینکه بگویند رمز را عوض کنین . رمز که چاره کار نیست .
ممنون از این آقا که افشا کرده و نگذاشته که دزد ها پول ها را ببرند البته یه دزدی چند وقت قبل زد به حسابها!!!!!
به نام خدا هکر ها میتوانند بسیار راحت به سیستم های الکترونیکی حمله کنند اما آنچه در کشور ما در سیستم بانکی هک میشود رمز 4 رقمب بسیار راحت کارت ها است (پول الکترونیکی )اگر سیستم بانکی نتواند رمز گذاری را با استفاده از روشهای نوین مانند اثر چشم یا امواج الکترونی بدن که منحصر به فرد است امکان هک راحت است سوای این موارد بانک داری الکترونیکی باید بر اساس کد هایی با برنامه های hashتهیه شود تا هکر ها مشکل بیشتری داشته باشند . از همه اینها مهمتر بانک باید جوابگوی امنیت سرمایه های مردم باشند اگر این حساسیت باشد که باید جوابگوی سپرده گذار ،مردم و دولت باشند این گونه بی احتیاطی به وجود نمی آید چندی قبل اطلاعات مخابراتی در دست همه بود هیچ کس جوابگو نبود زمانی اختلاص شد باز هم اتفاقی نیفتاد حالا هم مهم نیست که چند میلیون رمز و اطلاعات مردم در دست کسی باشد مهم میز است که در دست هست بقیه اش هم خدا بزرگ است درست می شود ..
کدوم هکر. ظاهرا دوستان خوب نخوندن وبلاگش و خوب گوش نکردند حرفاشو.
این اقا میگه مدیر نرم افزار اون شرکت بوده. پس براحتی به اطلاعات دسترسی داشته و از اعتماد سو استفاده کرده.
هر کسی میتونه وقتی تو شرکتی کار کنه اطلاعات بیاره بیرون. ضمنا ایشون میگه مدیر نرم افزار بوده و ثبت اطلاعات هم توسط نرم افزار ثبت شده یعنی توسط نرم افزاری که ایشون نوشته. حالا کی مقصره؟
با این وضعیت کدوم مدیرعاملی دیگه به مدیراش اعتماد میکنه؟
من دو ماه گذشته در حالیکه تو خونه نشسته بودم از کارت بانکیم برداشت شد؟؟؟؟ اوایل به بانکها که مراجعه کردم گفتند غیر ممکنه بعد گفتند ممکنه و از کارتها کپی بر میدارند و رمزم که تو فروشگاه بلند میگیم!!!!
سیستم بانکی پیگیر نیست و می گوید خودتان شکایت کنید؟ آخر من برای 200 هزار تومان چند هزار تومان دیگر هزینه کنم؟ کسی که پولو برداشته حتماً یگ چیزی هم رو سرش میگذاره که دوربین تضخیصش نده.
جالب اینکه در سایت بانک ملی زده میشه کارت بانکی را با 5000 ریال بیمه کرد ولی کارکنان بانک ملی امیر کبیر شیراز از این مورد اظهار بی اطلاعی می کنند.
باید برای افزایش ایمنی کاری کرد.
موفق باشید
دوستانی که فکر میکنند که این شخص قابل بوده و یا هکر ، قابلیت چیه وهکر کیه !!! چرا اینقدر سرسری نظر می دهید ؟ طرف یکی از مدیران شرکتی بوده که پیمانکار نرم افزاری بانکها بوده و به بانک ها سرویس میداده و اطلاعات ازاین طریق به دست ایشون رسیده و نه به واسطه قابلیت های فنی در واقع این مردکه عوضی خیانت در امانت کرده ، وقتی 2 سال پیش برای یک جلسه به شرکت انیاک رفتم این آقا با افتخار سرورهایی را که در محل شرکت در اختیار بانک .... قرارداده بودند نشان داد و این قبیل اطلاعات روی این سرور ها ذخیره شده بود
آيا براي افشاي ضعف و حفره هاي امنيتي سيستم بانكي راه ديگه اي وجود نداشت؟
مثلا بهتر نبود اطلاعات حساب هيات وزيران و نمايندگان مجلس و مديران ارشد دولتي رو هك ميكرد؟
حتما بايد دل مردم بي پناه رو بلرزونند ؟
حتما بايد دل مردم بي پناه رو بلرزونند ؟
یک بنده خدایی تو پیام ها نوشته که ضرر زیادی به اعتماد عمومی نسبت به سیستم بانکی وارد شده و ایکاش ایشون رو همون اول استخدام می کردن. شما فکر می کنید اینجا کسی برای اعتماد عمومی، تره هم خورد می کنه؟! یعنی فکر می کنید آمریکا پقدر باید هزینه کنه تا یه همچین بی اعتمادی تو ایران ایجاد کنه اونوقت با یه سهل انگاری مفت و مجانی در راستای اهداف دشمن قدم بر میداریم.
این فرد... که از قیافه اش معلومه که خیلی پلید هست

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.