تقسیم بندی رسانهها به موافق و مخالف غلط است
علی جنتی گفت: فرایند اطلاع رسانی در روابط عمومی سازمان ها و نهادها در مواجهه با رویدادها و اتفاقات جامعه نباید فقط توجیه گر و یا تایید کننده مسایل باشد؛ بلکه لازم است در مواجهه با مسایل به صورت واقع گرایانه به تحلیل مسایل بپردازد.
به گزارش سیتنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با مدیران و مسوولان روابط عمومی های حوزه ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب گفت: جایگاه روابط عمومی در سازمان ها و نهادها بسیار ارزشمند و مهم است و مدیران و مسوولان این بخش در ابتدا لازم است در جریان جایگاه قانونی خود قرار بگیرند.
وی با اشاره به آخرین آیین نامه مصوب دولت درباره روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان ها ادامه داد: بر اساس این مصوبه از جمله وظایف مهم روابط عمومی ها اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت، پاسخگویی به ابهامات، اجرای طرح های تبلیغاتی سازمان، ایجاد حسن همکاری بین کارکنان و مسوولان، نظارت بر انتشار نشریات دستگاه ها، افکار سنجی عمومی و دستگاهی و ... است.
وی با اشاره به نقش و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقا و اعتلای فرهنگ و هنر کشور گفت: وزارت ارشاد به دلیل وظایف خاصی که در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینمایی، هنرهای نمایشی و تجسمی، نشر کتاب، مطبوعات و سایر رسانه ها دارد، دارای حساسیت بالایی است و با دقت پیگیر اخبار عملکرد آن هستند.
وی با اشاره به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید گفت: افراد مختلفی درباره عملکرد این وزارتخانه اظهار نظر می کنند که باید با دقت آنها را رصد کرد و رفع ابهام نمود و اگر لازم بود پاسخ مناسب داد. زیرا برخی از این اظهار نظرها منطقی و به جاست و باید از آنها در جهت رفع نقایص و پیشبرد اهداف و سیاست های وزارتخانه بهره برد.
جنتی افزود: متاسفانه برخی علاقه دارند به جای توجه به موضوعات اصلی و مهم پیگیر حاشیه ها و موضوعات فرعی باشند.
وی ادامه داد: اینکه رسانه ها به دو دسته موافق و مخالف دولت تقسیم کنیم یک اشتباه است. کار درست در فرایند اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فردی که به عنوان مسوول روابط عمومی سازمان و نهادی انتخاب می شود باید احساس تعلق و تعهد ویژه نسبت به حوزه خود داشته باشد تا بتواند در موارد ضروری پاسخگوی شبهات، ابهامات و سوالات جامعه باشد.
وی با تاکید بر داشتن اخلاق حرفه ای در میان مسوولان و کارکنان روابط عمومی افزود: ارایه مشورت های مناسب و به موقع به مدیران از سوی مسوولان روابط عمومی یکی از وظایف اصلی و اساسی مدیران روابط عمومی در سازمان هاست که باید مورد توجه تمامی فعالان این حوزه باشد.
وی همکاری فعال با رسانه های مختلف، ارتباط مناسب با خبرنگاران و روزنامه نگاران اعم از موافق و مخالف دولت، و ... را از دیگر وظایف روابط عمومی ها دانست.
جنتی در ادامه وظایف روابط عمومی افزود: استفاده از فضای مجازی نیز می تواند در پیشبرد اهداف روابط عمومی ها موثر باشد و از این طریق می توان به اطلاع رسانی سریع و مناسب اخبار پرداخت.
وی افزود: از طریق فضای مجازی می توان ارتباطات را وسیع تر کرد تا پاسخ گویی به شبهات و ابهامات به وجود آمده سرعت یابد.
جنتی با تاکید بر التزام بر صداقت به عنوان یکی از ضرویات لازم در اطلاع رسانی گفت: روابط عمومی ها درانجام وظایف خود باید با برنامه پیش روند و از انجام اقدامات باری به هر جهت و روزمرگی در امور بپرهیزند و به خوبی مسایل موجود را تبیین کنند و با پاسخگویی به شبهات موجود، افکار عمومی را در مسیر درست هدایت کنند.
وی تاکید کرد: روابط عمومی معاونت ها و سازمان ها ضمن ارتباط با معاونت و سازمان خود لازم است ارتباط مستقیم با مرکز ورابط عمومی و اطلاع رسانی داشته باشند زیرا مجموعه روابط عمومی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی یک واحد منسجم است و نباید به صورت جزیره ای عمل کند.
جنتی با اشاره به نقش سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخگویی به شبهات و پرسش های موجود در جامعه ادامه داد: نقش سخنگو این است که دستاوردهای وزارتخانه را برای آگاهی افکار عمومی اطلاع رسانی کند و به رفع شبهات ایجاد شده در جامعه بپردازد و لازمه این امر نیز ارایه اطلاعات کافی از سوی روابط عمومی های معاونت ها و سازمان ها به وی است.
در این نشست برخی از مسوولان روابط عمومی ها به ارایه دیدگاه ها، نظرات خود و طرح پیشنهاداتی درباره بهبود وضعیت اطلاع رسانی و برخی مشکلات موجود پرداختند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید