کدخبر :186399 پرینت
04 اردیبهشت 1395 - 17:54

صادرات اپلیکیشن و توجه به دانش‌بنیان‌ها

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران تمرکز بر اپلیکیشن‌نویسی و صادرات آنها، توجه به شرکت‌های نوپا و بازی‌های رایانه‌ای را از محورهای ششمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، خسرو سلجوقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در جشنواره امسال در تداوم برنامه‌های سال گذشته روی سه بخش تمرکز شده و هدف معرفی افراد موفق و ممتاز این رشته است که الگوسازی برای جوانان داشته باشد، گفت: در بخش اول بیشتر هدف این است که روی اپلیکیشن‌نویسی و شرکت‌های نوپا که کارهای نویی را انجام داده و نوآوری داشته‌اند تمرکز شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته روی نرم‌افزارنویسی و اپلیکیشن‌نویسی مانور چندانی داده نشده بود، گفت: در سال گذشته بیش از 50 هزار نرم‌افزار نوشته شده بود و به نظر می‌آید که باید نمونه‌های موفقی که توانستند کسب‌وکار و صادرات کنند را بیشتر به جامعه معرفی کرد. همان‌طور که فناوری در دنیا با سرعت روی تلفن‌های همراه و اپلیکیشن‌نویسی متمرکز شده، این دوره از جشنواره نیز خودش را با این مقوله منطبق‌تر دیده و تمرکزش را روی نوآوری و بالاخص در مقوله سرویس و خدماتی که روی تلفن همراه داده می‌شود گذاشته است.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران بخش دوم این جشنواره را توجه به شرکت‌های نوپا دانست و افزود: امسال بیشتر از سال‌های گذشته به شرکت‌های نوپا توجه شده؛ مخصوصا راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها و مسابقاتی که تحت عنوان رویدادهای آخر هفته برگزار می‌شود و فضایی را فراهم کرده که بتوانیم بیشتر در خدمت استارت‌آپ‌ها باشیم.

سلجوقی با اشاره به نحوه شرکت استارت‌آپ‌ها به دو روش ثبت‌نام از طریق شبکه‌های مجازی و ثبت‌نام حضوری افزود: در این بخش تمرکز بیشتر بر اساس میزان صادرات، اشتغال و نوآوری است که به هرکدام از این شاخص‌ها امتیازهایی داده شده و علاوه بر جایزه معنوی که معرفی این افراد از طریق رسانه‌های جمعی است، جوایز کمی هم گذاشته شده که در روز مسابقه اعلام خواهد شد.

وی بازی‌های رایانه‌ای را محور سوم جشنواره اعلام کرد و توضیح داد: وقتی از بازی‌های یارانه‌ای سخن می‌گوییم، شاید همه فکر کنند بازی است، اما بازی‌های رایانه‌ای امروز مجموعه‌ای از بازی‌ها هست که آموزش و تغییر رفتار و کارهای فرهنگی از طریق آن انجام می‌شود و حتی نوعی از آموزش سلامت و بحث بهداشت در بازی‌های رایانه‌ای نهفته است.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر اهمیت بازی‌های رایانه‌ای خاطرنشان کرد: امروز بازی‌های رایانه‌ای به معنای اخص بازی نیست بلکه ابزاری برای ایجاد تغییر در رفتارهای اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و آموزشی جامعه است. به علاوه اینکه در قدیم بازی فقط مخصوص کودکان بود، امروز بازی برای تمام سنین است و ابزارهایش که در قدیم شاید به میدان محدود بود، امروز به یک تلفن همراه و تبلت و لپ‌تاپ محدود شده و نوع بازی‌ها اجتماعی و انفرادی بوده و قدرت مانور زیادی به مقوله بازی داده است.

سلجوقی در ادامه افزود: تنوعی از حمایت‌های معنوی و مادی مطرح و همکاری‌های نزدیکی بین معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، شورای عالی فضای مجازی، سازمان فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت فناوری و نوآوری ایجاد شده؛ به اضافه اینکه یک کارگروه مختص وام وجوه اداره‌شده برای بازی‌های رایانه‌ای تشکیل دادیم و همچنین به دنبال این هستیم که یک سری آموزش‌های مربوط به دوره‌های کارشناسی، ارشد و دکتری بازی‌های رایانه‌ای را هم در کشور فعال کنیم.

وی با اشاره به حضور و نقش بخش خصوصی در جشنواره فاوا اظهار کرد: از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) به عنوان نماینده بخش خصوصی استفاده و سعی می‌کنیم کارها را با آنها هماهنگ کنیم. حداقل در دولت تدبیر و امید با سازمان نصر هماهنگ پیش رفتیم و کارهایی از قبیل وام وجوه اداره‌شده، برگزاری جشنواره، داوری‌ها و ارزیابی‌ها توسط آنها انجام می‌شود و در شورای سیاست‌گذاری و اجرا و برنامه‌ریزی نیز حضور دارند.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین به واگذاری فعالیت‌های اجرایی فناوری اطلاعات به بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: این یک تعامل دوجانبه است، هم بخش خصوصی باید خودش را آماده کرده و علاقه‌مند باشد و هم برای بخش دولتی یک اعتماد قلبی حاصل شده باشد که این کار از طرف خصوصی شدنی است. اما به نظر می‌رسد ارتباط‌ها نسبت به سال‌های قبل خیلی بیشتر شده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.