USSD هر چه سریعتر با کانالهای مطمئنتر جایگزین شود
اخیرا محدودیتهایی در حوزه ارائه خدمات پرداخت روی درگاه USSD اعمال شده است. برخی معتقدند رمزگذاری نشدن اطلاعات بانکی مشتریان و قرار گرفتن آنها روی سرورهای اپراتورها دلیل ممنوعیتهای اخیر است؛ در چنین شرایطی استفاده از برنامکهای مبتنی بر اینترنت برای ارائه خدمات پرداخت به عنوان یک راه حل میانی پیشنهاد میشود. اما پرسش اینجاست که آیا کد کردن اطلاعات توسط اپراتورها بهمنظور رعایت اصول امنیتی، میتواند استفاده از درگاه USSD را همچنان به عنوان یک گزینه پیش روی مردم باز نگه دارد؟
به گزارش سیتنا، محمد نژاد صداقت، مدیر پرداخت الکترونیکی فناپ در پاسخ به این سوال می گوید: کد کردن پیام روی USSD اگرچه شدنی است اما صرفه اقتصادی ندارد و از مسیر آینده دور است، بنابراین نباید روی تکنولوژی قدیمی سرمایهگذاری کرد. چرا که میتوان با کیفیت خیلی خوب، محتوایی را روی 3G یا اپلیکیشن منتقل کرد و بهتر است USSD هر چه سریعتر با کانالهای مطمئنتر جایگزین شود.
او ادامه میدهد: برنامک، شبیه به مدل اینترنت کار میکند و در این مدل، تمام پروتکلهای امنیتی رعایت و کل کانال رمزگذاری میشود. دادهای که رد و بدل میشود نیز به هیچ وجه قابل تشخیص نیست و اپراتور هم در این میان دیگر نقشی ندارد.
مدیر پرداخت الکترونیکی فناپ، فعالیت انحصارطلبانه اپراتورها را یکی دیگر از مشکلات USSD دانسته و میگوید: اپراتورها 80 درصد درآمد هر تراکنش را از آن خود میکنند، در حالیکه با مهاجرت خدمات روی بستر دیتا و اینترنت، این انحصارطلبی از بین میرود. در آن شرایط، اپراتور دیگر نمیتواند سهمی از درآمدها داشته باشد. ذخیره این درآمدها نیز منجر به ارائه و توسعه برنامکهای کارآمدتر با محتوای غنیتر و ظاهری مناسبتر میشود تا بدینترتیب مشتریان هم تشویق به استفاده شوند.
به گفته وی، ممکن است در آینده نزدیک بخش عمدهای از تراکنشهای پرداخت روی اپلیکیشنها انجام شود و به نظر، بانک مرکزی از این قضیه حمایت میکند؛ چرا که هم انحصار اپراتور شکسته و هم امنیت مشتریان حفظ میشود.
مدیر پرداخت الکترونیکی فناپ در پاسخ به این سوال که با توجه به ممنوعیت انجام تراکنش خرید و ماندهگیری، چه اندازه از کاربران USSD ریزش میکنند، میگوید: به گفته بانک مرکزی، کاربران هر بانک میتوانند ماندهحسابشان را از سوئیچ بانک خود بگیرند؛ به هر حال این مسئله یک آسیب است. البته کاربر برای دریافت ماندهحساب کارمزد پرداخت میکند؛ یعنی صرفاً هنگام نیاز از USSD برای دریافت مانده حساب استفاده میکند. در شرایط نیاز، احتمالاً کاربر از USSD بانک خود استفاده میکند و با مشکل جدی مواجه نخواهد شد. بنابراین ریزش خاصی در سطح کلی نخواهیم داشت.
به گفته وی، یکی از راههای زنده نگه داشتن کدهای دستوری، روی آوردن به خدمات ارزشافزوده است. چرا که USSD کانالی کاربرپسند است و باید توانست از آن به عنوان یک کانال ارتباطی استفاده کرد. از طریق این کد میتوان نظرسنجی و رایگیری انجام داد و داده رد و بدل کرد. همچنین میتوان به جز متن، محتواهای دیگری مشروط به کدگذاری جابهجا کرد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید