هدف از ایجاد مراکز رشد نرم و هویتساز «تجاریسازی» است
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی گفت: هدف ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی از ایجاد مراکز رشد در شهرهای مختلف، دستیابی به تجاریسازی در این حوزه است.
به گزارش سیتنا، سیدمحمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی درباره افتتاح مراکز رشد تبریز، اصفهان و یزد که به زودی فعالیتهای جدیدی را آغاز میکند، اظهار کرد: تا امروز سه مرکز رشد حوزه فناوریهای نرم و هویتساز با اسامی مختلف در کشور راهاندازی شده است که این امر طی تفاهمنامهای بود که پیشازاین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شده بود.
وی افزود: ابتدا مرکز رشد تبریز و پس از آن هفته گذشته مرکز رشد اصفهان افتتاح شد. یزد هم به زودی مرکز رشد خود را افتتاح خواهد کرد.
سجادی نیری همچنین افزود: پیشاز این مرکز رشد صنایع فرهنگی و زیارت، در خراسان رضوی افتتاح شده بود، اما مراکزی که به طور خاص طی توافقنامهای با ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی راه¬اندازی شدهاند، مراکز رشد شهرهای اصفهان، تبریز و یزد هستند.
وی با تاکید بر این مسئله که به تعداد مراکز رشد حوزه نرم و هویتساز افزوده خواهد شد، توضیح داد: افزایش این مراکز بستگی به ظرفیت دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد موجود در شهرهای مختلف دارد. برای مثال پارک فناوری قم، در حال حاضر یک مرکز رشد علوم انسانی را دارا هست. پس در این شهر بحث راهاندازی مرکز رشد جدیدی را نخواهیم داشت.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی در ادامه گفت: در استانهایی که ظرفیت لازم را برای افتتاح مرکز رشد جدید دارند، مانند استان همدان، اقداماتی را صورت دادهایم که احتمالاً به زودی در این شهر هم منجر به اتفاقات جدیدی در این زمینه شوند.
وی توضیح داد: ما با حوزهای مواجه هستیم که بخشی از آن به صنایع فرهنگی ما باز میگردد و بحث تجاریسازی صنایع فرهنگی مطرح است و از سمتی دیگر با توجه به نظری که دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دارند، مبحث تجاریسازی علوم انسانی مطرح و قابل توجه است.
سجادی نیری افزود: در برخی از دانشگاهها هر دوی این حوزهها با هم ترکیب شدند؛ مانند استان یزد که در آن مرکز رشد علوم انسانی و هنر از قبل مطرح گردیده بود. در بعضی از دانشگاهها تلاش شده است این مسئله تفکیک شود. دانشگاههایی که رویکرد هنری دارند، پردیسهای معماری و امثالهم به سمت مراکز رشد هنری یا صنایع فرهنگی سوق پیدا کردهاند. همچنین دانشگاههایی که وجه علوم انسانی آنها قویتر است مرکز رشد علوم انسانی و فناوری نرم خواهند داشت.
وی مهمترین مأموریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در افتتاح مراکز رشد حوزه فناوریهای نرم و هویتساز در نظر گرفته شده است را بحث تجاریسازی و تولید ثروت از حوزه علوم انسانی و صنایع فرهنگی عنوان کرد و گفت: هر ستادی متناسب با فضا و حوزهای که در آن فعالیت میکند باید به کسبوکار حوزه مربوطه کمک کرده و آن را تجاریسازی کند تا کشور در این حوزه ارتقا یابد. در همین راستا بزرگترین اولویت ما هم اقتصاد فرهنگ است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی در ادامه بیان کرد: برای دستیابی به این تجاریسازی، زیرمجموعه تمامی صنایع فرهنگی، باید یک زیستبوم شکل بگیرد. برای مثال اگر درباره صنایعدستی صحبت میکنیم اتفاقاتی باید بیافتد، اگر درباره حوزه انیمیشن صحبت میکنیم، به این دلیل که ممکن است در این بخش برای استفاده از فناوری، پیشرفتهای بیشتری داشته باشیم، باید فعالیتهای دیگری صورت گیرد.
سجادی نیری ادامه داد: ما در ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی، سعی داریم متناسب با هر زیرشاخه، فعالیتهایی را انجام دهیم که به تجاریسازی و رونق اقتصاد آن حوزه منجر شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید