کد مطلب: 

17409

گزارش سیتنا از همایش گرامیداشت هفتصدمین سال تولد میرسید علی همدانی

گزارش سیتنا از همایش گرامیداشت هفتصدمین سال تولد میرسید علی همدانی

رییس موسسه فرهنگی اکو در همایش بین المللی گرامیداشت میرسید علی همدانی، ابراز کرد: گفتمان تساهل از جمله فعالیت‌های بسیار مهم اوست که با گذشت سال‌ها اهمیت خود را از دست نداده است.

به گزارش خبرنگار سیتنا (CITNA.IR)، این مراسم عصر شنبه با حضور آیت‌الله محمدی، نماینده‌ی ولی فقیه و امام جمعه‌ی همدان، ابوذر ابراهیمی‌ ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر افتخار حسین عارف، رییس موسسه فرهنگی اکو، دکتر علی اشرف شبستری ، رییس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان، قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر نعمت الله امام زاده، سفیر تاجیکستان در ایران و تنی چند از مسوولان این حوزه در محل موزه ملی ایران برگزار شد.

مشارکت و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو- ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موسسه فرهنگی اکو، جامعه المصطفی، موزه ملی ملک، سفارت تاجیکستان و موسسه فرهنگی نقش جاوید برگزار شد.

دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در افتتاحیه این همایش با اشاره به خط مشی فکری میرسید علی همدانی از فقه شیعی، گفت: در دین اسلام، در هر دستور و سفارشی که شده، قید وجود دارد؛ اما در خدمت کردن قیدی وجود ندارد و مطلق است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همین راستا، افزود: حتی در معرفی افرادی که خدمت را دریافت می‌کنند، از عبارت ناس یعنی مردم استفاده می‌شود و قید مسلمان ندارد. این یکی از ویژگی‌هایی است که امام حسین (ع) به آن توجه کرده است و در شعر میرسید علی همدانی تفسیر شده است.

ترکمان در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر نقش عرفا در ترویج صلح و آرامش، اذعان داشت: همچنین باید بدانیم که هر جا عرفان تقویت شده، افراطی‌گری به سستی و ضعف گراییده است چون در عرفان کشتن مفهومی ندارد. در طول تاریخ حتی یک عارف پیدا نمی‌کنید که دستور قتل کسی را داده باشد.

در ادامه‎ی مراسم، دکتر افتخار حسین عارف، رییس موسسه فرهنگی اکو با تشکر از برگزاری این همایش، اعلام کرد: اگر سازمان‎های فرهنگی در ایران زندگینامه‎ی این فیلسوف را تهیه کنند یونسکو و اکو آمادگی انتشار این زندگینامه را به زبان های مختلف دارد.

رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به ناآرامی‌های ایجاد شده در جهان و لزوم اهمیت ثبات، صلح و آرامش در زندگی انسان‌ها از سویی و نقش میرسیدعلی همدانی در ترویج صلح در جهان از سوی دیگر، گفت: گفتمان تساهل از جمله فعالیت‌های بسیار مهم اوست که با گذشت سال‌ها اهمیت خود را از دست نداده است. فلاسفه هم می‌توانند چشم داشت زیادی به آثار او داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر امام‌زاده، سفیر تاجیکستان در ایران نیز به علاقه وافر مردم تاجیکستان به میرسیدعلی همدانی اشاره کرد و حضور وی را در زندگی مردم تاجیکستان بسیار پررنگ دانست و گفت: علاقه‌ی مردم تاجیکستان و دولت به میر سیدعلی همدانی بسیار زیاد است تا حدی که پول تاجیکی مردم با نقش میرسیدعلی و آرامگاه او و پول ملی نیز مصرع شعر «هر که ما را یاد کرد،‌ ایزد مر او را یار باد» تزیین شده است.

سفیر تاجیکستان در ادامه افزود: هر جوانی که بر مزار او می‌رود، دعای نیک بختی می‌طلبد. به دلیل بزرگداشت میرسیدعلی همدانی دولت و وزارت فرهنگ تاجیکستان هم بزرگداشت او را برگزار خواهند کرد و طی آن ایران نیز همکاری‌هایی خواهد داشت.

 

وی هم‌چنین به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت تاجیکستان برای معرفی سیدعلی همدانی به جهانیان اشاره کرد و ابراز داشت: خوشبختانه اقداماتی برای ثبت میرسیدعلی همدانی در یونسکو انجام شد و ایران از اولین کشورهای حمایت کننده ما بود.

 

علی اشرف شبستری مدیر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان نیز با اشاره به ناشناخته بودن شخصیت و آثار میر سیدعلی همدانی در ایران، گفت: برخی اسناد نیز حکایت از آن دارد که امام خمینی (ره) نیز با چند واسطه به وی می رسد و سیدحیدر موسوی صفوی اردبیلی نیز جد حضرت امام (ره) بوده است.

 

گفتنی است؛ همایش گرامیداشت هفتصدمین سال تولد میرسید علی همدانی، به مناسبت ثبت نام وی در تقویم مشاهیر 2014 یونسکو به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مؤسسه‌ی فرهنگی اکو، سفارت تاجیکستان در تهران، جامعه المصطفی العالمیه و مؤسسه‌ی نقش جاوید، عصر شنبه سوم آبان در محل موزه‌ی ملی ایران، برگزار شد.

 

امیر سیدعلی‎بن‎شهاب، معروف به میر سید علی همدانی عارف، عالم، شاعر ایرانی قرن هشتم و از مبلغان عمده اسلام بود. بیش از ۱۱۰ اثر به وی منسوب است. از وی بعنوان «امیر کبیر» و «شاه همدان» نیز نام برده شده‌است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-26 04:31

افزودن دیدگاه جدید