کد مطلب: 

172603
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی:

مسیر و چشم‌انداز فناورانه کشور را «نقشه راه فناوری» تعیین می‌کند

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان کرد: نقشه راه فناوری که طراحی کرده ایم، مسیر و چشم انداز فناورانه کشور را تعیین خواهد کرد.
مسیر و چشم‌انداز فناورانه کشور را «نقشه راه فناوری» تعیین می‌کند

به گزارش سیتنا، دکتر امید توکلی، رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره جزئیات نقشه راه فناوری، اظهار کرد: برای اولویت بندی های مورد نیاز در زمینه فناوری در 13 ستاد راهبردی معاونت علمی و فناوری که سه ماهیت متفاوت فناوری محور، ماموریت محور و بخش محور هستند و کارکردهای فناور محور آنها با یکدیگر متفاوت است باید یک نقشه راه تعیین می کردیم.
وی افزود: فعالیت های ستاد را نیز بر اساس همین اولویت ها تعیین می‌کنیم و برای این کار نیاز داریم یک مسیر راه تعریف کنیم و نگاه کنیم که در حال حاضر در زمنیه آن فناوری خاص در چه وضعیتی قرار داریم، در دنیا چه جایگاهی داریم و مزیت های نسبی مثل آب و هوایی، جغرافیایی، نیروی انسانی و ... که در این زمینه در کشور وجود دارد را نیز بررسی کنیم.
توکلی با اشاره به اینکه بررسی کامل فناوری مورد نیاز ضروری است، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که این فناوری از نظر سیاسی و اجتماعی نیز چه مزیت های نسبی را ایجاد می کند برای کشور که برای فهمیدن این نکته نیاز داشتیم که یک مسیر مشخص و جامع داشته باشیم.

هدف طراحی نقشه راه فناوری
وی بیان کرد: نقشه راه فناوری نیز با همین هدف طراحی شد تا بررسی کنیم در هر حوزه فناورانه ای چه وضعیتی داریم، دنیا در چه شرایطی قرار دارد، جایگاه ایران در این حوزه چیست و چه اقدامات عملیاتی باید داشته باشیم تا به نقطه مطلوب برسیم.
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی با اشاره به اینکه در نقشه راه فناوری به این نکته نیز توجه شده است که کشور به چه فناوری هایی نیاز دارد و بازده زمانی رسیدن به آن چه قدر است و راه رسیدن به این فناوری نیز مشخص می شود. 
وی خاطرنشان کرد: مسیر، اهداف و چشم اندازهای رسیدن به فناوری مورد نیاز را مشخص می کنیم و برای این چشم انداز مشخص یک سری اهداف تعیین می کنیم و بعد برای اینکه به آن اهداف برسیم یک سری اقدامات راهبردی و عملیاتی تعریف می کنیم و به هر ستاد ارائه می کنیم.

یک بسته کامل اطلاعاتی
توکلی با تشبیه نقشه راه فناوری به یک بسته کامل اطلاعاتی گفت: زمانی که مسیر، اهداف چشم اندازها و بازده زمانی رسیدن به فناوری مشخص شد از بسته جامع نقشه راه فناوری کمک می گیریم و راه را طی می کنیم تا راه اشتباه و بی نتیجه را دنبال نکنیم.
وی اظهار کرد: برای رسیدن به نقشه راه فناوری از توانمدی و ظرفیت همه دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد و ستادها استفاده می کنیم و به جای پراکنده کاری یک تجمیع توانمندی ایجاد کرده و از همه مراکز را در همین نقشه راه حرکت می دهیم. 
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی با اشاره به اینکه در نقشه راه فناوری یک کنسرسیومی از توانمنمدی ها است، افزود: در نقشه راه فناوری همه ظرفیت و توانایی مراکز یک جا جمع شده و مانند مراکز مانند یک پازلی کنار هم قرار می گیرند تا در صورت نیاز از توان خود استفاده کنند.
توکلی تصریح کرد: دبیرخانه نقشه راه فناوری نیز با نظر دکتر ستاری در مرکز فناوری های راهبردی تشکیل شده است تا متودولوژی نقشه راه را در بیاوریم که برای این موضوع از متخصصان این حوزه از بیرون مجموعه دعوت کردیم و جلسات متعدد داشتیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم. 
به گفته وی، در نهایت شرح خدمات یا متودولوژی را آماده کردیم تا از این طریق، هم افزایی و یکپارچگی شکل بگیرد و از توان همه به درستی استفاده کنیم.

نقطه تفاوت با دیگر نقشه راه ها
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی با تاکید بر نقطه تفاوت این نقشه راه با دیگر نقشه راه های تدوین شده، گفت: تاکید خاص ما بر روی وضعیت نظام نوآوری مهم ترین تفاوت این نقشه راه فناوری است که برای رسیدن به این موضوع یک مطالعه تطبیقی در کشورهای منتخب دنیا داشتیم و نظام نوآوری مرتبط با آن را نیز بررسی کرده ایم. 
توکلی همچنین بیان کرد: این مطالعه تطبیقی را در کشورهای پیشگام جهان، کشورهای در حال توسعه و در نهایت در کشورهای منطقه که با ما رقابت دارند انجام داده ایم. 
وی در پایان عنوان کرد: در نهایت وضعیت مطلوب، چشم اندازها و مسیر را مشخص می کنیم مشخص می کنیم و در کنار آنها راهبردها و اقدامات عملیاتی را نیز تعیین می کنیم و بازده زمانی آن را نیز در نظر می گیریم در نهایت پایش و ارزیابی نقشه راه را خواهیم داشت که این موضوع نیز جزء نقاط متفاوت این نقشه راه با دیگر نقشه راه ها است.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-01-27 18:40

افزودن دیدگاه جدید