برگزاری دومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه صادرات محصولات دانشبنیان
در دومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و کسب و کار بین المللی، اهداف و مأموریتهای کریدور تازه تأسیس صادرات محصولات دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش سیتنا، مهندس علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دومین جلسه کمیسون صادرات محصولات دانش بنیان در سال جاری، اظهار کرد: در این جلسه قصد داریم از پیشنهادات اعضای محترم کمیسیون، در راستای نیل به اهداف و مأموریتهای کریدور تازه تأسیس صادرات محصولات دانش بنیان بهره مند شویم.
وی افزود: قرار نیست کریدور صادرات محصولات دانش بنیان، دولتی باشد بلکه خود دولت قصد دارد به کمک بخش خصوصی مجموعه هایی که در کار صادرات محصولات دانش بنیان حرفی برای گفتن دارند و متخصص در این حوزه هستند را یک جا جمع کند و از خدمات آنها در جهت کمک به شرکت های دانش بنیانی که به هر دلیل در مقوله صادارت محصولات خود با مشکل مواجه هستند استفاده نماید و اینگونه شرکتها با مراجعه به این کریدور نیاز خود را مرتفع کنند.
بیرنگ، درباره ضرورت وجود کریدور صادرات محصولات دانش بنیان در کشور، بیان کرد: این کریدور کاملا توسط شرکتهای خصوصی اداره می شود و افراد خبره ای که در این کریدور حضور دارند به شرکتهای دانش بنیانی که قصد صادرات محصولات خود را دارند خدمات مشاوره ای ارائه می دهند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت ها در فرآیند توسعه صادرات خود نیاز به برخی از این سرویس ها دارند که ما سعی کرده ایم این خدمات را در قالب کریدور به آنها ارائه کنیم زیرا بسیاری از شرکت هایی که قصد صادرات محصولات خود را دارند بعضا به دلیل ناآشنایی با برخی حوزه ها در این کار موفق نمی شوند.
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی با اشاره به اینکه معاونت علمی متولی شرکت های دانش بنیان در کشور است، گفت: با توجه به همین موضوع، معاونت علمی تصمیم گرفته است تا از طریق این کریدور به توسعه صادرات محصولات دانش بنیان کمک کند.
گزارشی از ایجاد کریدور صادرات محصولات دانشبنیان
در ادامه این جلسه دکتر حامد افشاری، رییس موسسه خدمات فناوری تا بازار نیز به ضرورت شکل گیری کریدور محصولات دانش بنیان اشاره نمود و تشکیل چنین کریدوری برای کمک به توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان را بسیار ضروری دانست.
وی در ادامه عنوان نمود: بسیاری از کشورها ایران را هنوز به عنوان یک کشور صادر کننده محصولات دانش بنیان نمی شناسند؛ به همین دلیل برخی از شرکت های کوچک و نوپای دانش بنیان برای شناساندن محصولات خود به بازار جهانی نیاز به کمک و مشاوره دارند که این کریدور چنین خدماتی را به آنها ارائه می کند.
افشاری، با اعتقاد به اینکه ایران برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان خود نیاز به برندسازی دارد، بیان کرد: در حال حاضر یکی از بهترین کارهایی که در زمینه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان می توان انجام داد این است که برندسازی کنیم و از این طریق محصولات خود را به بازار جهانی ارائه کنیم.
وی بیان کرد: عدم شناخت بازار مناسب برای ارائه محصولات، عدم آشنایی با نحوه ورود به بازارهای دنیا، عدم توانایی در ارائه خدمات پس از فروش، عدم اطلاع کافی از توان رقبا در بازارهای جهانی و نبود تشکل های صادراتی، از مهم ترین عواملی است که مانع حرکت شرکت ها در جهت توسعه صادرات محصولات دانش بنیان است.
رییس موسسه خدمات فناوری تا بازار معتقد است بهترین شیوه برای حل مشکلات شرکت های دانش بنیان برای توسعه صادرات محصولاتشان تشکیل همین کریدور است که باعث تسهیل کار توسعه صادرات آنها می شود.
وی بیان کرد: این کریدور می تواند باعث تسهیل ورود شرکت های دانش بنیان به بازرهای جهانی شود که صدالبته این موضوع خود مشوقی برای شرکت ها خواهد بود که کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.
افشاری در خصوص رویکرد این کریدور گفت: شناخت و معرفی فرصت های صادراتی، تسهیل صادرات و ایجاد مشوق برای شرکتها در جهت توسعه صادرات و بالا بردن جایگاه ایران در دنیا، مهم ترین رویکرد این کریدور است.
وی درباره نوع خدماتی که به شرکت های متقاضی ارائه می شود، گفت: 8 گروه خدمت در کریدور به متقاضیان ارائه می شود که برخی از این خدمات در قالب ارائه مشاوره و برخی نیز در صورت امکان با تسهیل در کار آنها به صورت ارائه سوبسید انجام می گیرد.
رییس موسسه خدمات فناوری تا بازار، خدمات بازرگانی، حمل و نقل، اخذ کارت بازرگانی، گمرک و ترخیص کالا، ثبت علامت تجاری، رصد فناوری دنیا و تحلیل پتنت های موجود، تدوین برنامه صادراتی و غیره را مهم ترین مشاوره هایی عنوان کرد که در کریدور به شرکت ها ارائه می شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید