دلیل رقابت اپراتورها بر سر عنوان "پایینترین تعرفه ارتباطی به حاجیان"
همزمان با آغاز موسم حج ابراهیمی 64 هزار و 850 نفر ایرانی به مرور از چهاردهم شهریور ماه عازم سرزمین وحی شدند.
به گزارش سیتنا، شروع این ایام طبق روال هر ساله فرصت خوبی برای رقابت و خودنمایی اپراتورهای سیار کشور برای ارائه خدمات خاص به حجاج بیتالله الحرام است.
بسیاری از حاجیان که طی سالهای گذشته همواره دغدغه برقراری ارتباط با خانواده و اقوامشان از دیار غربت و گفتگو با دوستانشان از جوار کعبه دلها را داشتند اما نمیدانستند که این نیاز را به چه نحو برآورده کنند، زمینهای را برای برخی سوء استفاده کنندگان ایجاد کردند که موجب رونق سیمکارتهای عربی در ایام حج میشد اما اکنون میدانند که استفاده از سیمکارتهای ایرانی نیز مقدور است.
سالهای گذشته که چندان دور هم نیستند شایعه ارزانتر بودن استفاده از سیمکارتهای عربی چندان ر آوازه شده بود که حتی کاروانها نیز در جلسات توجیهی خود بارها این موضوع را تأکید میکردند تا حاجیان با خریدن سیمکارت اپراتوری عربی، از هزینهکردهای هنگفت نجات یابند.
به گزارش تسنیم، اما اکنون شرایط متفاوت است و اپراتورهای داخل کشور دو سه سالی میشود که مانور تبلیغاتی گستردهای روی این موضوع داشتهاند تا به زائران خانه خدا بگویند که استفاده از سیمکارتهای داخلی مقرون به صرفهتر است.
شایعه هزینهبر بودن روشن کردن تلفن همراه در کشور عربستان هم از دیگر موضوعاتی بود که همواره باعث دغدغه ذهنی برای حاجیان میشد که در این راستا چندین سال است که اپراتورها خود را به هر آب و آتشی میزنند تا به عموم بفهمانند که روشن کردن تلفن همراه در کشوری دیگر هزینهای در بر نخواهد داشت.
با مساعد شدن وضعیت این حوزه و با توجه به اینکه اکثر حاجیان اکنون با سیمکارت ایرانی خود عازم حج میشوند، باید گفت که هزینه رومینگ ارتباطات از ایران به سمت عربستان به مراتب ارزان و به صرفهتر است و از این جهت اگر تماسی از ایران به سیمکارت ایرانی حجاج برقرار شود به مراتب ارزانتر از رومینگی خواهد بود که اگر با سیمکارت ایرانی از عربستان به ایران تماس بگیریم.
در حالتی که ایرانیان با سیمکارت ایرانی حجاج تماس بگیرند تنها شامل رومینگ و هزینه شهری میشوند که رومینگ ایران از عربستان ارزانتر است اما اگر خود حاجیان اقدام به برقراری این تماس کنند باید رومینگ عربستان به ایران را بپردازند که هزینه بیشتری به دنبال دارد.
اما ورای این موضوعات و روال فنی در شیوه ارتباطگیری با حجاج، اپراتورهای ایرانی وارد سیکل رقابتی خاصی شدهاند که برای جلب توجه حاجیان دست به هرگونه اقدامی میزنند.
در شرایطی که هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل تعرفههای مختلفی برای ارتباطات با عربستان ارائه کردهاند، هر کدام پایینترین تعرفه را از آنِ خود میدانند!
یک روز همراه اول دست به انتشار اخباری پیرامون پایینترین تعرفه مکالماتی به حجاج خانه خدا میزند و روز دیگر ایرانسل.
باز هم تأکید میشود که هر دوی این اپراتورها ارقام متفاوتی در بخشهای مختلف مربوط به برقراری ارتباطات دارند و از این جهت پایینترین تعرفه از آنِ اپراتوری خواهد بود که پایینترین تعرفه را در سطوح مختلف داشته باشد.
اما برای دستیابی به پاسخی قانع کننده درباره چنین رقابت مشکوکی که همراه اول را به سمتی میکشاند که مجددا روی تعرفههای در نظر گرفته شدهاش تخفیف قائل شود، شاید بهتر باشد که نگاهی به میزان ارتباطات برقرار شده در سالهای گذشته بیاندازیم.
شرکت ارتباطات زیرساخت در ایام حج سال 91 از برقراری 17 میلیون و 500 هزار دقیقه مکالمه حجاج ایرانی خبر داد و به نقل از ابوالفضل انوریان رییس کمیته اجرایی ارتباطات بینالملل عربستان گفت: این میزان مکالمه از طریق 7 میلیون و 500 هزار تماس تلفنی برقرار شده است.
وی ابراز کرد: از این میزان 6 میلیون تماس از ایران به سمت عربستان بود که 15 میلیون دقیقه ارتباط با حجاج ایرانی از این طریق برقرار شد.
او همچنین گفته بود که یک میلیون و 500 هزار تماس تلفنی نیز از سمت عربستان به سمت ایران برقرار شد که از این طریق نیز دو میلیون 500 هزار دقیقه تماس تلفنی حجاج ایرانی با بستگان و آشنایانشان در ایران برقرار شد.
پس به راحتی میتوان به دلیل رقابت اپراتورها بر سر عنوان "پایینترین تعرفه ارتباطی به حاجیان" پی برد.
جذابیت هم به اندازهای است که همراه اول با 17 روز تأخیر، تعرفههای ارتباطی خود را اصلاح کرد و به شکلی رقابتیتر با ایرانسل درآمد.
حال برای شفاف شدن تعرفههای هر دو اپراتور اول و دوم کشور در زمینه خدماتدهی به حجاج بیتالله الحرام نگاهی گذرا به تعرفههای آنها در بخشهای مختلف میاندازیم.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید