هر آنچه باید در مورد 3G و 4G بدانید/ نحوهی دسترسی، هزینهها و ...
حدود یک ماه از ارائه 3G یا نسل سوم ارتباطی توسط اپراتورهای اول و دوم میگذرد و با وجود اطلاعرسانیهای صورت گرفته همچنان سوالات متعددی برای کاربران وجود دارد.
به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، با به پایان رسیدن دوره انحصار رایتل قرار بر آن شد که ارائه 3G توسط دو اپراتور اول تلفن همراه نیز دنبال شده و تمام اپراتورها به ارائه خدمات پهن باند بپردازند.
اما به غیر از رایتل که چند سالی است سابقه ارائه این خدمات را داشت، از ابتدای شهریورماه ایرانسل نیز به طور رسمی مجوز ارائه این خدمات را دریافت کرده و اپراتور اول هم در حال انجام تستهای آزمایشی است تا پس از به پایان رسیدن دوره آزمایشی به ارائه رسمی این خدمات بپردازند.
اپراتور دوم اکنون به ارائه این خدمات در 20 شهر کشور پرداخت که به تازگی چهار شهر جدید نیز به این شهرها افزوده شده است. اکنون کاربران ایرانسل در شهرهای مذکور با سوالات متعددی مواجه هستند که به دلیل تکرار چندین باره این سوالات، بار دیگر در این گزارش به برخی از رایجترین سوالاتی که در این زمینه وجود دارد پاسخ داده خواهد شد.
- چه کسانی به 3G دسترسی دارند؟
بنا بر اعلام اپراتور دوم ارتباطی کشور در حال حاضر مردم 24 شهر به خدمات نسلهای 3 و 4 ایرانسل یا خدمات باند پهن دسترسی دارند و مشترکین سیمکارتهای دائمی، اعتباری و دیتای ایرانسل در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اهواز، تبریز، شیراز، رشت، ارومیه، کرمانشاه، همدان، خرم آباد، سنندج، بندرعباس، اراک، اردبیل، قزوین، قم، زنجان، ایلام، بندرانزلی، طوس، طرقبه، گرمدره و اسدآباد میتوانند بدون تعویض سیم کارت خود و یا پرداخت هرگونه هزینه راه اندازی و فعال سازی، از خدمات نسل ۳ بهرهمند شوند.
- کاربران از کجا متوجه شوند به 3G دسترسی دارند؟
در زمان دسترسی کاربران به شبکه نسل 3 در صورت روشن بودن اینترنت تلفن همراه بر روی صفحه گوشی علائمی مانند H، H+ و یا 3G ظاهر میشود که این علائم گویای آن است که مشترک در منطقه تحت پوشش خدمات باند پهن ایرانسل قرار دارد و میتواند از این خدمات بهره مند شود.
- برای دسترسی به 3G تنظیمات خاصی لازم است؟
مشترکین اپراتور دوم با حضور در مناطق تحت پوشش، تنها با اضافه کردن یک APN یا access point name بر روی mtnirancell و روشن کردن قابلیت 3G یا WCDMA یا LTE گوشی تلفن همراه خود میتوانند از امکانات نسل سوم استفاده کنند.
البته مشترکین علاقهمند به استفاده از خدمات نسل سه باید توجه داشته باشند که نوع اتصالشان به شبکه اینترنت همراه (نسل ۲، ۳ و یا ۴) براساس قابلیتهای فنی گوشی تلفن همراه و همچنین تنظیمات مرتبط با شبکه انتخابی پیش فرض در تلفنهای همراهشان تعیین خواهد شد و این بدان معنی است که اگر طبق تنظیمات گوشی مشترک، شبکه پیش فرض، ن0سل 3 انتخاب شده باشد ولی مشترک در محدوه پوشش نسل 2 باشد، گوشی به طور خودکار از اتصال شبکه نسل 2 استفاده خواهد کرد.
- هزینههای 3G از چه قرار است؟
سوال رایج دیگری که در این حوزه وجود دارد بحث هزینههای بهرهمندی از اینترنت نسل سه است که بنا بر آنچه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات پیش از این اعلام کرده برای استفاده از هر کیلوبایت اینترنت نسل 3 کاربران موظف به پرداخت هزینهای معادل نیم ریال هستند در حالی که این رقم در نسلهای قبلی ارتباطی حدود چهار تا پنج ریال بود.
البته برای پایین آمدن هزینههای استفاده از 3G به طور غالب کاربران به فعال سازی بستههای تخفیفی میپردازند چراکه در غیر این صورت استفاده از این سرویس هزینههایی به مراتب بالاتر را به کاربر تحمیل خواهد کرد.
اما برخی از مشترکین ایرانسل میگویند تعرفه هر کیلوبایت استفاده آزاد (بدون بسته) از اینترنت نسل 3 این اپراتور برخلاف تعرفه اعلام شده (نیم ریال) همچنان پنج ریال محاسبه میشود.
ایرانسل تاکنون توضیحی درباره علت این موضوع نداده و ظاهرا این مساله در حال بررسی است اما لازم است کاربران به این نکته توجه داشته باشند که با به پایان رسیدن دوره استفاده از بستههای تشویقی، تعرفههای اینترنتی به حالت آزاد باز خواهد گشت که در این زمینه بررسیها گویای آن است که در حال حاضر اینترنت آزاد ایرانسل چه در نسل 2 و چه در نسلهای بالاتر بسته به نوع سیمکارت مشترک و ساعت استفاده از اینترنت و این که در ساعات پیک مصرف باشد یا خیر به قیمت یک، سه یا پنج ریال محاسبه خواهد شد.
- تعرفه بستههای اینترنت 3G چگونه است؟
طبق اعلام ایرانسل راههای مختلفی برای فعال سازی اینترنت نسل سه وجود دارد و در این زمینه از بستههای یک روزه تا سه ماهه برای کاربران قابل دسترسی است و رقم آنها از 500 تومان تا 20 هزار تومان متغیر خواهد بود.
- 3G یا 4G ؟
همچنین برخی انتقاداتی نسبت به تبلیغات LTE توسط اپراتور دوم مطرح شده زیرا ایرانسل در تبلیغاتش از ارائه توأمان 3G و 4G خبر می دهد، در حالیکه هنوز مشترک عادی امکان استفاده از خدمات نسل 4 تلفن همراه (4G) را ندارد.
براساس مجوزهای صادر شده، این اپراتور محدودیتی در ارائه خدمات نداشته و به گفته وزیر ارتباطات از این پس ارائه خدمات حالت سرویس محور پیدا کرده و هر گاه اپراتورها توان ارائه سرویسی جدید را داشته باشند، پس از بررسیهای سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مجوز ارائه آن صادر خواهد شد.
در این میان LTE یکی از استانداردهای 4G به شمار میرود که به نظر میرسد در حال حاضر ایرانسل در بحث 4G فعلا تمرکز خود را بر روی این بخش گذاشته است. البته با توجه به این که در حال حاضر تعداد گوشیهایی که نسلهای بالاتر از نسل 3 را پشتیبانی میکنند در بازار کم است، شاید ارائه سرویسهای موبایل محور نسل 4 اولویتی جدی برای اپراتورها نباشد.
در ارتباط با ارائه این خدمات هم گفته میشود اپراتورها تلاش دارند با انجام آزمایشهای لازم در این باره در برخی مناطق برای ورود به نسل های بالاتر ارتباطی آمادگیهای لازم را کسب کنند. هرچند تاکنون سرویسی در این حوزه آماده ارائه به کاربران نشده و همچنان ارائه خدمات باند پهن بر بستر موبایل به نسل 3 محدود است.
در جدول زیر راه فعال سازی هر یک از بستههای تخفیفی اعلام شده است.
برای دریافت تنظیمات اینترنت همراه هم لازم است کد # 6*۳*۱۳۰* از خط ایرانسل خود شمارهگیری شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید