کد مطلب: 

16531

مشترکین تلفن همراه زیر بمباران تبلیغاتی اپراتورها!

مشترکین تلفن همراه زیر بمباران تبلیغاتی اپراتورها!

مهمترین و موثرترین راه حل برای رهایی از دریافت پیامکهای تبلیغاتی بهره گیری از نرم افزارهای ضد اسپم (Anti Spam) است که تلفن های هوشمند دارای این قابلیت بصورت پیش فرض هستند که برای بهره گیری از آن تنها لازم است پیامک تبلیغاتی را به عنوان Spam مشخص نمایید تا پس از آن پیامکهای ارسال شده توسط آن شماره را دریافت نکنید...

 

به گزارش سیتنا، "نوید کمالی" محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادداشت اختصاصی برای این پایگاه خبری نوشت: امروزه نقش ارتباطات در شکل دهی جوامع نوین قرن بیست و یکمی غیر قابل انکار است بطوری که تمام محققین و بزرگان جهان سیاست و اقتصاد نیز به نقش بارز آن در تسریع فرایند توسعه تمدن جدید بشری اذعان می کنند اما تندروی در بهره برداری از مزایای آن مطمئنا طبعات خوبی را در جامعه به دنبال نخواهد داشت!

فناوری اطلاعات به مثابه یک پل ارتباطی باعث می شود تا افراد و جوامع مختلف و تمام موضوعات و مسائل وابسته به آنها از طریق ابزراهای مبتنی بر آن بصورت آنی و لحظه ای در تبادل و تعامل با یکدیگر باشند بطوری که فاصله زمانی و مکانی در آن مفهوم کلاسیک خود را از دست می دهد اما SPAM سازی یا ایجاد ارتباطات کاذب برای کسب منفعت توسط سرویس دهندگان ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات خصوصا اپراتورهای تلفن همراه در کشور ما معضل نسبتا جدیدی است که لازم است سازمانهای مربوطه برای رفع آن راه حلی ارائه نمایند !

از این رو برای درک بهتر موضوع پیامکهای تبلیغاتی کاذب (Mobile Phone Spam) لازم است با مقدمه ای شروع نماییم تا در نهایت قادر باشیم مبتنی بر تجربیات جهانی مدلی را برای رفع آن ارائه نماییم.

یکی از عمومی ترین و محبوترین ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ، تلفن همراه و شبکه ارتباطات سیار می باشد که موجب شده است حداقل در طول 2 دهه اخیر شهروندان جهان فارغ از مکانی خاص با یکدیگر در ارتباط و تعامل باشند که این خود یکی از مهمترین پیشرفتهای قرن حاظر در مقایسه با تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری و تاریخچه علم ارتباطت است .

تلفن همراه یا موبایل برای نخستین بار در سال 1948 در یک رمان علمی و تخیلی به نام  Space cadetتجسم شد که در آن بوسیله یک تلفن جیبی قهرمان داستان با دوستان و خانواده خود تماس می گرفت ! البته مطمئنا در آن بازه تاریخی این تکنولوژی خارج از واقعیت و امکان ناپذیر تلقی می شده است اما رشد تکنولوژی در 2 دهه بعد موجب شد تا در سال 1973 اولین نسخه تلفن همراه بصورت آزمایشی ارائه شود که این آغازی بر خلق نسل اول تلفن های همراه است.

در طول این سالها به مدد رشد سریع تکنولوژی نسلهای دوم ، سوم و چهارم ارئه شد و امروز پیاده سازی نسل پنجم در حال بررسی و مطالعه است و آنچه مسلم است هر نسل نسبت به نسلهای قبلی خود خدمات بیشتری مبتنی بر نیازهای روز برای کاربران به ارمغان می آورد گرچه هنوز کشور ما در نبرد بین مخالفین و موافقین نسل سوم (3G)  گرفتار است!

یک از پایه ای ترین خدمات تلفن همراه سرویس پیام کوتاه (SMS) می باشد که توانسته است در بین کاربران تلفن همراه جهان بدلیل راحتی کاربری و هزینه پایین محبوبیت بالای پیدا کنند بطوری که به بخشی از سبک ارتباطات و زندگی بشر امروز تبدیل شده است و توانسته است مدل ارتباطات انسانی را تا حدودی تغییر دهد!

پیامک به معنی سرویس پیام کوتاه سرویسی  (Short Message Service)برای تبادل پیام‌های متنی از طریق تلفن‌های همراه و برخی وسیله‌های همراه از جمله رایانه های جیبی است.

سهولت کاربری و پایین بودن هزینه تمام شده نسبت به مکالمه صوتی باعث شده است سوریس پیام کوتاه یکی از سورداورترین خدمات برای شرکت‌های مخابراتی باشد بطوری که تا سال۲۰۱۲ درآمد حاصل از این خدمات حداقل ۶۷ میلیارد دلار در سال بوده است.

برای درک این موضوع کافیست به آمارهای کاربران شرکت کننده در مسابقات پیامکی از جمله برنامه محبوب 90 با اجرای عادل فردوسی پور اشاره کنیم که با احتساب هزینه حداقلی هر پیامک 10 تومان ، در هر برنامه میلیونها تومان درآمد برای شرکت های مخابراتی حامی برنامه ایجاد می شود!

در بیان تاریخچه مختصر اختراع این تکنولوژی می توان گفت پیام کوتاه در سال ۱۹۹۲ در گروه سما تلکام شرکت مخابراتی ودافون در انگلیس اختراع شد. نیل پاپ‌ورت یکی از مهندسین این شرکت که در ساخت این تکنولوژی مشارکت داشت در ۳ دسامبر ۱۹۹۲ اولین پیام کوتاه را فرستاد. در آن زمان تلفن‌های همراه صفحه کلید نداشتند و برای نوشتن پیام کوتاه از کامپیوتر استفاده شد. این سیستم در واقع به عنوان یک پیجر اداری برای گزارش رفت‌وآمد مدیران شرکت‌ها به منشی و دبیرخانه طراحی شده بود اما به مرور زمان استفاده از آن گسترش یافت به طوری‌که تا بیست سال بعد نقشی محوری در نحوه برقراری ارتباط میان انسان‌ها پیدا کرد. بطور مثال در سال 91 و بنا بر آمارهای منتشر شده تنها در ایام نوروز 7 میلیارد پیامک بین مشترکین تلفن های همراه کشور مبادله شده است!

لازم به ذکر است که سرویس پیامک از سال ۱۳۸۱ وارد ایران شد و تا پنج سال بعد فقط از نام اختصاری انگلیسی اس‌ام‌اس (SMS) برای آن استفاده می‌شد  اما در سال ۸۶ فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی واژه‌های پیامک و پیام کوتاه را به عنوان برابرهای فارسی این واژه تصویب کرد.

در طول یک دهه اخیر و خصوصا در سالهای اخیر و پس از آشنایی مدیران ارشد اپراتورهای کشور با مفهوم خدمات ارزش افزوده (VAS) تلفن های همراه کاربران ایرانی مورد بمباران بی وقفه پیامکهای ارسالی از سوی دو اپراتور تلفن همراه غالب کشور قرا گرفته است که با شیوه های گوناگون و با ادبیات های مختلف و بعضا عامیانه تلاش در جلب نظر مخاطبان و ثبت عضویت آنها در شبکه های تبلیغاتی هزینه بر می باشند!

تنوع پیامکهای تبلیغاتی ارسال شده از اپراتورها به حدی است که از خدمات هواشناسی تا فال قهوه و رازهای زناشویی را شامل می شود و با ثبت عضویت در هر یک از آنها مخاطب با بمبارانی بی پایان از پیامک ها روبرو می گردد که دریافت هر عدد از آنها برابر است با کسر مبلغی از حساب مشترک!

خوشبختانه در چند سال گذشته تلاش سازمانهای نظارتی با الزام اپراتورها به نظر خواهی از مشترکین جهت دریافت یا عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی اپراتورها ، اقدام ارزنده ای بود اما این اقدام مانع از ادامه بمباران مشترکین توسط پیامکهای خدمات ارزش افزوده اپراتورها نشد و صرفا تا حدودی دریافت پیامکهای تبلیغاتی ارسال شده توسط شرکتهای خصوصی را محدود کرد.

باید یادآوری نماییم که تنها براساس آمارهایی که از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد منتشر شده مشترکان موبایل در بازه زمانی شش‌ماهه دوم سال 92 بالغ بر 14 هزار مورد شکایت از پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی به این مرکز ارائه کرده‌اند!

البته سوء استفاده اپراتورها از خدمات پیام کوتاه و ارسال تبلیغات پیامکی آزار دهنده از سوی آنها سابقه دیرینه ای دارد زیرا پیش از این اپراتورهای مختلفی در سطح جهان به انجام این گونه اقدامات می پرداخته اند که بدلیل وجود قوانین حامی حقوق مصرف کنندگان با برخوردهای سنگین قضائی از سوی دولتهای مطبوع خود رو برو شده اند.

بطور مثال در سال 2008 یک سرویس دهنده تلفن همراه در ایالات متحده مجبور به پرداخت 150 دلار خسارت بابت ارسال هر پیام تبلیغاتی به مشترکان خود شد البته در پرونده های دیگر این مبلغ بین 200 تا 500 دلار متغییر بوده است ! حال تصور کنید اگر  قرار بر پرداخت خسارت توسط اپراتورهای ایرانی به هر مشترک بابت ارسال روزانه دهها پیامک تبلیغاتی باشد ، تمام سرمایه این دو شرکت بایستی صرف پرداخت خسارت آزار مشترکین گردد!

شاید در طول سالهای اخیر اپراتورها از این رفتار غیر اصولی میلیاردها تومان درآمد کسب کرده باشند اما مهلک ترین ضربه نسبت به اعتماد مردم به خدمات ارزش افزوده تلفن همراه را نیز ایجاد نموده اند بطوری که امروز بصورت روزانه روزنامه ها و حتی گزارشات خبری سیما حاکی از اعتراض مردم نسبت به عملکرد اپراتورها در این زمینه است و شهروندان یکدیگر را نسبت به حذف بی درنگ این گونه پیامک ها تشویق و ترغیب می نمایند گویی صرفا دریافت این پیامکهای تبلیغاتی نیز تهدیدی برای اعتبار و صورت حساب تلفن آنها است!

آری خدمات ارزش افزوده تلفن همراه قرار بود خدمتی باشد برای علاقمندان به دریافت خدمات اطلاعاتی خاص ، اما امروز تبدیل به آزاری دائمی بر روی تلفن های همراه مشترکین شده اند تا حدی که جملات کنایه آمیز و طنز نیز در اینباره نیز در سطح  شبکه های اجتماعی به وفور یافت می شود!

مطمئنا اپراتورها بدون وجود قوانین سفت و سخت ، مشتاقانه از این سیاست کسب درآمد خود عقب نشینی نخواهند نمود لذا لازم است نهاد های نظارتی با وضع قوانین و مقرارت جدید به حمایت از حقوق مصرف کنندگان این خدمات بپردازند اما در این بین و تا وضع قوانین مورد نیاز لازم است به بررسی راه کارهای جلوگیری از دریافت پیامکهای تبلیغاتی آزار دهنده بپردازیم.

برای حل نسبی این معضل مشترکین اپراتور همراه اول می‌توانید با ارسال عدد 1 به شماره پیامک 8999 از دریافت پیامکهای تبلیغاتی غیر اپراتوری رها گردند و  مشترکین ایرانسل نیز برای ثبت درخواست عدم‌دریافت پیامک‌های تبلیغاتی می‌توانید عدد 2 را به شماره 5005 ارسال کنید و یا می‌توانید از طریق خط ایرانسل خود با شماره 700تماس گرفته، درخواست خود را برای لغو این سرویس اعلام کنید.

همزمان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، سامانه 10001314را برای مشترکان موبایل درنظر گرفته تا درصورتی که از دریافت پیامک‌ها شکایت دارند‌ یا اینکه خواستار لغو این سرویس هستند به این سامانه پیامک بزنند. در این روش درصورتی که از دریافت یک پیامک خاص نیز شاکی هستید می‌توانید متن پیامک و شماره ارسال‌کننده پیامک را به شماره سامانه شکایات مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد ارسال کنید.

خوشبختانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز سامانه رسیدگی به شکایت مربوط به پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی خود را به‌صورت اینترنتی راه‌اندازی کرده و مشترکان می‌توانند درخواست خود را در این‌باره از طریق نشانی اینترنتی www.cra.ir دنبال کنند.

اما مهمترین و موثرترین راه حل برای رهایی از دریافت پیامکهای تبلیغاتی بهره گیری از نرم افزارهای ضد اسپم (Anti Spam) است که تلفن های هوشمند دارای این قابلیت بصورت پیش فرض هستند که برای بهره گیری از آن تنها لازم است پیامک تبلیغاتی را به عنوان Spam مشخص نمایید تا پس از آن پیامکهای ارسال شده توسط آن شماره را دریافت نکنید.

در پایان امیدوارم هرچه سریعتر سازمانهای مسئول در این رابطه اقدام نمایند تا بیش از این شاهد شکل گیری نارضایتی مشترکین این خدمات و وقوع جرایم سازمان یافته از جمله کلاهبرداریهای گسترده در این حوزه نباشیم.

انتهای پیام

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-08 19:45

افزودن دیدگاه جدید