کد مطلب: 

16055

راه‌اندازی نسل‎های بالاتر موبایل نیازمند تصویب پیوست فرهنگی است

راه‌اندازی نسل‎های بالاتر موبایل نیازمند تصویب پیوست فرهنگی است

یک فعال فضای مجازی اظهار داشت: مسئله راه اندازی شبکه 3G و اینترنت باند پهن به عنوان یک تغییر بزرگ ملی، نیازمند تهیه و تصویب پیوست فرهنگی از سوی شوارای عالی فضای مجازی است.
 

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری فارس، "ابوذر منتظرقائم" محقق حوزه جنگ نرم درباره لزوم صددرصدی اجرای پیوست فرهنگی برای اینترنت باند پهن در کشور، گفت: از مهم ترین خسارات وارد شده بر یک کشور می‌توان به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد که ناشی از پروژه‌های مختلف با نگاه‌های یک سویه، توجهات مقطعی و تک قطبی است. به طور مثال با ورود یک ابزار و فناوری بدون ارزیابی تاثیرات مثبت و منفی آن بر فضای فرهنگی و اجتماعی، آن را به اجرا درآوردند. در حالی که تاثیرات منفی و خسارات حاصل از این روندها واقعی و غیرقابل چشم‌پوشی بود.

 

وی در ادامه با تاکید بر وضعیت نابسامان اینترنت در کشور افزود: با توسعه اینترنت و بسترهای فناوری اطلاعات بدون توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی، مشکلات و مسائل زیادی در کشور ایجاد شد.

 

این فعال فضای مجازی باه کاستی‌های موجود برای بسط اینترنت باند پهن اذعان داشت: اینترنت و فناوری اطلاعات بدون برخوردای از زیرساخت‌های حقوقی و قانونی که برای راه اندزای و توسعه آن لازم است، رواج یافت و ما همواره شاهد تاثیرات شدید منفی فرهنگی و اجتماعی آن هستیم؛ حتی در مواقعی با خسارات اقتصادی و امنیتی این توسعه بی‌حساب و کتاب و بی‌دقت مواجه شدیم.

 

منتظرقائم با برشمردن آسیب‌های وارد شده بر فضای فرهنگی و اجتماعی کشور، گفت: در وهله اول باید دید چه ضرورت‌هایی در کشور وجود داشت تا نظام مقدس جمهوری اسلامی در بالاترین مراجع تصمیم‌گیری خود به این جمع‌ بندی برای تهیه و تدوین پیوست فرهنگی به عنوان یک تصمیم استراتژیک برای پروژه‌های بزرگ خود اعم از اینترنت و فناوری اطلاعات رسید.

 

وی با اشاره به عدم تحقق اهداف تهیه پیوست فرهنگی در حوزه اینترنت، افزود: تهیه پیوست فرهنگی دیگر به قوانین و اسناد بالادستی ما تبدیل شده است، اما متاسفانه هنوز همان مدیران که بدون توجه به پیوست فرهنگی، پروژه‌ها را توجیه و اجرایی می‌کردند، در منصب مدیریت قرار دارند و همان رویه‌ها در حال تکرار است.

 

این محقق حوزه جنگ نرم درباره سکوت و عدم جلوگیری از این قبیل عملکردها، تاکید کرد: متاسفانه با مشکلات ایجاد شده، هنوز کسی به میدان برخورد و جلوگیری از این مسائل وارد نشده و ما مجددا باید خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از این بی‌دقتی را تحمل کنیم و کسی هم پاسخگو نیست.

 

منتظرقائم در همین راستا خاطر نشان کرد: مسئله راه اندازی شبکه 3G و اینترنت باند پهن به عنوان یک تغییر بزرگ ملی، نیازمند تهیه و تصویب پیوست فرهنگی از سوی شواری عالی فضای مجازی است.

 

وی با تاکید بر انجام پیوست فرهنگی و مطالعات اولیه برای ارزیابی تاثیرات منفی از سوی اپراتورهای خواهان فناوری‌های جدید، بیان کرد: اپراتوری که خواهان راه‌اندازی اینترنت باند پهن در شبکه داخلی است، باید با توجه به شناختی که از ابزار و فناوری ارائه دهنده‌ توسط خودش دارد، پیوست فرهنگی را نیز تهیه کند.

 

وی ادامه داد: اپراتور مسئول باید پیامدهای احتمالی را بررسی کرده و برای کاهش اثرات منفی، راهکاری منطقی و کاربردی ارائه دهد، راهکارها آزمایش شود و در صورت تایید مراجع ذی‌ربط، مجوز برای ارائه خدمات به اپراتور داده شود.

 

منتظر قائم با اشاره به آسیب‌های دیده نشده داخلی ناشی از توسعه پهنای باند گفت: البته فعالان حوزه خانواده و روابط اجتماعی با توجه به مطالعات فراوان و شناختی که از پیامدهای فناوری اطلاعات و اینترنت پهن باند داشتند، پیش‌بینی آسیب‌های فرهنگی از داخل با توسعه فناوری 3G و اینترنت پر سرعت را دارند.

 

وی در پایان متذکر شد: این رویه توسط شرکت‌های داخلی بدون در نظر گرفتن آسیب‌ها در حال راه‌اندازی است و آسیبی که قبلا از خارج از کشور به ما وارد می‌شد، امروزه از داخل و در سایه بی‌دقتی مسئولان داخلی به ما تحمیل می‌گردد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-08-09 10:55

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
همین نظرات شماست که باعث افت وحشتناک سرعت اینترنت در کشور عزیزمان می شود .
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید