کدخبر :15754 پرینت
26 تیر 1393 - 19:37

تأمین سرمایه برای ایده‎های نوآورانه از طریق کاربران اینترنت

متن خبر

اگر سروکارتان با جوانان باشد، حتما تا به حال بارها برایتان پیش‌آمده که از ایده‌ها، ‌آرزوها و سوداهای آنها شنیده باشید. ایده هایی که اگر خوب به آنها بها داده شود و کمی از خامی درآید، شاید بتوانند دنیای آینده ما را تغییر داده و کسب وکاری دانش بنیان را در کشور بنانهند. برپاکنندگان کیک استارتر، وب سایت خود را به همین منظور راه انداخته اند.

 

به گزارش سیتنا، جام جم در گزارشی افزوده است: کیک استارتر، وب سایتی است که با هدف کمک به افراد صاحب اندیشه و خلاق برای به ثمر رساندن ایده های نوآورانه آنها ایجاد شده است. روند کار سایت به این صورت است که فرد یا شرکت صاحب ایده، اطلاعات کافی از پروژه خود شامل کلیات و اهداف، مراحل، مدت اجرا و هزینه برآورد شده برای به نتیجه رسیدن آن را در سایت قرار می دهد. سپس اگر ایده و پروژه برای کاربران جذاب باشد روی آن سرمایه گذاری کرده و تامین هزینه های مالی از یک تا هزار دلار را متقبل می شوند. اگر سرمایه اعلام شده برای انجام پروژه در مدت مشخص تأمین شود، صاحب ایده می تواند بودجه مورد نظر را از سایت دریافت و کار اجرای پروژه را زیر نظر مسئولان کیک استارتر آغاز کند. گاهی به دلیل جذابیت پروژه، سرمایه بیشتری از میزان اعلام شده اولیه برای تحقق آن جمع می شود که این سرمایه اضافی برای بهبود و ارتقای طرح اولیه یا موارد مشابه در همان پروژه صرف می شود.

 

در سال های گذشته، پروژه های جذابی با سرمایه گذاری مستقیم مردم در این سایت به ثمر رسید که اعتبار کیک استارتر را بشدت افزایش داد. این پروژه ها، طرح های متنوعی از ساخت یک گیره ساده برای نصب گوشی موبایل به شیشه خودرو تا محصولات پیچیده ای مانند ساعت های هوشمند را شامل می شد. نبوغ و خلاقیت پروژه های پیشنهادی کیک استارتر به حدی است که برخی معتقدند بهترین راه حل برای آن که بدانید در آینده نزدیک چه نوآوری هایی را در عرصه آی.تی شاهد خواهید بود، این است که حداقل بازدید ماهانه ای از کیک استارتر داشته باشید. این سایت روزانه و به طور تقریبی حدود 200 پروژه جدید را منتشر می کند.

 

چگونگی تولد کیک استارتر

یانسی استریکلر، یکی از بنیانگذاران کیک استارتر معتقد است: این سایت می تواند نقطه عطفی در عرصه تأمین سرمایه آنلاین باشد.

 

کیک استارتر با ایده بسیار ساده ای آغاز به کار کرده است. قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. اکنون هر کسی که ایده ای بکر برای راه اندازی کسب و کاری جدید داشته باشد، می تواند با تکیه بر امید به این دریا در پی جذب قطره هایی باشد که با یک کلیک ساده روانه جیب کارآفرینان می شوند. صنعت کراودفاندینگ (جذب سرمایه مردمی) با سرعتی انفجاری در حال رشد است.

 

طبق گزارشی که بنیاد تحقیقات بازار منتشر کرده است، دو سال پیش نزدیک به 2.8 میلیارد دلار سرمایه از این طریق جمع شد که در مقایسه با 1.5 میلیارد دلار سال قبل از آن و فقط ۵۳۰ میلیون دلار دو سال قبل از آن، نشان از رشدی سریع دارد. هم اکنون بیش از 500 مرکز و پایگاه کراودفاندینگ در سراسر جهان مشغول به فعالیتند که از این میان چهار مرکز بزرگ در چین مستقر است. تأثیر این صنعت را بیش از هرجا می توان در عرصه هنرهای خلاق دید. ۱۰ درصد از فیلم هایی که در جشنواره های معتبری مانند ساندنس و کن به نمایش درآمده از طریق تأمین سرمایه جمعی و مردمی ساخته شده است.

 

کسب و کارها به دنبال سرمایه مردم

تأمین سرمایه از آدم های غریبه ای که هیچ گاه ارتباط نزدیکی با آنها نداشته اید، کار آسانی نیست. اما مهم ترین عامل در این میان، جلب اعتماد آنها در بازگشت سرمایه شان است. یکی از فاکتورهایی که می تواند تأثیر بسیار زیادی در جلب اعتماد و در نهایت سرمایه غریبه های ماوس به دست داشته باشد، محک اجتماعی است، پروژه هایی که می توانند ۲۰ تا ۴۰ درصد از سرمایه مورد نیاز خود را از طریق دوستان و خویشان آنلاین جمع کنند و عملکرد بهتری در جذب سرمایه های غریبه ها دارند. تبلیغات و بویژه پیام های ویدئویی که اعتماد مردم را به ضمانت موفقیت شرکت تازه کار افزایش می دهند نیز تأثیر دو چندانی در مخاطبان دارند. از سوی دیگر و بویژه در نبود سود مادی برای سرمایه گذاران، مزایا و هدایای شرکت ها اهمیت ویژه ای می یابد. این مزایا می تواند جوایز روانی مثل درج نام سرمایه گذار در انتهای فیلم (تیتراژ)، در بخشی از سایت شرکت یا جوایز و هدایایی فیزیکی، هرچند کوچک و تبلیغاتی باشد.

 

هال واریان، اقتصاددان ارشد گوگل معتقد است: کراودفاندینگ (جذب سرمایه مردمی) در خلق محتوای معنوی می تواند کمک بزرگی برای شرکت ها باشد. او معتقد است در این حالت به جای رویکرد معمولی که از طریق قانون کپی رایت سعی در محدود کردن ارائه محتوا دارد، کراودفاندینگ به شرکت ها اجازه می دهد تا محتوای تولیدی خود را براحتی با مخاطبان به اشتراک بگذارند تا حمایت کافی برای هزینه و سرمایه مورد نیازشان تأمین شود.

 

سرمایه مردمی برای کسب و کارهای کوچک

ذخیره سرمایه و پول در شرکت های بزرگ نسبت به جمع آوری اطلاعات درباره مشتریان و دیگر فعالیت ها اهمیت کمتری دارد اما همین موضوع یعنی جمع آوری و ذخیره سرمایه و پول برای کسب و کارهای کوچک در درجه نخست اهمیت قرار می گیرد. برخی معتقدند: «راه اندازی کسب و کار تازه حداقل به ۵۰ تا صدهزار دلار سرمایه اولیه نیاز دارد که بسیاری از مردم نمی توانند این مبلغ را از بانک وام بگیرند. پس در اینجاست که جمع کردن سرمایه از طریق آنلاین و پلت فرم های جذب سرمایه کاربران به نجات شرکت های جدید و تازه کار می آید. طبق آمار شرکت کیک استارتر، آمریکایی ها فقط با اختصاص یک درصد از دارایی قابل سرمایه گذاری خود به کراودفاندینگ می توانند بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه راکد را آزاد کنند که انفجاری در عرصه های مختلف کسب و کار ایجاد خواهد کرد.

 

480 میلیون دلار حمایت مالی از کیک استارتر

سایت کیک استارتر بخشی را با عنوان سالی که گذشت (93) راه اندازی کرده که آشکار می کند این وب سایت ظرف مدت شش سال و از زمان تاسیس اش یعنی سال 1387 تاکنون توانسته است به بیش از پنج میلیون نفر در 50 هزار پروژه خلاقانه کمک کنند. حامیان این سایت ۲۱۴ کشور و منطقه در سراسر قاره ها از جمله قطب جنوب را در بر می گرفتند.

 

سایت های مشابه کیک استارتر در فضای مجازی

سایت دیگری به نام ایندی گوگو جزو پایگاه های محبوب جذب سرمایه های مردمی است که بیشتر تمرکز خود را بر پروژه هایی با اهداف خیریه و انسان دوستانه معطوف کرده است.

 

در پایان سال 91، بیش از ۴۵۰ پایگاه جذب سرمایه مردمی در جهان وجود داشتند که بسیاری از آنها عمومی و برخی دیگر به موارد تخصصی معطوف می شدند. سایت های کراودکوب و سیدرز به جمع آوری سرمایه برای شرکت های نوپا مشغول هستند و کاربران در ازای کمک مالی، سهمی از آن شرکت را از آن خود می کنند. یا پایگاه سلابند مرز بین گروه های موسیقی و طرفداران آنها را از موی نازک تر کرده است، به این صورت که کاربران می توانند به آلبوم جدید گروه موسیقی محبوب خود کمک مالی کنند تا آثار نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

 

با این که این پدیده در دنیای حقیقی تاریخچه طولانی مدتی دارد اما در دنیای مجازی عمر پایگاه های مربوط به ندرت به شش سال رسیده است؛ با این حال پروژه های سرمایه گذاری شده در آنها، تغییرات بسیاری در زندگی ما ایجاد کرده است. اکنون باید دید آیا این نوع سرمایه گذاری یارای تغییر آینده را دارد؟

 

پارتیس، نمونه داخلی سایت کیک استارتر

اخیرا نیز سایتی ایرانی با نام پارتیس طراحی شده که شبیه کیک استارتر عمل می کند. پارتیس یک سامانه کارآفرینی است که هر شخص با توجه به توانایی های فردی خود می تواند در فضای کسب و کار پارتیس فعالیت و کسب درآمد کند. کاربران در پارتیس به دو بخش کارفرما و مجری تقسیم می شوند، کارفرمایان به طور مستقل پروژه های مورد نیاز خود را در معرض پیشنهاد مجریان قرار می دهند و مجریان نیز برای پروژه های ثبت شده پیشنهاد قیمت و زمان ارسال می کنند و در نهایت با توافق طرفین پروژه انجام می پذیرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.