کدخبر :1566 پرینت
29 بهمن 1390 - 19:59

کمک فناوری دیجیتال به زبان‌های درحال انقراض دنیا

متن خبر

گروهی از زبانشناسان آمریکایی با هدف حفظ زبان‌های زنده در معرض خطر انقراض اعلام کردند که بر پایه فناوری‌های دیجیتال 8 فرهنگ لغات گفتاری را توسعه دادند.

 
به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری مهر، امروزه تقریباً 7 هزار زبان زنده گفتاری استفاده می‌شوند که بر پایه تازه ترین بررسی‌ها تقریباً نیمی از آن‌ها می‌توانند تا پایان قرن منقرض شوند. این درحالی است که زبان، میراثی از یک دانش بسیار غنی است که می‌تواند درهایی به سوی دنیاهای دور با سنت‌ها و فرهنگ‌های متنوع بگشاید.
 
به همین منظور اکنون فناوری دیجیتال به کمک ثبت واژگان و اصطلاحاتی که درحال ناپدید شدن هستند، آمده است.
 
دو زبانشناس به نام‌های "دیوید هریسون" و "گرگوری اندرسون" که در پروژه "صداهای دیرپای" (Enduring Voices) زیر نظر بنیاد نشنال جغرافی کار می‌کنند در اجلاس سالانه "انجمن پیشرفت علوم آمریکا" که در ونکوور کانادا برگزار می‌شود 8 فرهنگ لغات گفتاری را معرفی کردند که با استفاده از ابزارهای دیجیتال توسعه یافته‌اند.
 
این زبانشناسان در بازدید از مناطقی که زبان‌ها و گویش‌های بومی آنها بیش از سایر نواحی در معرض خطر هستند اسنادی را برای تهیه این فرهنگ لغات گفتاری جمع آوری کردند.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در سال 2010 این محققان توانستند اولین اسناد مربوط به زبان "کورو" را ثبت کنند. امروز تنها چند صد نفر در شمال شرقی هند به این زبان گفتاری صحبت می کنند.
 
این 8 فرهنگ لغات گفتاری آنلاین در مجموع محتوی 32 هزار اصطلاح و بیش از 24 هزار صدای ضبط شده از واژگان و جملات تلفظ شده به زبان مادری به همراه عکسها و کالاهای فرهنگی هستند.
 
 
زبانشناسی به نام "آنتونی آریستار" در خصوص انقراض زبانها تو ضیح داد: "زمانی که یک زبان می میرد نه تنها واژگان و دستور زبان از بین می روند بلکه شبکه ای از داستانهایی که تمام افراد گویشور به آن زبان را به هم پیوند می داده است نابود می شود."
 
محاسبات نشان می دهد که هر 15 روز یکبار یک زبان منقرض می شود که این سرعت از ریتم انقراض پرندگان، پستانداران و گیاهان بسیار بیشتر است.
 
21 فوریه؛ روز جهانی زبان مادری
 
سازمان یونسکو 21 فوریه (2 اسفند) را "روز جهانی زبان مادری" نامگذاری کرده است. برپایه اطلاعات سازمان علمی آموزشی فرهنگی ملل متحد، هر دو هفته یکبار یک گویش در دنیا نابود می شود.
 
کشورهایی که با بیشترین زبان در معرض خطر روبه رو هستند عبارتند از: هند (198 زبان)، آمریکا و برزیل (190 زبان).
 
همچنین 8 منطقه در دنیا 50 درصد از گویشهای شناخته شده را در خود جای داده اند که شامل "گینه نو پاپوآ" (832 گویش)، اندونزی (731 گویش)، نیجریه (515 گویش)، هند (400 گویش)، مکزیک (295 گویش)، کامرون (286 گویش)، استرالیا (268 گویش) و برزیل (234 گویش) هستند.
انتهای پیام
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.